2

آمریکای لاتین با تدابیر کرونایی تا رسیدن واکسن زمان می‌خرد

  • کد خبر : 338399
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

 همزمان با انتظار کشورهای آمریکای لاتین تا رسیدن واکسن کووید-۱۹، مقررات منع رفت و آمد تا تعلیق پروازها از انگلیس به تدابیر سختگیرانه کشورهای این منطقه برای مهار بیماری همه‌گیر تبدیل شده است.

آمریکای لاتین با تدابیر کرونایی تا رسیدن واکسن زمان می‌خرد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، با گذشت سه روز از ثبت رکورد ۸۰۸ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان (شنبه/ ۲۰ دسامبر) اکنون شمار مبتلایان جهانی بیماری همه‌گیر از ۷۷ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر فراتر رفته و این منحنی صعودی موارد فوت و ابتلا پیش از آغاز تعطیلات کریسمس موجب افزایش نگرانی‌ها از وخیم تر شدن شرایط گسترش ویروس کرونا به ویژه در دو قاره اروپا و آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری افه، آمریکای لاتین که برای ماه‌ها به کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان تبدیل شده بود، اکنون در حالی خود را برای استقبال از سال نو میلادی (۲۰۲۱) آماده می‌کند که از اعمال مقررات منع رفت و آمد تا تعلیق پروازها از اروپا به تدابیر کشورهای این منطقه به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و اقدامات مقابله ای در این کشورها به استثنای برزیل تبدیل شده است.

همچنین با به گوش رسیدن خبرها از آغاز طرح واکسیناسیون کووید-۱۹ در آمریکا، کشورهای آمریکای لاتین نیز در انتظار رسیدن واکسن به سایر کشورهای قاره در تلاشند تا با اعمال تدابیر سختگیرانه، بیماری را تحت کنترل خود درآورند.

مقامات محلی کلمبیا پس از ثبت ۱۴ هزار مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در روز روزشنبه (۲۹ آذر) که رکورد تازه ای در این کشور محسوب می‌شود، محدودیت‌های بیشتری از جمله منع رفت و آمد از ساعت ۸ شب تا ۶ صبح در شب سال نو وضع کردند. همچنین شهروندان از امروز تا ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) بر اساس تطابق آخرین شماره شناسنامه شان فقط در روزهای زوج و یا فرد، مجاز به خروج از منزل برای انجام اموری همچون خرید، هستند.

دولت اکوادور نیز به نوبه خود وضعیت اضطراری ۳۰ روزه و منع رفت و آمد ۱۵ روزه از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح اعلام کرد.

وزارت بهداشت پرو نیز ضمن اعلام تعطیلی تفریح گاه‌های ساحلی از امروز ۲۲ دسامبر تا چهار ژانویه (دوم تا پانزدهم دی ماه) از مقررات ممنوعیت رفت و آمد از ساعت ۱۱ شب تا ۴ بامداد تا این تاریخ خبر داد.

«پائولا داسا» معاون وزیر بهداشت شیلی با بیان اینکه افزایش شمار مبتلایان در پایتخت شاهد افزایش ۱۵ تا ۱۷ درصدی بوده است، گفت: امروز در وضعیت آسیب پذیری قرار داریم. به این ترتیب منع عبور و مرور در کل کشور که با شناسایی نخستین مورد ابتلا در ماه مارس (اسفند- فروردین)  از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح برقرار بوده با دو ساعت افزایش، از ساعت ۱۰ شب و همچنین قرنطینه در منطقه «متروپولیتانا» در مرکز پایتخت، سانتیاگو، از شنبه آینده (ششم دی ماه) اجرا می‌شود.

آرژانتین که پس از برزیل به لحاظ شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جایگاه دومین کشور درگیر در آمریکای جنوبی قرار دارد، دیروز (دوشنبه) محدودیت‌های جدیدی تا ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن) اعمال کرد. آرژانتین همچنین پیشتاز کشورهای منطقه در اعمال محدودیت و لغو پروازهای ورودی و بالعکس از انگلیس بود.

وزارت بهداشت آرژانتین نیز به تازگی از آغاز طرح واکسیناسیون ملی کووید-۱۹ در این کشور پس از دریافت نخستین محموله از واکسن روسی اسپوتنیک- وی در هفته جاری خبر داد؛ به این ترتیب آرژانتین پیشتاز کشورهای آمریکای لاتین در آغاز طرح واکسیناسیون خواهد بود.  طبق اعلام وزارت بهداشت آرژانتین، این کشور در نظر دارد که در بازه ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱ (دی تا خرداد) حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور آمریکای جنوبی را در برابر کووید-۱۹ واکسینه کند.

دولت اوروگوئه در حالی که این کشور به لحاظ گسترش بیماری نسبت به همسایگان در شرایط مساعدتری به سر می‌برد از بسته شدن مرزها تا ۱۰ ژانویه(۲۱ دی)  و ممنوعیت هرگونه تجمع افراد حتی برگزاری مراسم مذهبی تا دو ماه آینده خبر داد.

هراس آمریکای لاتین از کشف ویروس جهش یافته در انگلیس

انتشار خبر شناسایی گونه جدید و جهش یافته از بیماری کووید-۱۹ و افزایش آمار مبتلایان در انگلیس که تا کنون از ایستگاه دو میلیون و ۷۳ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا عبور کرده است به اندازه ای موجب تشدید نگرانی‌های کشورهای مختلفِ درگیر با موج دوم این بیماری از جمله منطقه آمریکای لاتین شده است که بسیاری از کشورها  از جمله آرژانتین، کلمبیا، شیلی و پرو  به منظور نخستین اقدام مقابله ای، سفرها به انگلیس و بالعکس را متوقف کردند.

با این حال تا کنون برزیل و مکزیک به عنوان پر جمعیت ترین کشورهای آمریکای لاتین که تحت بیشترین تاثیر از همه‌گیری قرار گرفته اند تا کنون هیچ گونه تدابیری برای جوگیری از شیوع این گونه جهش یافته از کووید-۱۹ اعمال نکرده اند.

«فرانسیسکو ساگاستی» رئیس‌جمهوری پرو اعلام کرد سفرها به انگلیس که از ۱۵ دسامبر از سرگرفته شده بود، مجدد متوقف خواهد شد. دولت پرو از ماه مارس (اسفند- فروردین) مرزهای هوایی خود به خطوط بین المللی ۹ کشور اروپایی از جمله انگلیس را بسته بود.

«ایوان دوکه» رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز از توقف پروازها به انگلیس و بالعکس از امروز (دوشنبه) خبر داد. وی همچنین گفت به منظور تشدید اقدامات مقابله ای، قرنطینه چهارده روزه برای هر مسافری که در هفته‌های اخیر در انگلیس اقامت داشته و به کلمبیا برسد، در نظر گرفته شده است.

با گذشت حدود یکسال از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا و پیشی گرفتن و عقب ماندن کشورها در گوشه و کنار جهان از یکدیگر در شمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری، برزیل، پهناورترین و البته پرجمعیت ترین کشور آمریکای لاتین همچنان جایگاه خود در صدر کشورهای درگیر این منطقه را حفظ کرده است.

با وجود کم کاری دولت برزیل به ریاست «ژائیر بولسونارو» در مقابله با کرونا موجب شده تا این کشور تبدیل به کانون اصلی شیوع کرونا در منطقه آمریکای لاتین شود، مقامات شهر سائوپائولو که با حدود ۴۶ میلیون نفر جمعیت، متحمل بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا در کشور شده است، ضمن هشدار از اینکه «پاندمی با قدرت تمام ادامه دارد»، از شهروندان خواستند تا به محدودیت های موجود احترام گذاشته و به جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

براساس تارنمای آماری «وردو میترز» که به صورت لحظه ای شمار موارد ابتلا و فوتی در جهان را به روز رسانی می‌کند، تا کنون بیش از ۱۴ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر در آمریکای لاتین و کارائیب به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر ۴۸۷ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. به این ترتیب برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و پرو به ترتیب با ثبت بیش از هفت میلیون و ۲۶۴ هزار، یک میلیون و ۵۴۷ هزار، یک میلیون و ۵۱۸ هزار، یک میلیون و ۳۲۵  هزار و ۹۹۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سومین، دهمین، دوازدهمین، سیزدهمین و شانزدهمین کشورهای درگیر در فهرست جهانی قرار دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=338399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر