به گزارش افق انلاین ، محمد اسلامی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان شرقی که در سالن جهموری استانداری برگزار شد، ضمن عذرخواهی از مردم این استان بابت وضعیت بد روکش جادهها و آزادراههای آذربایجان شرقی اظهار داشت: آزادراه تبریز-زنجان مشکلاتی دارد که متعلق به بانکهاست اما ترمیم و بهسازی آزادراه را انجام ندادند و دیدیم پیگیری جواب نمیدهد و نهایتاً کار را به سازمان راهداری سپردیم که بهسازی و روکش آسفالت آزادراه را آغاز کردند.
وی مجدداً از کیفیت نامطلوب آسفالت جادهها عذرخواهی کرد، افزود: این کیفیت، در زمان آسفالت ریزی یک بیتعهدی بود و نباید روکش آسفالت به این روز میافتاد، لذا مأموریت دادیم تا سازمان راهداری نسبت به بهسازی روکش آسفالت اقدام کند که در این فصل کاری بیش از ۶۰ کیلومتر بهسازی کردند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امیدواریم با پیگیری مستمر، بهسازی این آزادراه تا زنجان نهایی شود، تاکید کرد: با هماهنگی بانکها به عنوان سرمایه گذار این آزادراه، نهضت بهسازی باید سریعاً سرعت بگیرد تا هر چه زودتر جادهها به شرایط عادی بازگردد.
وی در ادامه، به افتتاح آزادراه تبریز-سهند اشاره کرد و گفت: بعد از ۱۵ سال با همت بخش خصوصی و شرکت شهرهای جدید، کار ارزشمند و ماندگاری در تبریز به نتیجه رسید. این آزادراه در کیفیت زندگی مردم تأثیر ماندگار دارد و در توسعه و پیشرفت منطقه مؤثر خواهد بود.
اسلامی، با بیان اینکه با منویات رهبری و تلاشهای خستگی ناپذیر، ارکان وزارت راه و شهرسازی امروز کشور را به کارگاه عمرانی تبدیل کردهاند، ابراز داشت: راندمان و برآیند عملکرد عمرانی کشور رو به پیشرفت است و نمونه بارز آن تکمیل آزادراه ۱۵ ساله در دو سال اخیر است که این رویکرد در سایر پروژهها هم وجود دارد.
وی از قرار گرفتن آزادراه تبریز-مرند-بازرگان به مرز ترکیه در دستور کار جدی دولت خبر داد و گفت: اتصال آزاد راه تبریز به ارومیه و خوی و مرزهای ترکیه و همچنین خطوط ریلی فعال شده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دیپلماسی حمل و نقل پیگیری میشود، خاطر نشان کرد: ارتباطات قابل ملاحظهای با سایر کشورها داریم و قویتر با همکاری وزارت خارجه پیش میرویم.
وی با اشاره به اینکه راه آهن چشم ثریا با توافق ترکیه در دست مطالعه است و منتظریم مطالعات ترکیه به اتمام برسد تا توافق نامه را امضا کنیم، ادامه داد: در توافق با روسیه و آذربایجان هم، راه آهن نخجوان راه اندازی میشود لذا پیگیری میکنیم تا برای بار و مسافر و صادرات فعال کنیم.
اسلامی با بیان اینکه اعتبار ۲۰ پروژه کلیدی کشور با تأمین مالی از بازار سرمایه تأمین میشود، گفت: یک و نیم سال برای دریافت مجوز این امر، دوندگی کردیم. اکنون برای ۳ پروژه مجوز گرفتیم و سعی میکنیم امسال عملیاتی کنیم تا کریدورهای شرقی و غربی و آزادراهی و ریلی به سرانجام برسد.
وی افزود: در لایحه بودجه هم باید منابعی خلق شود که ایجاد حلقه واسط ۲۷ کیلومتری خاوران تا ایستگاه مرکزی اعتبار نیاز دارد که در بودجه لحاظ نشده و باید با تلاش نمایندگان استان، این امر در بودجه لحاظ شود تا به سرعت تکمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوعی که باید قبل از پایان دولت دوازدهم به سرانجام برسد، شنیدن سوت قطار در ایستگاه خاوران تبریز است که موانع خاصی ندارد و امیدواریم قطار حداکثر تا تیرماه به ایستگاه خاوران برسد. راههای دسترسی به ایستگاه هم باید سریعاً اقدام شود