5

در‌های ورزشگاه‌ به روی «هواداران» باز می‌شود؟ / همه در انتظار تدبیر سازمان لیگ

  • کد خبر : 341396
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

سهیل مهدی مدیر صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال ایران در تازه‌ترین اظهارات خود درباره برگزاری دیدار‌های فوتبال با حضور تماشاگر اعلام کرد بازی تیم ملی در تاریخ ۵ فروردین با حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

سهیل مهدی مدیر صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال ایران در تازه‌ترین اظهارات خود درباره برگزاری دیدار‌های فوتبال با حضور تماشاگر اعلام کرد بازی تیم ملی در تاریخ ۵ فروردین با حضور تماشاگران برگزار می‌شود.
ماههاست که پس از آشنایی بیشتر و دقیق تر از ویروس کرونا مسابقات ورزشی بار دیگر از سرگرفته شده و ورزشکاران چه در رویدادهای انفرادی و چه رویدادهای گروهی مشغول برگزاری مسابقات خود بدون حضور تماشاگران هستند. گرچه در ماه های اخیر در برخی نقاط دنیا به واسطه کاهش آمار تلفات ویروس کرونا مسابقاتی هم با حضور تماشاگران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد ولی باز هم با اوجگیری این ویروس و روند صعودی تلفات کووید ۱۹ و البته ویروس جهش یافته آن تحت عنوان کووید ۲۰، مسابقات در اروپا بدون حضور تماشاگران برگزار شد.

اما آنچه باعث می شود در بسیاری از کشورها مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار شود دستورالعمل های کلی و بین المللی است که برای فدراسیون های عضو در نظر گرفته شده و همه را وادار به اجرای آن می کنند. اینکه طرفداران ورزش در استادیوم دور از هم بنشینند و در ورودی ها و خروجی ها فاصله مناسب و بهداشتی را رعایت کنند هم از دیگر مواردی است که باعث می شود این روزها ورزش بدون حضور تماشاگر که یکی از ارکان اصلی برگزاری رقابتهای ورزشی است برگزار شود.

این دستورالعمل ها در حالی صادر شده که خیلی از مردم در مسیر رفت و آمد به محل کار خود با استفاده از اتوبوس، مترو، تاکسی و دیگر وسایل نقلیه، نفس به نفس هم می ایستند یا می نشینند و در سطح شهر تردد می کنند! با بازگشایی مشاغل مختلف از جمله رستوران ها، تفرجگاه ها، ادارات و غیره تقریبا همه چیز به شرایط قبلی اش بازگشته با این تفاوت که کارکنان بانک با ماسک و پشت لایه ای از نایلون ضخیم نشسته و به مراجعان بانک خدمات می دهند. خیلی از فروشگاه ها با درخواست از مراجعان خود از تجمع درون فروشگاه ممانعت می کنند و در نهایت همه امور روزانه به شکل معمول در حال انجام است و کسب و کارها با رعایت پروتکل های بهداشتی کم و بیش مانند قبل انجام می شوند الا ورزش!

با توجه به محبوبیت و پرطرفدارتر بودن رشته فوتبال، در همین ارتباط به این ورزش می پردازیم که این هفته ها مسابقاتش با حساسیت بالاتری نسبت به دیگر رشته های ورزشی در حال برگزاری است ولی باز هم بدون تماشاگر! مسابقاتی که اغلب در استادیوم هایی که بیرون از شهر یا دور از محل سکونت مردم قرار دارد بدون تماشاگر برگزار می شود ولی ورزشگاه هایی مانند استادیوم وطنی قائمشهر، بهنام محمدی مسجد سلیمان، تختی آبادان یا مانند اینها همواره پذیرای طرفداران فوتبال روی پشت بام ساختمان های مجاور به ورزشگاه است. تماشاگرانی که اغلب شانه به شانه هم ایستاده و قطعا بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی تیم های محبوب شان را تشویق یا حداقل بازی شان را از فاصله ای نه چندان نزدیک مشاهده می کنند.

سئوالی که اینجا از مجریان برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال می توان پرسید این است که آیا مشکلات ورود و خروج مردم مانع از برگزاری دیدارهای فوتبال با حضور تماشاگران مشتاق شده است که حاضر نیستند به این درخواست عمومی هواداران و علاقمندان به فوتبال پاسخ منفی بدهند؟

این موضوع خیلی دشوار است که با علامت گذاری صندلی های یکی درمیان یا دو تا درمیان بلیت فروشی را به شیوه ای انجام بدهند که طرفداران تیم ها با فاصله گذاری عرضی و طولی در ردیف های یکی در میان به استادیوم بروند و بازی ها را از نزدیک ببینند؟ این مردم همان هایی نیستند که هر روز در مترو و اتوبوس های سطح شهر، نفس به نفس هم راهی محل کارشان می شوند؟ حال اگر این افراد هفته ای یک بار یا دو هفته ای یکبار در استادیوم شهرشان به ورزشگاه بروند به کرونا مبتلا می شوند؟

تصاویر پخش شده از تلویزیون در دیدارهایی که در استادیوم های مشرف به ساختمان های مسکونی است بارها در این هفته ها نشان داده که همسایه های ورزشگاه بدون استفاده از ماسک، کنار هم ایستاده و بازی ها را تماشا می کنند در حالی که اگر قرار بر حضور در استادیوم باشد قطعا باید الزاما ماسک بزنند و در ورودی ها دستهای خود را با الکل استریل کنند. مصرف تنقلات درون استادیوم را ممنوع کنند و با استفاده از نیروهای یگان ویژه ترتیبی داده شود که مردم با آرامش و فاصله مشخص به استادیوم وارد و سپس خارج شوند.با کاهش تلفات و هوشمندی بیش از پیش مردم درباره کووید ۱۹ حالا وقت آن رسیده که مدیران فوتبالی و مسئولان فدراسیون به احترام این هواداران هم که شده به خودشان سختی بدهند و با استفاده از راهکارهای لازم شرایط حضور مردم در استادیوم ها را فراهم کنند که قطعا با در نظر گرفتن محدودیت نفری برای تعداد حضور در استادیوم ها و رعایت پروتکل های بهداشتی چنین وضعیتی قابل اجرا و برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران غیرممکن نیست. فقط همت مسئولان را می طلبد و صرف فعل خواستن.

جهان
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=341396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر