3

عدم آزاد سازی وارادات خودرو ، یعنی خود تحریمی

  • کد خبر : 337742
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸

  امیرعلی تباشیری ؛ عضو هیت مدیره خانه صنعت معدن تجارت گفت: گاهی تحریم ها داخلی است ،قبل از اینکه دشمن بخواهد بفکر تحریم باشد خودمان گاهی برای نفع شخصی یا نفع اطرافیانمان مانند فرزند و داماد و غیره آب به آسیاب دشمن میریزیم و فقط سود های شخصی را درنظر میگیریم و یک ملت […]

 

امیرعلی تباشیری ؛ عضو هیت مدیره خانه صنعت معدن تجارت گفت:

گاهی تحریم ها داخلی است ،قبل از اینکه دشمن بخواهد بفکر تحریم باشد خودمان گاهی برای نفع شخصی یا نفع اطرافیانمان مانند فرزند و داماد و غیره آب به آسیاب دشمن میریزیم و فقط سود های شخصی را درنظر میگیریم و یک ملت را تحریم میکنیم تا در این صعود قیمت ها هم خوب موج سواری کرده باشیم و هم ماهی گیری سیاسی و هم سود شخصی برای مثال اگر فردی از نزدیکان کسی که از جلوی واردات خودرو را گرفته اند و از چند روز یا چند ماه قبل اطلاع داشته باشد و با هم فکری و هم دستی چندین نفر خودرو هایی را وارد کنند و دپو کردن باشد و بعداز مدتی به چندین برابر قیمت بفروشد چه میشود؟! این خود یک رانت پنهان است و سوء استفاده . با واردکردن خودرو خیلی از ارز هایی که بیرون از کشور است به کشور باز گردانده میشود که این خود یک نفع و سود ملی بحساب می آید، در درجه بعد شکسته شدن قیمت خودرو هایی که در این مدت سیر صعودی شدید و به جرات بگویم غیرقابل انتظار و وحشتناکی را داشته به همراه خواهد داشت ،
این سیر صعودی خیلی از دلال هارا شاد میکرد و آنها خود تا حدودی با استفاده از سایت ها و فضای مجازی قیمت هارا همیشه صعودی نگه میداشتند و همیشه اطمینان داشتند که اگر امروز خودرو بفروش نرود در روز های بعدی سود چند برابری خواهد داشت .
اگر خودرو وارد کشور نشود بازار خودرو جولان گاه دلالان و خودرو ساز های داخلی میشود که حتی زه خودرو را یک آپشن میدانند و روز به روز از کیفیت ها کاسته و به قیمت ها می افزایند. هرچند ماه یک بار هم خودرا به ورشکستگی میزنند قیمت هارا افزایش میدهند دولت هم مبلغی را مثل یک مسکن تزریق میکند تا مدتی آرام میشوند و بعد از آن درباره افزایش قیمت میدهند و به بهانه یک زه یا نبود قطعه خودرو هارا دپو میکنند که بارها از خبر گزاری های مختلف عکس هایی در این مورد دیده ایم . واردات خودرو ایجاد رقابت خواهد کرد تا حداقل خودرو ساز های داخلی بجای کاستن کیفیت و آپشن حساب کردن زه بغل خودرو و افزایش قیمت بفکر کیفیت و خدمات رسانی بیشتر باشند .ارزهای خارج از کشور و راحت تر شدن صادرات و تسویه حساب های خارج از ایران با وجود تحریم راحت تر شود این یک نفع ملی است اگر بعضی از سود جویان و کاسبان سیاسی اجازه واردات دهند.
شاید اولین مزیت آزادسازی واردات خودرو، افزایش عرضه خودرو در بازار ایران باشد و باید گفت، این مساله می تواند روی قیمت های خودرو تاثیرگذار باشد؛ چنانچه با نرخ ارز فعلی واردات خودرو خارجی آزاد شود، قیمت خودرو‌های سه میلیارد تومانی، شاید به کمتر از یک میلیارد تومان برسد.
دومین مزیت آزادسازی واردات خودرو، شکستن انحصار و رقابتی تر شدن عرضه خودروست. این مساله می تواند به تولید خودروهای باکیفیت تر توسط خودروسازان داخلی کمک کند.
سومین مزیت این است که بسیاری از افرادی که در کار واردات خودرو مشغول بودند و در این مدت ممنوعیت واردات خودرو بیکار شدند، می توانند دوباره به کار خود بازگردند. با رفع ممنوعیت واردات خودرو حدود چهارده هزار نیروی انسانی ـ که به سبب اجرای طرح واردات خودرو از سوی نمایندگی‌ها تعدیل شدند ـ دوباره به چرخه فعالیت خود باز خواهند گشت.
چهارمین مزیت این که با توجه به کیفیت بالای خودروهای خارجی و کم مصرف بودن آن ها، در مصرف سوخت اندکی صرفه جویی خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه این خودروها آلایندگی کمتری دارند، می توانند به بهبود وضعیت هوا کمک کنند؛ هر چند این بهبود اندک باشد.
پنجمین مزیت این است که با آزادشدن واردات خودرو، یک منبع درآمد جدیدی برای دولت از محل مالیات ستانی از واردات خودرو شکل خواهد گرفت.

خبرنگار: نجف محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=337742

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر