چند صحنه تاریخی از جمله تاجگذاری خسرو پرویز، تاجگذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگنوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبهای در آن کندهکاری شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روحفزا تبدیل نموده که از زمانهای دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.
طاق بستان بخشی از کوه بیستون از رشتهکوه زاگرس است.
شهرت طاق بستان به خاطر سنگ نگارهها و کندهکاریهاییست که در دل کوه انجام شده. از آنجایی که طاق بستان در منطقهای حاصلخیز با چشمهها و دشتهای سر سبز واقع شده، بیشتر مورد توجه شاهان ساسانی قرار گرفت. طاق بستان در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و همین دلیل دیگری بود تا شاهان ساسانی به این منطقه علاقمند شوند.
تا قبل از قرن چهارم میلادی اکثر ساخت و سازهای ساسانی در ایالت فارس انجام میشد اما از زمان اردشیر دوم به سمت کرمانشاه و طاق بستان معطوف شد.
ارزش سنگنگارههای طاق بستان فقط مربوط به قدمت تاریخی آن که به زمان ساسانیان برمیگردد، نیست بلکه جزییات معماری این بنا در ساخت طاقها و تفکر مهندسان آن زمان در انتخاب منطقه طاق بستان برای پیادهسازی این اثر و همینطور سبکی که حجاری در دل این کوه انجام شده و نقشهای کنده شده در دل کوه که تا امروز از گزند تخریب طبیعی دور مانده همگی از شگفتیهای طاق بستان هستند.
روش و ابزارهای حفاری و پرداخت سنگ آهک برای ماندگارسازی بیشتر در طاق بستان قابل تامل است. تمامی علوم از زمینشناسی، مکانیک و مهندسی سنگ، هوازدگی و هیدرولوژی و ترمومکانیک تا مکانیک علومی و معماری در ساخت طاق بستان اثر گذار بودهاند.
طلق بستان بخشی از کوه بیستون از رشته کوه زاگرس استطلق بستان بخشی از کوه بیستون از رشته کوه زاگرس است
از دیگر دلایل اهمیت طاق بستان این است که سنگ نگاره شکارگاه سلطنتی طاق بستان اولین تابلوی سنگی با رعایت قواعد و اصول نقاشی در جهان است؛ در حجاری خسرو سوار بر شبدیز اینطور بنظر میآید که اثر از روی نقاشی، نقش شده.
بخش دیگری از طاق بزرگ صحنه شکار گراز زا خواهید دید که از نظر حرکت و نمایش از جمله شاهکارهای هنر سنگنگاری است؛ در سبک هنری نزدیک به سبک نقاشی بر روی دیوار است.
همچنین در طاق بزرگ آثاری از زنان موسیقیدان دیده میشود که مشغول نواختن چنگ و سازهای بادی هستند.
در قسمتی دیگری از طاق بزرگ صحنهٔ شکار گراز به چشم میخورد که از نظر حرکت و نمایش از جمله شاهکارهای هنر سنگنگاری به شمار میرود که در سبک هنری نزدیک به سبک نقاشی بر روی دیوار.
در مورد کاربری طاق بستان هنوز نظر دقیقی به دست نیامده، برخی از محققین معتقدند این بنا یادبود الهه آناهیتا است. آناهیتا ایزد بانوی، آب های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است. اما برخی دیگر بر اساس نوشتههای به جا مانده از مورخین آن را کاخ نا تمام خسرو پرویز میدانند.
طاق بستان ثبت جهانی شده است؟
متاسفانه طاق بستان سالهاست در آرزوی ثبت جهانی شدن است. سال ۲۰۰۷ خانم ملیحه مهدی آبادی، مدیر سایت طاق بستان، تلاش بسیاری کرد و کتیبه بیستون ثبت جهانی شد. بسیاری در انتظار ثبت سایت طاق بستان بودند اما تا امروز با وجود تلاشها به دلیل ساخت و سازهای بسیار زیاد در عرصه و حریم طاق بستان، ثبت جهانی این اثر محقق نشده است.
بخشهای مختلف طاق بستان کدامند؟
طلق بستان از سه بخش عمده تشکیل شده. طاق بستان دو ایوان اصلی دارد. دو طاق به هم متصل هستند و از جنس سنگ خام خاکستری رنگ در دل کوه حفر شدهاند. در تمام این سالها گیاه و جلبک روی این سنگها رشد نکرده و یکی از نکات قابل توجه در انتخاب مواد اولیه را نشان میدهد. مجموعه زیبای طاق بستان با سه بخش اصلیاش یکی از زیباترین آثار به جا مانده از دوران ساسانی است.
دو ایوان بزرگ و کوچک طاق بستان بخشهای اصلی مجموعه طاق بستان هستند.دو ایوان بزرگ و کوچک طاق بستان بخشهای اصلی مجموعه طاق بستان هستند.
سه بخش اصلی مجوعه طاق بستان شامل موارد زیر است:
طاق بزرگ طاق بستان که به ایوان بزرگ هم شهرت دارد. مربوط به زمان پادشاهی خسروپرویز و در سال های ۵۹۰-۶۲۸ میلادی است.
طاق کوچک طاق بستان که ایوان کوچک هم شهرت دارد، تصویر برجسته شاپور سوم در سالهای ۳۸۰-۳۸۳ میلادی است.
نقش برجسته یا کتیبه تاج گذاری اردشیر دوم مربوط به سال های ۳۸۰- ۳۸۳ میلادی.
همه نقشهایی که روی کتیبه ها و سنگهای مجموعه طاق بستان حک شده با چنان ظرافت و دقت استادانهای شکل گرفته که میتوانید همه جزییات را در آنها ببینید.
طاق بزرگ، تاج گذاری خسرو پرویز
مهمترین اثر در طاقبستان، طاق بزرگ با سنگنگاره تاجگذاری خسرو پرویز است که دارای ایوانی با فضای تقریبا مربعی حدود ۸ متر در ۸ متر است.
با ارتفاع حدود ۱۲ متر. کناره ورودی طاق، سنگنگارهای از فرشتگان بالدار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقشهای فیل، اسب و قایق خواهید دید که نمادی از مراسم بزم و شادی در آن روزها بوده است.
در سترگترین طاق، سه تندیس مشاهده میشود. شاه در میان، فروهر در سوی راست وی، که مانند تاجگذاری اردشیر دوم است و آناهیتا در سوی چپ شاه. آناهیتا ایزدبانوی آبهاست و نمود خرمی و سرسبزی. در این تصویر شاه در میان و در سمت راست وی فروهر قرار دارد.
فروهر تاجی کنگرهدار بر سر دارد و حلقه فر ایزدی را به شاه میدهد. لباس شاه و نگاره فروهر تا حدی یکسان است.
هر دوی آنها شلواری چیندار به پا دارند که توسط بندی به مچ پایشان چسبیده است. همچنین هر دو دارای کمربند و دستبند هستند. درسمت چپ شاه، میترا قرار دارد.در زیر نقش تاجگذاری خسرو پرویز سواری زرهپوش سوار بر اسب قرار دارد.
نقشبرجسته تاجگذاری اردشیر دوم در طاق بستان
این نقش برجسته نخستین نقش برجسته طاق بستان است که در کنار طاق کوچک قرار دارد. در سمت راست ایوان کوچک، سنگنگارهای وجود دارد که صحنه تاج ستانی اردشیر دوم، نهمین شاه ساسانی را نشان میدهد.
در این صحنه، شاه ساسانی (اردشیر دوم) به حالت ایستاده با صورتی سه ربعی و بدنی تمام رخ در مرکز صحنه نقش شده که دست چپ را بر روی قبضه شمشیر گذاشته و با دست راست حلقه روبان داری را از اهورا مزدا میگیرد، درحالیکه زرتشت یا بقولی میترا با هالهای از نور در سمت چپ، پشت سر او قرار دارد.
زیر پای اردشیر دوم، ژولیان امپراتور روم که در جنگ اسیر شده است قرار دارد.
شاه ساسانی چشمانی درشت و ابروانی برجسته دارد. ریش او مجعد و موهای سرش به صورت انبوه بر روی شانهها آویخته شدهاست.
وی گوشوارهای بر گوش و گردنبندی در گردن و دستبندی در مچ دارد. گوشواره او به شکل حلقه مدوری است که گوی کوچکی به آن آویزان است. گردنبند او نیز شامل یک ردیف مهرههای مرواریدی درشت است.
از قرار معلوم امشاسپند واسط بین آدمیان و اهورا مزدا، وهومن (بهمن) بوده است چه در گزیدههای زاتسپرم می خوانیم: «وهومن زرتشت را به آسمان برین فراز برد که همه روشنی بود، که فروغ جاویدان و بی انتها بود که اهورا مزدا بود به سان روشنایی محض و خالص» (تاریخ مطالعات ایرانی، هاشم رضی صفحه ۲۴۶)؛ لذا تصویر پشت سر اردشیر دوم امشاسپند وهومن است. در تصویر زیر اردشیر دوم در وسط، اهورا مزدا سمت راست و زرتشت سمت چپ او است.
طاق کوچک یا ایوان کوچک و تاجگذاری اردشیر دوم؛ در زیر پای اردشیر ژولیان امپراطور را میبینیدطاق کوچک یا ایوان کوچک و تاجگذاری اردشیر دوم؛ در زیر پای اردشیر ژولیان امپراطور را میبینید
طاق کوچک، مراسم تاجگذاری شاهپور دوم و سوم:
طاق کوچک در میان سنگنگاره تاجگذاری اردشیر دوم و طاق بزرگ قرار دارد که دارای فضای مستطیل شکل حدود ۵ در ۵ است و مراسم تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را به تصویر میکشد، این طاق دارای دو نقش در بالای دیوارهٔ طاق و دو کتیبهاست. این کتیبهها به خط پهلوی هستند.