18

اعتماد از دست رفته مردم به دولت ؛ اصلی ترین معضل پیش روی نظام

  • کد خبر : 341864
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

اکثر صاحب نظران حوزه جامعه‌شناسی “اعتماد” را مهم ترین سرمایه  اجتماعی می دانند.

 

سیدجوادمیربابایی– در نظریات علوم اجتماعی برای دولت به عنوان عامل تاثیرگذار در شکل‌گیری و افزایش و یا حتی تخریب سرمایه اجتماعی جایگاه ویژه‌ای قائل شده‌اند.

قبل از وارد شدن به بحث، چه بهتر است اندکی در خصوص سخنان ارزشمند رهبری در خصوص اعتماد مردم و امید و رفتار مسئولان اندکی تامل نمود

مایه و سرمایه‌ی اصلی ما مردمند؛ اعتماد مردم و امید مردم، کمک‌کار همه‌ی دولتها است.

 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت ۱۳۹۵/۰۶/۰۳

و در جایی دیگر می فرمایند:

یک نکته‌ی مهم، انسجام مردم و دستگاه‌های مدیریّتی کشور است. مردم بایستی با دستگاه‌های مدیریّتی کشور -چه دستگاه قضائی، چه قوّه‌ی مجریّه، چه بقیّه‌ِی دستگا‌ه‌ها- ارتباط پیدا کنند؛ انسجام. البتّه بخش مهمّی از این اعتمادسازی به عهده‌ِی خود دستگاه‌ها است؛ یعنی خود دولت، خود قوّه‌ی قضائیّه، خود دستگاه‌های دیگر بایستی رفتارشان، عملشان جوری باشد که جلب اعتماد بکند

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۷/۰۶/۱۵

این روزها بحث داغ جامعه  ما در بخشی واکسن کرونای داخلی- روسی و یا واکسن آمریکایی و انگلیسی هست و در بخشی دیگر نیز بازار سرمایه و بورس است.

در بخش دعواهای جامعه در خصوص استفاده از نوع واکسن، بی شک نوع رفتار مسئولان و رسانه ملی در این خصوص بر حواشی موضوع دامن زده است.

کار بجایی رسیده است که وزیر بهداشت از پیش قدم شدن برای واکسیناسیون خود و خانواده اش در راستای اعنماد سازی مردم برای استفاده از واکسن تهیه شده توسط دولت خبر داد ؛ اما باور کنید حتی اگر تمام تدابیر برای شفاف سازی در این خصوص صورت بپذیرد باز مردم باور نمی کنند! و این کار از اساس بیهوده و ناکافی برای مردمی است که در عدم اقناع رسانه ای قرار گرفته اند!

این شیوه اگر موثر بود قطعا در خصوص اقدام ارزشمند و فوق العاده مسئولان بنیاد برکت در تست اولیه واکسن کرونا در مسئولان ارشد خود نمایان می شد.

می گویند دفاع بد از یک حقیقت، خطرناک تر از حمله کردن خوب به آن است. مردم در اذهان خود همواره این سوال را مطرح می کنند بعد از سخنان رهبری در خصوص ممنوعیت واردات واکسن ساخت انگلیس و آمریکا به کشور ؛ چگونه است که یکباره رسانه ملی و مسئولان اقدام به بیان معایب این واکسن ها و مخالفت با وارادت این واکسن ها می نمایند؟

دو قطبی سازی های یک شبه امروز بلای جان سرمایه اجتماعی است.

بی شک مقام معظم رهبری قبل از گفتگوی رسانه ای خود،  در منویات خود به مسئولان سلامت دغدغه خود را در خصوص واکسن کرونای انگلیسی و آمریکایی اعلام نموده اند. اما چرا مسئولان امر نسبت به این مهم بی تفاوت بودند؟ و نسبت به اقتاع جامعه هیچ اقدامی ننموده اند؟

آیا بهتر نبود قبل از بیانات معظم له، مسئولان  نظام سلامت در رسانه ملی، مردم را از مضرات این واکسن ها و مشکلات پیش رو آگاه می کردند؟ تا اقناع رسانه ای بیشتری صورت می پذیرفت و اینگونه  برآتش جنگ دوقطبی واکسن داخلی- روسی با واکسن انگلیسی- آمریکایی  نمی افروختند؟

در بخش دوم حواشی این روزها یعنی بازار سرمایه نیز داستان به همین روال است.

در ابتدای سال تمام مسئولان ارشد نظام، سرمایه مردم را به سمت بازار بورس و سرمایه گذاری در این خصوص ترغیب نمودند!

سرمایه شناور مردم که هر از چندگاهی با سوق پیداکردن به سمتی ، عرصه را برای مردم تنگ می نمود این بار با حضور در بازار سرمایه ترمز تورم بازارهای رقیب بورس  را کشید!

اما به یکباره اقدامات اقتصادی دولت و سخنان معروف رئیس جمهور در تحول اقتصادی ، سرمایه مالی مردم را ناگهان آب کرد و یا حتی خیلی از مردم دیگر آن سرمایه اولیه خود را نیز در اختیار نداشتند.

اتفاقاتی که از آغاز سیر نزولی بازار سرمایه انجام شد از سخنان دولت و مجلس بر لزوم تقویت بازار سرمایه تا نوسانات جزئی و موقتی بازار همه و همه  فقط و فقط بر سرمایه اجتماعی نظام یعنی اعنماد مردم به دولت تاثیر گذار بود.

وزیر اقتصاد از درآمدزایی نجومی ۵۰۰ هزار میلیاردتومانی دولت طی ۱۰ ماه گذشته از بورس و برنامه ریزی برای  تحقق درآمد ۱۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ خبر می دهد.

آیا می توان در این شرایط امیدوار بود تا اذهان مردمی که دار و ندار خود را در بورس از دست داده اند با این سخنان جناب وزیر، به اعتماد به سمت نظام و دولت سوق پیدا کند؟

در پایان اعتماد مردم به دولت و نظام قطعا از ثمرات اقدامات دولت و رسانه ملی می باشد و همانطور که رهبری در سخنانشان بارها تاکید کرده اند مسئولان باید جوری عمل نمایند که جلب اعتماد کند!

نظام ، دولت فعلی و دولت های بعدی قطعاً به ” اعتماد مردم ” نیاز مبرم و اساسی دارد چراکه هیچ نظامی بدون اعتماد مردمشان هیچ کاری نمی تواند انجام دهد!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=341864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر