4

تلاش ناکام امارات برای کشاندن عراق به بحران شورای همکاری خلیج فارس

  • کد خبر : 336422
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

یک مسئول در دولت سابق عراق از شکست تلاش‌های امارات برای وارد کردن عراق به بحران شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

تلاش ناکام امارات برای کشاندن عراق به بحران شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش افق انلاین ، یک مسئول عراقی برجسته در دولت سابق به روزنامه العربی الجدید گفت: ابوظبی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وعده کمک‌های مالی و پروژه‌های توسعه را به بغداد داد. همچنین متعهد شد که به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق در کاهش تنش با آمریکا کمک کند و در مقابل دولت عراق موضع منفی در قبال قطر اتخاذ کند.

این منبع گفت: امارات وعده‌های تحریک‌کننده‌ای به دولت عبدالمهدی داد اما بعد از اینکه دولت عراق پاسخ منفی داد تمام وعده‌ها از جمله درباره فعالیت‌های انسانی مربوط به شهرهای آزاد شده از دست داعش یا وعده‌هایی که در کنفرانس اهداکنندگان در کویت در سال ۲۰۱۸ داده شد، از بین رفت.

این مسئول افزود: طرف‌های اماراتی پیشنهاد دادند که برای کاهش تنش میان آمریکا و عراق در اکتبر ۲۰۱۸ میانجیگری کنند. یک سیاستمدار معروف عراقی تلاش کرد نقشی در این پرونده ایفا کند اما دولت عبدالمهدی مداخله در بحران شورای همکاری خلیج فارس را رد کرد.

وی افزود: همچنین نهادها و طرف‌های اماراتی برای کسب نظر سیاستمداران، نویسندگان و شخصیت‌های رسانه‌ای عراقی برای همین هدف تلاش کردند.

این مسئول گفت: دولت مصطفی الکاظمی به بی طرفی درخصوص بحران شورای همکاری خلیج (فارس) به دلیل تصمیم سیاسی فراکسیون‌های شیعه در پارلمان درباره عدم همسویی با هرگونه محوری به رغم نزدیکی اخیر با عربستان و امضای یادداشت تفاهم‌هایی میان دو کشور پایبند است.

کریم علیوی، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز گفت: امارات طی دوره گذشته چندین بار برای کشاندن عراق به بحران شورای همکاری خلیج (فارس) تلاش کرد اما شکست خورد و این موضوع به پایان رسید. عراق نمی‌خواهد طرفی در این اختلافات باشد. تلاش‌های مشابهی برای کشاندن عراق به محور نزاع آمریکا، امارات و عربستان با ایران وجود داشت که موفق نشد.

وی ابوظبی را متهم کرد که بخشی از مشکل تنش در منطقه است.

پیشتر تعدادی از اعضای پارلمان عراق به شدت از ابوظبی در پی انتشار گزارشاتی درخصوص حمایت امارات از حزب کارگران کردستان ترکیه(پ‌ک‌ک) انتقاد کردند.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=336422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر