8

باغ ارم شیراز باغ زیبای دوره سلجوقی + تصاویر

  • کد خبر : 340074
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شهر شیراز است که در حاشیه رودخانه کوشک بنا شده است و انواع گل و گیاه را می توانید در این باغ زیبا مشاهده کنید. در ابتدا باغ ارم در حاشیه شمال شرقی شهر بود ولی امروز و با گسترش شهر، این جاذبه به قلب […]

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شهر شیراز است که در
حاشیه رودخانه کوشک بنا شده است و انواع گل و گیاه را می توانید در این باغ زیبا مشاهده کنید. در ابتدا باغ ارم در حاشیه شمال شرقی شهر بود ولی امروز و با گسترش شهر، این جاذبه به قلب شیراز تبدیل شده است. یک امارت بسیار زیبا که شاید متعلق به دوره سلجوقیان باشد این باغ را مزین کرده است و با توجه به گیاهان زینتی که در باغ ارم شیراز قرار گرفته اند، این باغ را به یکی از زیباترین عمارت های سلطنتی در ایران تبدیل کرده است. ترمیم و مرمت این باغ در میان سال های ۱۷۵۰ الی ۱۷۹۴ توسط پادشاهان زندیه انجام شده است تا بنای تاریخی آن برای سالیان سال پای بر جا بماند. در ادامه با ما همراه باشید تا آشنایی بیشتری از باغ ارم شیراز پیدا کنید. در انتهای دوره زندیه، باغ ارم شیراز به روسای ایل قاجار واگذار شد و دستور ساخت بنای اصلی این باغ در اوایل قرن ۱۸ میلادی صادر گردید. همچنین در این باغ درختان سرو، کاج، نارج و خرمالو کاشته شده است.
باغ ارم شیراز در زمینی مستطیل شکل به مساحت ۱۱۰هزار مترمربع بنا شده‌است. درهای ورودی باغ در ضلع بزرگتر، به سمت شمال و «بلوار ارم» قرار دارد و ضلع کوچکتر به سمت غرب و «بلوار جام جم» یا همان آسیاب سه‌تایی سابق است. این دو ضلع در گذشته دیوار گلی داشت که امروزه با دیوارهای کوتاه و نرده جایگزین شده‌اند. یاس‌های امین‌الدوله و اناری روی این نرده‌ها را پوشانده‌اند. سمت‌های دیگر باغ، محدود به باغ‌ها و خانه‌های مسکونی است.
باغ ارم تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از نقاط مختلف جهان در این باغ کاشته شده و آن را به یک سایت موزه و نمایشگاهی از انواع گل‌ها و گیاهان گوناگون تبدیل کرده‌است که شاید برخی از آن‌ها تاکنون ندیده باشید. باغ را درختان زینتی، سرو و نارنج و همچنین انواع گل‌های تزیینی پوشانده‌است.
سرونازهای چند صد ساله سر به فلک کشیده، درختان مرکبات، حوض بزرگ جلوی عمارت و همچنین عمارت سه طبقه با طاق‌های دوار، جزو اولین چیزهایی هستند که با ورود به این باغ، خواهی دید.
در اواخر دوره زند، باغ ارم شیراز در اختیار خان‌های ایل قشقایی بود. بنای اصلی آن توسط اولین ایلخان قشقایی و پسرش محمدقلی خان، در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته‌ شد.
در دوره سلطنت ناصرالدین شاه، حاج نصیرالملک شیرازی این باغ را خریداری می‌کند و عمارتی را در آن براساس بنای اصلی باغ و به جای آن می‌سازد که همان بنایی است که هم اکنون در باغ می‌بینید؛ حاج محمدحسن خان یکی از معروف‌ترین معماران شیراز این عمارت را طراحی کرد. از مرحوم نصیرالملک بناهای ارزشمند دیگری نیز در استان در فارس باقی مانده‌است مانند خانه و مسجد نصیرالملک.
باغ ارم شیراز از املاک خاندان قوامی شیراز بوده که در دوران پهلوی مصادره شده و کمی بعد به دانشگاه شیراز واگذار می‌شود. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و عمارت باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد.
باغ ارم شیراز یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شهر شیراز است که در حاشیه رودخانه کوشک بنا شده است و انواع گل و گیاه را می توانید در این باغ زیبا مشاهده کنید. در ابتدا باغ ارم در حاشیه شمال شرقی شهر بود ولی امروز و با گسترش شهر، این جاذبه به قلب شیراز تبدیل شده است. یک امارت بسیار زیبا که شاید متعلق به دوره سلجوقیان باشد این باغ را مزین کرده است و با توجه به گیاهان زینتی که در باغ ارم شیراز قرار گرفته اند، این باغ را به یکی از زیباترین عمارت های سلطنتی در ایران تبدیل کرده است. ترمیم و مرمت این باغ در میان سال های ۱۷۵۰ الی ۱۷۹۴ توسط پادشاهان زندیه انجام شده است تا بنای تاریخی آن برای سالیان سال پای بر جا بماند. در ادامه با ما همراه باشید تا آشنایی بیشتری از باغ ارم شیراز پیدا کنید. در انتهای دوره زندیه، باغ ارم شیراز به روسای ایل قاجار واگذار شد و دستور ساخت بنای اصلی این باغ در اوایل قرن ۱۸ میلادی صادر گردید. همچنین در این باغ درختان سرو، کاج، نارج و خرمالو کاشته شده است.
عکاس: مریم احمدی
خبرنگار:حسین نعمتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=340074

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر