1

نباید بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌ها در دولت را پای تصویب نشدن CFT و پالرمو نوشت

  • کد خبر : 334107
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

عضو کمیسیون امنیت ملی ادوار مجلس گفت: بانک مرکزی تدبیر منطقی و هوشمندانه‌ای برای سرمایه‌های ارزی ندارد. ناکارآمدی‌ دولت را پای CFT و پالرمو ننویسید.

بروجردی: دولت بی‌تدبیری خود را پای عدم تصویب CFT و پالرمو ننویسد

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اظهار نظر محمدجواد ظریف مبنی براینکه یکی از دلایل افزایش قیمت‌های اخیر به ویژه در حوزه نرخ ارز تصویب نشدن پالرمو و CFT است، اظهار داشت: چنین حرف‌هایی فرافکنی‌های بی‌منطق است که برای سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری دولت در سیاستگذاری‌های مالی صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمانی که مدیریت بانک مرکزی ارز را تحویل گرفت، بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان نوسان داشت. در اوایل هم کنترلی صورت گرفت ولی بعد افسارگسیخته رها شد تا به سمت ۳۰ هزارتومان رفت و این هیچ ارتباطی به لوایح FATF ندارد و مستقیماً به سوءمدیریت بانک مرکزی بازمی‌گردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادوار مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی مدیریت ارزی کاری سخت است، تصریح کرد: آمریکا جنگ بی‌رحمانه و ناجوانمردانه اقتصادی را بر ملت ایران تحمیل کرده است که مهمترین صحنه آن حفظ ارزش پول ملی در مقابل ارزهای دیگر است.

بروجردی هنر مدیریت در دولت و بانک مرکزی دیده نمی‌شود، ادامه داد: دولت باید اعتماد مردم را جلب کند؛ چون در مقطعی که نوسان دلار فزاینده می‌شود، مردم به سمت خرید دلار هجوم می‌آورند و سطح گسترده‌ای از ارز کشور در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

نماینده بروجرد در ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار بود دولت پول‌های مردم را در بانک‌ها جذب و ذخایر ارزی را تقویت کند، گفت: بانک مرکزی برای اجرای این طرح هیچ روشی را پیش پای ملت نگذاشت؛ حتی گفتند زمانی که بخواهید پولتان را پس بگیرید معادل ریالی آن را به شما می‌دهیم. این حرکتی بسیار بی‌منطق بود که بانک‌ها در پیش گرفتند.

وی اضافه کرد: اگر بانک مرکزی می‌خواست سرمایه مردم را در اختیار بگیرد، باید اعتمادسازی می‌کرد تا مردم به جای اینکه ارزها را در گاوصندوق‌های خانه‌ها نگه‌دارند، آن را به بانک بسپارند و از امنیت و تقویت آن هم خیالشان راحت باشد.

بروجردی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نتوانست تدبیر منطقی و هوشمندانه‌ای برای جذب سرمایه‌های ارزی سرگردان مردم اتخاذ کند. بنابراین نباید بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌ها در دولت را پای تصویب نشدن CFT و پالرمو نوشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما میلیون‌ها ایرانی خارج کشور داریم که به لحاظ مالی بسیار توانمند هستند و تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. وقتی فردی خارج از کشور بخواهد با ارز خود و بدون منشأ داخلی کالا وارد کند، چرا دولت کمکش نمی‌کند؟

وی با تأکید براینکه دولت باید ایرانیان ثروتمند خارج از کشور را تشویق به سرمایه‌گذاری کند، گفت: متأسفانه نخستین سؤالی که از اینها می‌پرسند این است که منشأ این ارزها کجاست؟ این همان سؤالی است که آمریکایی‌ها هم از سرمایه گذارانی که می‌خواهند با ایران کار کنند می‌پرسد.

بروجردی با تصریح اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه عظیمی را در کل کشورها به کار گرفته تا هرجا ایرانی‌ها تحرکی داشته باشند، رصد کند و به آنان فشار بیاورد، خاطرنشان کرد: وقتی بانک مرکزی از اینها سؤال می‌کند منشأ ارز کجاست، همان کاری را انجام می‌دهد که آمریکا کرده در حالی که ما نباید گزک دست دشمنان بدهیم. چون از این راه‌ها می‌توانیم به تعادل ارزی در کشور کمک کنیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به این اکتفا کنیم که با لطایف‌الحیل نفت بفروشیم که پول آن را با سختی به کشور بیاوریم و یا به جای آن کالا بگیریم، اظهار داشت: اجازه دهیم ایرانیان خارج کشور که دوستدار نظام جمهوری اسلامی هستند بسیاری از نیازمندی‌ها از دارو تا مواد دیگر را وارد کنند و مشوق برایشان در نظر بگیریم. اما تا جایی که من مطلع هستم دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادوار مجلس با اظهار تأسف از اینکه میلیاردها ارز با بی‌تدبیری از کشور خارج می‌شود، بیان کرد: گفته می‌شود ایرانیان در خرید ملک در کشورهای همسایه مسابقه گذاشته‌اند. این یعنی مردم احساس امنیت مالی نمی‌کنند تا سرمایه خود را در کشور نگه‌دارند. این اشکال اساسی در سیاست‌گذاری دولت است.

وی ادامه داد: دولت نباید طوری عمل کند که سرمایه‌ها فرار کنند و بعد آن را گردن CFT و پالرمو بیندازد. سیاستهای دولت اشکال جدی دارد و وضعیت ارز را افسارگسیخته کرده است.

بروجردی با تأکید براینکه حدود ۸۰ درصد مسائل کشور هیچ ربطی به ترامپ و تحریم ندارد. دولت با این حرف‌ها ضعف خود را اینگونه توجیه می‌کند، خاطرنشان کرد: مسائل کشور نیازمند سیاستگذاری صحیح است. وقتی رئیس بانک مرکزی به سیما می‌آید و یکطرفه صحبت می‌کند، همه چیز در نظرش مطلوب است. باید یک تاجر و کسانی که درگیر عملیات کار در کشور هستند را مقابل او بنشانند تا از او سؤال کنند

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=334107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر