6

استقلال طعمه پرسپولیس برای صعود به صدر!

  • کد خبر : 340291
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

یحیی گل‌محمدی نیز گریزی از قیاس با سرمربیان پیشین پرسپولیس ندارد؛ از جمله موفق ترین آن ها برانکو ایوانکوویچ.

پس هر نتیجه ای که پرسپولیس بگیرد و هر اتفاقی که برای مدافع عنوان قهرمانی رخ دهد، هواداران ناخودآگاه به سراغ چهار سال درخشان با ایوانکوویچ می‌روند. چهار سالی که با شکست های متوالی آغاز شد و با قهرمانی های پیاپی به اتمام رسید. قهرمانی هایی که با پرورش نسل جدیدی از بازیکنان سرخپوش رقم خورد تا میراثی ارزشمند برای گابریل کالدرون آرژانتینی و جانشین او یحیی گل‌محمدی به جا بماند و حالا طرفداران پرسپولیس انتظار دارند که گل‌محمدی نیز حتی اگر قرار است روش را تغییر دهد، ادامه دهنده همان موفقیت ها باشد.

 

پرسپولیس اگرچه با جدایی ۹ بازیکن و محرومیت یک ستاره دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنان اسکوآد پرستاره و زیرساخت قدرتمندی را در اختیار دارد. برخی از بازیکنان این تیم نظیر احمد نوراللهی و امید عالیشاه ۷-۸ سال است که پیراهن سرخ را برتن دارند و ستارگانی چون محمد انصاری و کمال کامیابی نیا نیز بازمانده اولین ورود برانکو به بازار نقل و انتقالاتی ایران هستند. نمی‌توان از اسم سیدجلال حسینی نیز گذر کرد که سابقه ۷ سال بازی در پرسپولیس را دارد و البته مهره هایی چون سیامک نعمتی، بوژیدار رادوشویچ، مهدی شیری و وحید امیری هم به این فهرست اضافه خواهند شد تا ۹ مهره با تجربه یاور یحیی گل‌محمدی برای این کار بزرگ باشند.

 

به این ۹ بازیکن می‌توان نام ۷ خرید جدید و سه چهار بازیکن دیگر از جمله مهدی عبدی، سعید حسین پور، آریا برزگر و محمدحسین کنعانی زادگان را اضافه کرد تا دریافت که سرخ ها فهرستی ممتاز از بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران را در اختیار دارند و به هیچ عنوان چه در قامت یک هوادار و چه به عنوان عضو کادرفنی، نباید به دنبال «ناامیدی و بهانه جویی» باشند؛ هرچند که خلا یک ستاره تمام عیار نظیر ترابی و یک مهاجم تمام کننده مثل علی علیپور به شدت جلب توجه می‌کند.

 

دوره ای که پرسپولیس در حال سپری کردن آن است، دو سال قبل نیز برای برانکو ایوانکوویچ پیش آمده بود. زمانی که در میان محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری و صادق محرمی از جمع بازیکنان پرسپولیس جدا شدند و محسن مسلمان نیز کنار گذاشته شد تا پرسپولیس علاوه بر طارمی، این چهار ستاره را هم در اختیار نداشته باشد.

 

 

با این حال زمانی که قرعه کشی لیگ هجدهم انجام شد، پرسپولیسی ها با لبخند رضایت محل را ترک کردند و طرفدارانشان نیز از برنامه بازی ها راضی بودند؛ «پدیده، فولاد، استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان، صنعت نفت، نساجی و سپیدرود.»

 

اما اوضاع آنطوری پیش نرفت که قرمزها انتظارش را داشتند. علی علیپور آقای گل تیم پرسپولیس در گلزنی ناکام بود و روی نیمکت نیز ستاره ای که بتوان به آن دل خوش کرد، دیده نمی‌شد. بنابراین سه تساوی در مقابل حریفان خوزستانی، پرسپولیس را از صدر دور کرد و «تئوری سقوط تیم قهرمان» را بر سر زبان ها انداخت. البته برانکو هیچگاه اجازه عملی شدن آن را نداد؛ به عبارت برانکو و شاگردان پرتلاشش.

 

این‌که پرسپولیس چگونه توانست افت خود را پشت سر بگذارد، ماجرای مفصلی است ولی یک نقطه عطف را می‌توان برای این بازگشت تاریخی به لیگ برتر مشخص کرد؛ پیروزی ۳-۱ برابر الدحیل. پس از این نتیجه پرسپولیسی ها در ۱۰ بازی لیگ برتر ۲۲ امتیاز گرفتند و برابر حریفان قدرتمندی چون استقلال، سپاهان و تراکتور نیز بی شکست ماندند تا سه تساوی ناامیدکننده مقابل نفت مسجدسلیمان، استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان بی‌اثر شود.

 

برانکو در بین دو نیمه بازی با الدحیل گفته بود: «سرها رو بالا بگیرید، هنوز  اتفاقی نیفتاده، چند روز پیش بارسلونا شش گل به حریف زد و صعود کرد. اون بارسلونای اروپاست و ما هم بارسلونای آسیا و بهترین تیم آسیا هستیم. اگر بارسا تونست شش گل بزنه، ما هم میتونیم سه گل بزنیم، فقط گل دوم رو نخورید، من مطمئنم که ما گل خودمونو خواهیم زد و بعد از گل اول، شک ندارم که دومی و سومی رو هم خواهیم زد.»

 

 

آن نتیجه استثنایی که شاید بخت و اقبال نیز در آن دخیل بود، باعث شد تا پرسپولیس با روحیه ای ویژه کار را دنبال کند و حتی باخت در فینال آسیا نیز تاثیری در روند این تیم نداشت. حالا یحیی باید به دنبال الدحیل تیمش بگردد و انگیزه، امید و روحیه بازگشت به صدر را در شاگردانش ایجاد کند؛ شاید دربی بهترین فرصت باشد.

 

البته این که مقایسه مربی ای که سابقه دو حضور در جام جهانی را داشت و با پیشوند پروفسور به پرسپولیس آمده بود، با یحیی گل‌محمدی که از فوتبال ایران سربرآورده و مربی شاخصی شده، شاید چندان درست نباشد اما گل‌محمدی موظف است همان راهی را برود که مربی میلیون دلاری قرمزها رفت و موفقیت را برای قرمزها استمرار بخشید.

 

نکته مهم این است که سرخپوشان با کسب سه پیروزی در بازی های عقب افتاده، امکان بازگشت به صدر را خواهد داشت؛ آن ها نباید فراموش کنند که فصل گذشته در اوج بحران خود، استقلال را با مهاجم کنونی شان (مهدی عبدی) شکست دادند، پنج گل برابر گل گهر به ثمر رساندند و بهترین برد نیم دهه اخیر خود را هم برابر تیمی تازه لیگ برتری شده رقم زدند.

 

محمد همتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=340291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر