3

اصولا انتخابات بستر مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان است

  • کد خبر : 3394
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰

سید صولت مرتضوی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات، در ابتدای نشست خبری امروز (یکشنبه) خود با خبرنگاران با اظهار تسلیت به مناسبت ایام شهادت شهید بهشتی و ۷۲ یار وی، تقارن این ایام را با برگزاری کنفرانس مبارزه با تروریسم در تهران گامی مثبت برای محکومیت تروریسم دولتی بویژه دولت‌های استکباری آمریکا و […]

سید صولت مرتضوی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات، در ابتدای نشست خبری امروز (یکشنبه) خود با خبرنگاران با اظهار تسلیت به مناسبت ایام شهادت شهید بهشتی و ۷۲ یار وی، تقارن این ایام را با برگزاری کنفرانس مبارزه با تروریسم در تهران گامی مثبت برای محکومیت تروریسم دولتی بویژه دولت‌های استکباری آمریکا و رژیم پلید صهیونیستی عنوان کرد. وی سپس انتخابات را مظهر جمهوریت نظام اسلامی ایران برشمرد و اظهار داشت: اصولا انتخابات بستر مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان است و جمهوری اسلامی ایران همواره با اتکا به آرای عمومی توانسته‌ بعنوان “ام‌القراء ” اسلام و طرحی نو در ارائه حکومت دینی باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران به صورت میانگین در طی ۳۰ سال، به طور متوسط هر سال یک انتخابات را برگزار شده و این ۲۹ انتخابات شامل رفراندوم جمهوری اسلامی ایران، انتخابات خبرگان قانون اساسی، انتخابات خبرگان رهبری، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز انتخابان شورای اسلامی شهر و روستا بوده است.

معاون سیاسی وزیر کشور میزان در تمامی انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی را رأی ملت عنوان کرد و گفت: مردم ایران تراز بالایی در مشارکت همه جانبه را در جهان به ثبت رسانده و اصولا انتخابات نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

وی به طراحی دشمنان داخلی و خارجی برای ضربه زدن به این تراز بالای جمهوری اسلامی ایران (انتخابات) اشاره کرد و گفت: دشمنان قسم خورده خارجی و برخی عناصر پلید و داخلی آنان همواره به دنبال این بودند که این نقطه قوت نظام اسلامی را به ضعف تبدیل کنند که البته به لطف الهی و تدبیر رهبری معظم انقلاب نقشه آنان ناکام مانده است.

وی با اشاره به برگزاری ۴ انتخابات در دولت احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این دولت ۴ انتخابات خبرگان رهبری دور چهارم، انتخابات مجلس شورای اسلامی دور هشتم، انتخابات شورای اسلامی شهر روستا دور سوم و انتخابات ریاست جمهوری دهم را بخوبی برگزار کرده است.

مرتضوی با بیان اینکه مدعی هستیم از حیث کمیت یعنی برگزاری انتخابات و نیز از حیث کیفیت یعنی مشارکت عمومی در تعیین سرنوشت با دوره‌های پیش از خود قابل مقایسه نیستیم، گفت:‌ در مجموع برگزاری این ۴ انتخابات در دولت احمدی‌نژاد افزایش بسیار بالایی در میزان مشارکت مردم نسبت به دوره‌های گذشته وجود داشته است.

معاون سیاسی وزیر کشور به مقایسه اجتماعی درباره میزان مشاکت در دولت نهم و مشابه گذشته‌اش اشاره کرد و افزود: از سومین دوره انتخابات خبرگان رهبری میزان مشارکت ۴۶ درصد بود. این درحالی است که در چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری میزان مشارکت به ۶۱ درصد رسید. همچنین در دوره دوم شوراها میزان مشارکت وجود ۵۰ درصد بود که در دوره سوم شوراها این میزان به ۶۴٫۸۳ درصد رسید.

وی ادامه داد: در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم ۶۲٫۸۴ درصد بود درحالی که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم ۸۴ بود که این یک رکورد بی‌سابقه است.

مرتضوی میزان مشارکت مردم در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی را با هشتمین دوره آن مورد مقایسه قرار داد و گفت: در انتخابات هفتمین دوره مجلس مردم در حدود ۵۰ درصد مشارکت کردند در صورتی که دوره هشتم این آمار به ۵۵ درصد رسید که البته این آمارها بیانگر رشد مشارکت مردم در انتخابات‌ بوده است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها قابل قیاس نیست، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران اصولا به فرموده امام آرای مردم با هم فرقی نمی‌کند یعنی در کشورمان رأی عالی‌ترین مقام کشور با رای یک روستایی برابر است درحالی که در برخی کشورها همچون آمریکا که خود را مهد دمکراسی می‌خواند برای برخی صاحبان قدرت و ثروت در انتخابات‌ها نقش ویژه‌ای قائلند.

وی تاکید کرد: علاوه بر نکات یاد شده دولت توانست با صداقت و حضورش در بین مردم و اثبات امانت‌داری میزان مشارکت مردم را تا جایی بالا ببرد که در دهمین انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت ۸۵ درصدی مردم رکوردها شکسته شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان این بخش از سخنان خود نقش رسانه‌ها را در میزان مشارکت مردم بسیار مؤثر دانست و یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند در مشارکت مردم در انتخابات، سلامت انتخابات و نیز سرعت آن کمک شایان توجه‌ای را داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر