9

تازه‌ترین اخبار از زلزله ۵.۶ریشتری دنا| ‌مردم چشم‌انتظار وسایل گرمایشی/ راه‌اندازی اردوگاه اضطراری در دنا / شمار مصدومان زلزله به ۳۵ نفر رسید/ ‌‌انسداد ‌محور یاسوج ـ سی‌سخت‌‌+ تصاویر

  • کد خبر : 343239
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۴۷

 زلزله‌ای به‌بزرگی ۵.۶ ریشتر مرز استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در حوالی سی‌سخت را لرزاند‌.

تازه‌ترین اخبار از زلزله 5.6ریشتری دنا| ‌مردم چشم‌انتظار وسایل گرمایشی/ راه‌اندازی اردوگاه اضطراری در دنا / شمار مصدومان زلزله به 35 نفر رسید/ ‌‌انسداد ‌محور یاسوج ـ سی‌سخت‌‌+ تصاویر

، زلزله‌ای به‌بزرگی ۵٫۶ ریشتر مرز استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در حوالی سی‌سخت را لرزاند‌.

برخی منازل در شهر‌ سی‌سخت تخریب شده‌اند‌ و به‌گفته برخی اهالی جاده روستای کوخدان شهرستان دنا مسدود شده است. شهروندان یاسوجی هم‌اکنون در بیرون از منازل و در هوای سرد و بارانی به‌سر می‌برند.

‌مردم چشم‌انتظار وسایل گرمایشی

با توجه به بارش باران و کاهش شدید هوا در شهر سی سخت مردم چشم انتظار چادر و سایل گرمایشی از طرف نیروهای امدادی هستند، زلزله ۵٫۶ ریشتری در عمق ده کیلومتری زمین خسارات فراوانی به منازل مسکونی، و باغ‌ها و ساختمانهای اداری وارد کرده است.

راه‌اندازی اردوگاه اضطراری در دنا 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری با همه امکانات در شهرستان دنا خبر داد و گفت: این زلزله خسارت جانی نداشت ولی ۳۰ نفر مصدوم شدند.حسین کلانتری در جمع خبرنگاران، اظهار  داشت: زمان وقوع این زمین‌ لرزه‌ ساعت ۲۲و ۵ دقیقه و۳۴ ثانیه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه به محض آگاهی از وقوع زلزله شورای تامین و مدیریت بحران به سمت شهر سی سخت اعزام شدند، گفت: ورودی های شهر سی سخت توسط تیم های ارزیاب کنترل شده است.

وی تعداد مصدوم های این زلزله را ۳۰ نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: این افراد در شهر سی سخت و به صورت سرپایی مداوا شدند و تعدادی از منازل مسکونی خسارت دیدند.

کلانتری با اشاره به اینکه تیم های ارزیاب و امدادی برای امداد رسانی در منطقه حضور فعال دارند، بیان کرد: اردوگاه موقت با همه امکانات در این شهر در حال راه اندازی بوده و این اردوگاه ها برای حضور خانواده هایی که نگران پس لرزه ها هستند پیش بینی شده است.

تماس نماینده مرکز کهگیلویه و بویراحمد با مسئولان کشوری؛ مردم را تنها نگذارید

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با مسئولان کشوری خواستار امدادرسانی سریع و بموقع به زلزله‌زدگان شد و گفت: مردم را نباید تنها گذاشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، مهدی روشنفکر در تماس تلفنی با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، همتی رئیس جمعیت هلال احمر و قوسیان دبیرکل جمعیت هلال احمر خواستار خدمات‌دهی مناسب، بموقع و سریع به زلزله‌زدگان شد.

وی با اشاره به اینکه بنا به گزارش‌های دریافتی مردم از منزل خارج شده‌اند و بدون شک شب سرد و سختی را خواهند داشت، ادامه داد: خسارت وارده به بخش‌های مختلف از جمله منازل مسکونی توسط مسئولان و متولیان امر ارزیابی شود.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از امدادگران هلال احمر، تکنسین اورژانس ۱۱۵، نیروهای آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های عضو ستاد بحران، افزود: هلال احمر برای وارد کردن اقلام و کالاهای مورد نیاز احتمالی تدبیری بیندیشد.

‌اوضاع منطقه تثبیت شد‌

کولیوند رئیس سازمان اورژانس با بیان اینکه ‌تیم‌های واکنش سریع و رئیس‌ دانشگاه در مرکز جامع سلامت سی‌سخت هستند، گفت: حدود ۲۵ مصدوم به یاسوج اعزام شدند.

وی با تصریح به اینکه زلزله محدود به شهر سی‌سخت می‌باشد و در روستاهای اطراف هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: مورد فوتی وجود نداشته‌ایم و اوضاع تثبیت شده است. نیروهای امدادی و مردم در شهر حضور دارند.

‌نشست فوق‌العاده مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از نشست اضطراری تیم مدیریت بحران با هدف امدادرسانی سریع و بموقع به زلزله‌زدگان دنا خبر داد. حسین کلانتری با اشاره به وقوع زلزله ۵٫۶ریشتری شهرستان دنا اظهار داشت: نیروهای اعزام سریع هلال احمر، بحران، امدادی و ارزیاب به شهرستان دنا اعزام شدند.

وی عنوان کرد: مسئولان و نیروهای امدادی و عملیاتی در شهرستان دنا در پی وقوع زمین‌لرزه پنج و شش‌دهم ریشتری امشب در این شهرستان به حالت آماده‌باش درآمدند.
کلانتری با تأکید بر اینکه این زمین‌لرزه خسارت جانی در پی نداشت از مردم خواست که از تردد در محور سی‌سخت خودداری کنند.

آماده‌باش رئیس جمعیت هلال‌احمر به ۴ استان

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اعلام اینکه ساعت ۲۲:۰۵:۳۴ شامگاه ۲۹ بهمن ماه، زلزله ۵٫۶ریشتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا و یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند که این زلزله شدید در شهر دهدشت نیز احساس شد، گفت: تاکنون خسارت جانی از زلزله سی‌سخت گزارش نشده است اما آب و برق منطقه قطع شده است و تیم‌های ارزیاب اعزام شدند.

همتی با بیان اینکه دستورات لازم به ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس داده شد و در زمان حاضر علاوه بر اعزام تیم‌های ارزیابی و امدادی به کانون زلزله، هر ۴ استان در حالت آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند، افزود: همچنین چادر و اقلام امدادی آماده شده است و به مناطق زلزله‌زده ارسال خواهد شد.

‌رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید به اینکه براساس گزارش‌های دریافتی از مسئولین خانه‌های هلال در شهرستان دنا، شهر سی‌سخت و روستا‌های اطراف تا این لحظه گزارشی مبنی بر وجود تلفات انسانی اعلام نشده است، گفت: بیشتر مصدومین سرپایی درمان و چندین نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان یاسوج اعزام شدند.

دستور مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد‌

‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در پی وقوع زلزله در شهرستان دنا گفت: تمام تأسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

۳۰ مصدوم زلزله تا این لحظه

وحدت‌نژاد رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد گفت‌: زلزله ۵٫۶ریشتری سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۳۰ مصدوم داشته است ‌که ۲۷ مصدوم به مراکز درمانی اعزام و ۳ نفر سرپایی مداوا شدند.

رفع آسیب شبکه توزیع برق در حداقل زمان

جعفرزاده مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با اعلام اینکه ‌وضعیت شبکه آب و برق در مناطق زلزله‌زده کهگیلویه و‌ بویراحمد پایدار است، گفت: آسیب شبکه توزیع برق در حداقل زمان پس از وقوع زلزله برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه آب و برق در استان کهگیلویه و‌ بویراحمد بعد از زلزله و حضور تیم‌های عملیاتی کاملاً پایدار است، افزود: این زلزله ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه در مرز میان استان کهگیلویه و‌ بویراحمد و استان اصفهان در منطقه سی‌سخت رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با ابراز اینکه “در ابتدای حادثه ما قطعی برق را در منطقه سی‌سخت داشتیم که به‌سرعت فیدر ۲۰ کیلوولت برق‌دار شد و شبکه فشار متوسط در منطقه به حالت پایدار در‌آمد”، ادامه داد: تیم‌های عملیاتی از ابتدای کار در حال آماده‌باش هستند، در زمان حاضر تیم‌های ارزیابی عملیاتی در حال بررسی نقاط روستایی هستند که اگر احیاناً خطوط فشار ضعیف دچار مشکل شده باشد، به‌سرعت ترمیم شود.

وی افزود: در محل حادثه یک مجتمع آبرسانی به ۲۱ روستا داشتیم که خوشبختانه آسیبی ندیده و هم‌اکنون تیم های عملیاتی در حالت آماده‌باش بوده و وضعیت آب و برق در محل زلزله در حالت پایدار است.

برق وصل شد

برق شهر سی‌سخت دقایقی پیش وصل شد اما تخریب شدید منازل و احتمال پس‌لرزه، موجب شده مردم در چادر اسکان پیدا کنند.

‌انسداد ‌محور یاسوج ـ سی‌سخت‌‌

شهردار سی‌سخت ‌گفت: تلفات جانی تاکنون گزارش نشده است ولی ریزش جاده و انسداد ‌محور یاسوج سی سخت و محورهای کوهستانی به سی‌سخت گزارش شده است.

وی گفت: نیروهای خدمات رسان شهرداری در حال بازگشایی مسیر هستند و برخی از دیوارهای قدیمی تخریب شده است.

علی فرد گفت: جاده دسترسی به روستاهای علی آباد، کوه دان، سرمور و دهنو به علت ریزش مسدود است و دستگاه های خدمات رسان در حال بازگشایی این مسیرها هستند.

 اعزام ۶ تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه

ولی‌پور رئیس امداد و نجات هلال احمر کشور از اعزام ۶ تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه خبر داد و گفت: ‌تخریب‌هایی در تعدادی از روستاهای سی سخت و سمیرم گزارش شده است.

سپاه و بسیج با ‌تمام امکانات به کمک شتافتند

سردار خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: ‌گردان‌های عملیاتی و یگان‌های امدادی سپاه و بسیج به سمت مناطق آسیب‌دیده گسیل داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه امکانات درمانی سپاه و بسیج در آمادگی کامل برای امداد‌رسانی به مردم زلزله‌زده هستند، افزود: ماشین آلات و ظرفیت خودرویی سپاه برای آوار‌برداری و نجات آسیب دیدگان در حال امداد‌رسانی و تقسیم مناطق برای امداد هدفمند هستند.

حتما زخمی‌های زیادی در سی‌سخت خواهیم داشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زلزله ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه چهارشنبه شب در سی‌سخت سبب قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی این شهر شد.

محمد محمدی با بیان اینکه بر‌اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون خسارت‌هایی به منازل این شهر وارد شده است، افزود: تاکنون هیچ مورد فوتی در پی این زلزله گزارش نشده است، اما بر‌اساس شدت و خرابی این زلزله، حتما زخمی‌های زیادی در سی سخت خواهیم داشت.

آماده‌باش وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی یاسوج، اصفهان و شیراز‌

در پی گزارش مقدماتی وقوع زمین‌لرزه ای به بزرگی: ۵٫۶ در مقیاس ریشتر در منطقه مرزی استانهای اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد  – حوالی سی سخت، وزیر بهداشت به سازمان اورژانس کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوطه و سازمان غذا و دارو، دستور آماده باش، بررسی عاجل ابعاد واقعه و تامین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب دیده را ابلاغ کرد.

مجروحیت ۱۰ نفر تاکنون

خالدی سخنگوی اورژانس نیز با بیان اینکه پس از وقوع زلزله ۵٫۶ ریشتری سی‌سخت ۱۰ نفر به علت ترس هنگام فرار مجروح شده‌اند، گفت: در حال حاضر به اصفهان، کاشان و شهرکرد برای اعزام آمبولانس آماده‌باش اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه ‌هنوز هیچ فوتی از زلزله  ۵٫۶ ریشتری سی سخت گزارش نشده است، افزود: ۹۹ شهر و روستا در محدوده این زمین لرزه قرار دارند و تیم های امدادی به این مناطق اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: دو دستگاه آمبولانس به مرکز زلزله اعزام و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ده دستگاه آمبولانس در یاسوج و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ده دستگاه آمبولانس در اصفهان به حالت آماده باش قرار گرفته اند.

اعلام آماده باش به استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس

سید امان‌الله جهان‌بین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج با اشاره به زلزله ۵٫۶ریشتری سی‌سخت اظهار داشت: پس از وقوع این زمین‌لرزه بلافاصله تیم‌های ارزیاب هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه آب و برق منطقه قطع شده است، اضافه کرد: تیم‌های ارزیاب اکنون در حال ارزیابی منطقه هستند ولی تاکنون گزارشی از تلفات جانی نداشته‌ایم.

‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستورات لازم را صادر کرده است، تصریح کرد: هم‌اکنون ‌معاون عمرانی استاندار در حال اعزام به ‌منطقه است.

وی با بیان اینکه‌ به کل استان آماده‌باش اعلام شده است، ‌ادامه داد: هماهنگی‌ با استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس برای پشتیبانی‌های احتمالی صورت گرفته است و به دهیاران اعلام کرده‌ایم گزارش‌های لازم را سریعاً اعلام کنند.‌

برق شهر سی‌سخت قطع شد

فرماندار شهرستان دنا از قطع برق شهر سی‌سخت خبر داد و گفت: تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

عبدالحمید پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج‌ اظهار داشت: دقایقی پیش زلزله به‌مقیاس ۵٫۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

وی با تأکید بر اینکه “هنوز اطلاع دقیقی از روستاها نداریم”، افزود: بدون شک خسارات زیادی به منازل از جمله ترک‌خوردگی داشته‌ایم.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: ۵٫۶
محل وقوع: مرز استانهای اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد ـ حوالی سی‌سخت
تاریخ و زمان وقوع به‌وقت محلی: ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۲۲:۰۵:۳۴
طول جغرافیایی: ۵۱٫۵۷
عرض جغرافیایی: ۳۰٫۸۹
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
۱۰کیلومتری سی‌سخت (کهگیلویه و بویراحمد)
۱۹کیلومتری کمه (اصفهان)
۲۴کیلومتری یاسوج (کهگیلویه و بویراحمد)

نزدیکترین مراکز استان:
۲۴کیلومتری یاسوج
۱۶۹کیلومتری شیراز.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=343239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر