3

ما راضی نبودیم هاشمی رفسنجانی برای بقا در قدرت از بیت المال استفاده کند

  • کد خبر : 343
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران در نشست جنبش عدالت خواه دانشجویی که دوشنبه شب در دفتر مرکزی این تشکل برگزار شد، با بیان اینکه مسئله ای که اتفاقات اخیر را حساس و حائز اهمیت می کند این است که بسیاری از مسائل سیاسی به هم گره خورده است، گفت: هنوز نتوانسته […]

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران در نشست جنبش عدالت خواه دانشجویی که دوشنبه شب در دفتر مرکزی این تشکل برگزار شد، با بیان اینکه مسئله ای که اتفاقات اخیر را حساس و حائز اهمیت می کند این است که بسیاری از مسائل سیاسی به هم گره خورده است، گفت: هنوز نتوانسته ایم یک مشکل سیاسی را حل کنیم بلافاصله با مسئله سیاسی دیگری مواجه می شویم.

افق – مهر:وی ادامه داد: معتقدم برخی تحلیل ها که به صورت گمانه زنی مطرح می شود می تواند مشکل فکری و درک جامعه نسبت به یک موضوع را دچار مشکل کند و هزینه های ما را در قبال آن موضوع افزایش دهد.

سلیمی نمین تاکید کرد: بحث هایی گاهی مطرح می شود که احتمال صحت آن نیز وجود دارد، همانند وجود عناصر فراموسون در درون دولت احمدی نژاد که این یک امر محتمل است و قطعا غربی ها در مواجهه با یک انقلاب اسلامی هرگز یک راه حل را دنبال نمی کنند و تلاش می کنند با ایجاد فضای مسموم در مورد انقلاب اسلامی استحاله در درون نظام را دنبال کنند و به دنبال ضدیت و تقابل مستقیم با درون جبهه انقلاب هستند تا آن را از درون متلاشی کنند.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: در یک نظام سیاسی باید قبل از طرح مسائل آنها را وارد کانال ساختار نظام بکنیم و سپس اقدام به عمومی سازی آن مطلب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هر دولتی دارای قدرت و توانمندی است و همواره جدا از اینکه دولت چه گرایشی دارد عده ای برای استفاده از قدرت به دولتها نزدیک می شوند و کاری به چپ و راست ندارند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مسئله ای که مهم است این است که امکاناتی در دولت جمع شده است و برخی با نزدیک شدن به آن تلاش می کنند بهره های فراوانی ببرند و شاهد بودیم که در دولتهای گذشته نیز افراد فرصت طلب با نگاه فردی و سوء استفاده از جایگاه دولت به این نهاد نزدیک شدند و به جایگاهی دست پیدا کردند، این افراد سعی می کنند همواره موقعیت خود را در دولتهای مختلف حفظ کنند و حتی با وجود چرخش قدرت در دولتها باقی بمانند.

سلیمی نمین در ادامه با ذکر مثالی تاکید کرد: برخی مطرح می کنند که ما راضی نبودیم هاشمی رفسنجانی برای بقا در قدرت از بیت المال استفاده کند اما همین افراد معتقدند که باید در مورد احمدی نژاد چشمان خود را ببندیم که این موضوع محل مناقشه است.

وی ادامه داد: استدلال کسانی که در مقام توجیه اقدامات احمدی نژاد بر می آیند قابل قبول نیست و نمی توانیم برخی عملکردهای دولت را توجیه کنیم.

سلیمی نمین تصریح کرد: رویکرد معطوف به قدرت یکی از زیانبارترین گرایش ها در درون دولت ها است و دولتها می توانند متاثر از غلوها و تملق ها قرار بگیرند و این تصور در درون آنها ایجاد شود که آنها می توانند سلامت و قرار گرفتن کشور در مسیر درست را تضمین کنند که از قضا در این موضوع تشابهات بسیاری وجود دارد.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران با ذکر مثالی تاکید کرد: برخی در مورد احمدی نژاد مطرح می کنند که وی توانست واگن های انقلاب را در خط خودش قرار دهد و بنابراین او که توانسته است بدعت ها و انحرافات را مطرح کند درست نیست که شانه از زیر مسئولیت خالی کند و اجازه دهد که این قطار از ریل خارج شود، معتقدم این مسائل تملقی است که احمدی نژاد را وسوسه کرد .

وی افزود: حتی همین استدلال ها را در مورد هاشمی رفسنجانی هم مطرح می کردند و می گفتند که وی می تواند به تنهایی مشکلات اقتصاد کشور را حل کند و در سطح بین الملل نیز به تنهایی همه مسائل را به خوبی برطرف کند.

وی تصریح کرد: در طول سه دهه گذشته توانستیم یک ساختار سیاسی قدرتمند در برابر ساختارهای موجود در جهان عرضه کنیم که بسیار مترقی است و می تواند منشا تغییرات بسیاری شود و لذا دشمنان از این ناحیه احساس خطر می کنند.

سلیمی نمین تاکید کرد: مسئله ای که امروز برای غرب مخاطره ایجاد کرده است، ساختار نظام اسلامی به عنوان یک مدل است که در این مدل نظارتهای مختلفی وجود دارد و بالاترین جایگاه نظارتی بر عهده رهبر انقلاب است اما ما نسبت به این موضوع در حال غفلت هستیم چرا که هیچ سیستمی اجازه نمی دهد بالاترین مرجع نظارتی که باید مورد بهره برداری قرار بگیرد در مسائل مختلف ورود کند. سیستمی که جایگاه نظارتی مختلف را تعبیه کرده باید هر کدام از این جایگاهها را در زمان مقرر به انجام وظایف خود وادار کند.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه در طول سی سال گذشته ساختارهای آلوده سازی سیستم نظارتی در کشور بسیار پیشرفته شده است، گفت: یکی از انتقادات جدی به جنبش دانشجویی این است که دانشجویان با وجود مشاهده ساختارهای فاسد مسئله دانشگاه آزاد که نمونه بارز این جریان است را دنبال نکردند.

وی تاکید کرد: پرونده دانشگاه آزاد یکی از مصادیق بسیار پیچیده فاسد کردن ساختار نظارتی در کشور است اما جنبش عدالت خواه دانشجویی به این موضوع توجه زیادی نشان نداد که از قضا این عناصر توانستند دولت احمدی نژاد را نیز آلوده کنند.

سلیمی نمین تاکید کرد: اگر جنبش دانشجویی به این مسئله وارد می شد مردم با فهم اجتماعی و همراهی خود می توانستند در حل فساد به دانشجویان کمک کنند.

وی با بیان اینکه از مدتها پیش روشن شده است که افراد رئیس دانشگاه آزاد به سمت دولت احمدی نژاد می روند، گفت: برای آنها مهم نیست که احمدی نژاد چه شعاری می دهد چرا که وقتی مسیر دولت عوض می شود ابزارها نیز تغییر می کند و شاهد بودیم وزرایی که مسائل سیاسی را درک می کردند و انتقاداتی را به برخی مسائل وارد می کردند به سرعت کنار گذاشته شدند و به جای آنها افراد متملق جایگزین شدند.

سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوعی که در این وادی مزید بر علت می شود بازی خوردن از جریان های سیاسی است، گفت: این جریانات نسبت به انحرافات یک نوع حساسیت دارند اما رقابتشان فردی است و بر اساس مصالح تصمیم نمی گیرند.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه باید با رویکرد اصولگرایانه به ریشه های انحراف بپردازیم اظهار داشت: دلیل تاکید رهبر انقلاب بر موضوع فساد این است که فساد بخش بدنه است و یک ساختار قدرت است که به غلط در یک سیستم شکل می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در رقابتهای حزبی مهمترین موضوع تغییر شاخص ها است چرا که در تغییر شاخص ها بحث دعوا بر یک فرد است و نه بر بدنه پنهان و ما باید برای اصلاح ساختار از فرد عبور کنیم.

سلیمی نمین در تشریح ویژگی بدنه پنهان و قدرت طلب در درون دولتها گفت: بدنه پنهان کسانی هستند که در قدرت جمع می شوند و رویکردشان بقا در قدرت است و این جریان روز به روز به دلیل عدم حساسیت ها در خصوص فساد توانست حداکثر توان ما را در انتخابات معطوف به تغییر سمبل این جریان کند و لذا نتوانستیم به لایه های زیرین دست پیدا کنیم که این یک خطر جدی است چرا که این لایه های پنهان در هر دوره پیچیده تر و فربه تر می شود.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه کم توجهی ما در آینده موجب خواهد شد تا این آدم های ناسالم در دولتهای مختلف به هم پیوند بخورند، گفت: تولیدات این گروه های قدرت طلب موجب شده است تا آلوده ترین افراد آنها در درون دولت احمدی نژاد نفوذ کنند چرا که هنگامی که وسوسه در قدرت ماندن شکل گرفت بازار فعالیت این افراد داغ خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حوادث اخیر در عزل وزیر اطلاعات و بازگشت وی گفت: هر دولتی که بخواهد کارهای فردمحورانه بر خلاف مصالح ملی انجام دهد تلاش می کند سیستم اطلاعاتی را همراه با خود یا مختل کند چرا که تشکیلات اطلاعاتی اولین مکانی است که از مسائل مختلف کشور اطلاع می یابد.

سلیمی نمین بیان داشت: تیمی که امروز در اطراف احمدی نژاد نگاه به قدرت دارد به دنبال این است که وزارت اطلاعات کاری به عملکرد آنها نداشته باشد و لذا به دنبال فلج کردن وزارت اطلاعات رفت و توانست از دو مقطع به وجود آمده بعد از عزل محسنی اژه ای و در حوادث اخیر اقداماتی را انجام دهد.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران در پایان این نشست در خصوص شاخص های جریان های معطوف به قدرت گفت: تملق یکی از مهمترین ویژگی های این جریان است چرا که برای رسیدن به این هدف فردمحوری را بر قانون محوری ترجیح می دهند و با تملق به اهداف خود می رسند و بکارگیری ابزارهای فرهنگی و اقتصادی از دیگر کارهایی است که آنها در جهت قدرت انجام می دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. لطفا به آقای سلیمی نمین بگید میییییییییییییییییییییییییره

  2. آقای عباس نمین اشتباهی واردعالم سیاست شده است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر