4

در تهران موارد ابتلای شدید به کرونا افزایش یافته است / برخی در معابر عمومی هم ماسک نمی‌زنند 

  • کد خبر : 342879
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۵۸

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، ضمن هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور، گفت: در صورتی که روند به همین شکل ادامه یابد، نمود آن را طی دو تا سه هفته آینده در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدای ناکرده شب عید ما را با دشواری‌هایی روبرو خواهد کرد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، ضمن هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور، گفت: در صورتی که روند به همین شکل ادامه یابد، نمود آن را طی دو تا سه هفته آینده در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدای ناکرده شب عید ما را با دشواری‌هایی روبرو خواهد کرد.

به گزارش افق آنلاین به نقل از ایسنا،دکتر مسعود مردانی گفت: از حدود دو هفته قبل در مورد افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا هشدار داده‌ بودیم حتی در شهر تهران هم به وضوح شاهد هستیم که موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است. در صورتی که این روند به همین شکل ادامه داشته باشد نمود آن را طی دو تا سه هفته آینده در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدایی نکرده در شب عید ما را با دشواری‌هایی روبرو کند. بنابراین مردم نباید دچار ساده انگاری شوند.

موج چهارم را به سناریو کرونا اضافه نکنید

وی افزود: متاسفانه خیلی‌ها از ما می‌پرسند تعطیلات عید به کجا برویم؟ مسافرت و دید و بازدید را چگونه انجام دهیم؟ مردم باید بدانند بیمارستان و کادر درمان پس از اوج گیری کرونا در ماه قبل کاملا خسته و درگیر است و صلاح نیست موج چهارم بیماری را به سناریو کرونا در کشور اضافه کنیم بنابراین؛ باید اقدامات کنترلی را به همین شیوه ادامه دهیم تا میزان ابتلا، بستری و فوتی در حد پایین و کم بماند و حتی کمتر هم شود.

برخی حتی در معابر عمومی هم ماسک نمی زنند

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره عوامل موثر در افزایش آمار در شهرهای خوزستان و اهواز و …، تصریح کرد: مسلما ساده انگاری و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آنجا رخ داده است. حتی برخی کلیپ‌هایی که از این شهرها به دستمان می‌رسد نشان می‌داد خیلی از مردم حتی در معابر عمومی هم ماسک نمی‌زدند و این عوامل بر افزایش بار بیماری بی‌تاثیر نیست.

وی افزود: همه نوع بیماری در همه‌ سنین در مورد کرونا اتفاق می‌افتد و مردم باید بدانند ما امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش یافته انگلیسی را در کشور نداریم و هزینه یک مطالعه ژنتیکی بر روی نمونه مشکوک به کرونای انگلیسی خیلی بالا است و به همین دلیل نمی‌توانیم همه موارد مشکوک را بررسی کنیم. به همین دلیل باید به دنبال این باشیم که چه راه‌هایی برای دور ماندن از کرونای جهش یافته وجود دارد. راه‌های پیشگیری از کرونای قدیم و کرونای جهش یافته هیچ تفاوتی با هم ندارند و ما زمانی که از کرونای معمولی پیشگیری می‌کنیم به نوع جهش یافته آن هم مبتلا نمی‌شویم. حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، شست و شوی دست‌ها، خودداری از سفر غیرضروری و نرفتن به دورهمی‌ها عامل مهمی برای پیشگیری است.

افرادی هم که واکسن زدند، پروتکل ها را رعایت کنند

مردانی در مورد کسانی که تاکنون واکسن کرونا دریافت کردند، تصریح کرد: عمدتا افرادی که واکسن زدند نه به این دلیل که عامل ویروس در واکسن وجود دارد و آنها تزریق کردند بلکه از آنجایی که حتی درصورت تزریق واکسن هم ممکن است ناقل بیماری به سایرین باشند، باید از ماسک استفاده کرده و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. بنابراین کسانی که واکسن زدند خودشان به بیماری مبتلا نمی‌شوند اما می‌توانند ناقل آن باشند البته تاکید می شود که این موضوع به دلیل تزریق واکسن رخ نمی‌دهد و زدن واکسن دلیلی برای اینکه فرد ناقل بیماری نباشد نیست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=342879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر