3

وقوع انقلاب و نگرانی های پادشاه اردن

  • کد خبر : 3413
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴

نگرانی های عبدالله دوم پادشاه اردن در خصوص وقوع انقلاب در این کشور تمامی ندارد. کارگران اردنی در ۵ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۴۰۰ بار اعتصاب کرده‌اند که در تاریخ اردن بی‌سابقه است. مرکز پژوهش‌های اقتصادی “الفینیق ” اردن اعلام کرد که کارگران اردنی طی ۵ ماه گذشته در مقایسه با سال‌های گذشته […]

نگرانی های عبدالله دوم پادشاه اردن در خصوص وقوع انقلاب در این کشور تمامی ندارد. کارگران اردنی در ۵ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۴۰۰ بار اعتصاب کرده‌اند که در تاریخ اردن بی‌سابقه است. مرکز پژوهش‌های اقتصادی “الفینیق ” اردن اعلام کرد که کارگران اردنی طی ۵ ماه گذشته در مقایسه با سال‌های گذشته با انجام تحصن‌های پیاپی در اعتراض به وضعیت خود، رکورد زده‌اند. بیش از ۴۰۰ تظاهرات و تحصن اعتراضی کارگران اردنی در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی ثبت شده است. این در حالی است که در طول سال ۲۰۱۰ میلادی تنها ۱۴۰ مورد تحصن اعتراضی کارگری در اردن ثبت شده است. نکته جالب توجه اینکه به استثنای چند مورد، اغلب این تحصن‌ها خودجوش و از جانب کارگران اردنی هدایت و اجرایی شده است و حتی هیچ ارتباطی با اتحادیه‌های کارگری نداشته است. ثبت این تعداد اعتراض در ۵ماهه نخست سال ۲۰۱۱ بیانگر بحران اقتصادی و اجتماعی نگران‌کننده برای گروه‌های کارگری است.

این در حالی‌است که یک نشریه صهیونیستی نیز از نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از بروز انقلاب در اردن خبر داد. مجله “اسرائیل تودی ” اذعان نموده است که پس از آغاز انقلاب‏های مردمی در برخی کشورهای عربی، ملت‏های مصر، لبنان و سوریه دشمنی خود را با رژیم صهیونیستی بیش از پیش آشکار کرده‌اند و این رژیم اکنون نفس در سینه حبس کرده تا ببیند در کشور همسایه و همپیمان خود یعنی اردن چه رخ خواهد داد؟

بر این اساس آنچه در اردن رخ می‏دهد بیانگر این مطلب است که این کشور نیز به زودی شاهد یک انتفاضه اسلامی همچون برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه خواهد بود.

اردن از زمان امضای پیمان سازش با رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در میان کشورهای منطقه، بیشترین دوستی را با این رژیم دارد و بروز انقلاب در چنین کشوری می‌تواند تبعات سختی برای صهیونیست‏ها داشته باشد.

اردن در سال ۱۹۹۴ میلادی یک پیمان صلح با رژیم صهیونیستی (موسوم به وادی عربه) امضا کرد و پس از مصر دومین کشور عربی است که با دشمن اول جهان اسلام پیمان سازش دارد.

همزمان با آغاز انقلاب‏های مردمی تونس و مصر در ابتدای سال جاری میلادی، شهروندان اردنی نیز به وضعیت موجود در کشور اعتراض کرده اند و به طرق مختلف خواستار تغییرات اساسی در نحوه اداره کشور شده‌اند. مساله اساسی این است که حکومت اردن تا کنون اقدام جالب توجهی در راستای تامین نیازهای شهروندان صورت نداده و بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که در صورت بی تفاوتی دولت به خواست ملت، ممکن است این کشور وارد بحرانی جدی شود.ایالات متحده آمریکا به شدت نگران تحولات اردن است.وقوع انقلاب در دو کشور تونس و مصر نیز بر شدت این نگرانی ها افزوده است.در این میان اوباما سعی دارد به هر نحو ممکن خود را حامی ملک عبدالله نشان دهد اما از سوی دیگر نگران است که سرمایه گذاری بر روی پادشاه جوان اردن نیز مانند سرمایه گذاری بر روی مبارک بی فایده بوده و در آینده ای نزدیک کاخ سفید دوباره ناچار باشد مواضع خود را در این خصوص تغییر دهد!تظاهرات مردمی در اردن از اوایل سال جاری میلادی برای سرنگونی دولت این کشور آغاز شد ولی با به ثمر رسیدن انقلاب مصر و تونس این تظاهرات قوت بیشتری گرفته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3413

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر