6

کوهنوردان گرفتار شده در کولاک ارتفاعات توچال نجات یافتند

  • کد خبر : 344546
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳

سخنگوی آتش‌نشانی تهران از نجات پنج کوهنوردی خبر داد که میان بوران و کولاک شدید در حدفاصل ایستگاه هفت تا قله توچال گرفتار شده بودند.

نجات کوهنوردان گرفتار شده در کولاک ارتفاعات توچال

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران پویا با اعلام خبر نجات کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات توچال درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: حدود ساعت ۱۱:۱۵ امروز (جمعه ۱۵ اسفند) یک گروه پنج نفره که از ارتفاعات اطراف کوهپیمایی کرده  و در ارتفاعات شمالی تهران (توچال) به دلیل بوران و کولاک شدید، مسیرشان را گم کرده بودند، ضمن تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران تقاضای کمک کردند که به سرعت گروه امداد و نجات کوهستان مستقر در کمپ ایستگاه پنج سازمان آتش‌نشانی تهران به ارتفاعات توچال (حدفاصل ایستگاه هفت و قله) اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران افزود: گروه امداد و نجات ویژه کوهستان علاوه بر استقرار در ایستگاه ۶۴ و ۷۷ (ایستگاه‌های شمالی تهران) چند سالی است در یک اقدام بسیار ویژه و مناسب، در روزهای پایانی هفته (پنجشنبه و جمعه) در کمپ سازمان آتش‌نشانی در ایستگاه پنج تلکابین توچال مستقر می‌شود؛ این استقرارها برای تسریع در نجات گرفتار شده بسیار تأثیرگذار بوده و زمان حضور آتش‌نشانان در حوادث مربوط به کوهستان را بسیار کاهش داده است.

وی تصریح کرد: آتش‌نشانان پس از رسیدن به محل (حدفاصل ایستگاه هفت و قله) متوجه شدند یک گروه پنج نفره به علت خروج از مسیر اصلی راه را گم کردند و به علت بوران شدید علت آسیب دیدن آنها وجود دارد.

ملکی خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان با توجه به اشراف به محل مذکور و تماس با افراد گرفتار شده توانستند این افراد را تا قسمت جان‌پناه ارتفاعات توچال راهنمایی کنند که این افراد خوشبختانه موفق شدند جان‌پناه را پیدا کرده و در آنجا مستقر شدند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران ادامه داد: آتش‌نشانان علیرغم باد، بوران و کولاک بسیار شدید، به هر سختی ممکن خود را به جان‌پناه رساندند و با یک گروه پنج نفره (مردان جوان) که کمی دچار سرمازدگی و ضعف شده بودند، مواجه شدند و با احتیاط این افراد را تا ایستگاه هفت توچال راهنمایی کرده و پایین آوردند.

وی با بیان اینکه به دلیل کولاک شدید و عدم مراجعه افراد به ارتفاعات، تلکابین حدفاصل ایستگاه هفت تا پنج غیرفعال شده بود، گفت: خوشبختانه با توجه به همکاری همیشگی بسیار خوب آتش‌نشانی و مسئولان توچال، با درخواست فرمانده آتش‌نشانی، تلکابین ایستگاه هفت مجدداً راه‌اندازی شد و این تیم پنج نفره با استفاده از امکانات تلکابین به ایستگاه پنج و سپس به ارتفاعات پایین‌تر منتقل شدند.

ملکی با بیان اینکه این حادثه بدون برجای گذاشتن مصدوم یا تلفات جانی به خیر گذشت، متذکر شد: در گذشته افراد به دلیل ماندن طولانی مدت در ارتفاعات و سرمازدگی دچار آسیبهایی شده بودند که از کوهنوردان می‌خواهیم همواره با تجهیزات کامل و کافی به ارتفاعات مراجعه کنند و آمادگی سخت‌ترین شرایط را داشته باشند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران عنوان کرد: شاید به هر دلیل کوهنوردان مسیر خود را گم کنند یا اینکه در مدت چند ثانیه شرایط جوی در ارتفاعات عوض شود حتی دما به چند درجه زیر صفر برسد که کوهنوردان در صورت عدم داشتن البسه مناسب، ممکن است با مشکلات عدیده‌ای عوض شوند.

وی از کوهنوردان خواست حین مراجعه به ارتفاعات پیش از تاریک شدن هوا، به پایین ارتفاعات بازگردند و گفت: کوهنوردان نباید در طول مسیر سرگرم تلفن‌همراه خود شوند زیرا این کار باعث اتمام شارژ آنها می‌شود و در صورت نیاز به استفاده ضروری از تلفن و تماس اضطراری، دیگر قادر نخواهند بود از آن استفاده کنند.

ملکی بیان کرد: کوهنوردان در صورت مواجه شدن با حوادث یا گم کردن مسیر، آدرس اطلاع داده به نیروهای امدادی را تغییر ندهند و در صورتیکه به هر دلیل مکان خود را تغییر دادند، مکان جدید را به نیروهای امدادی اطلاع دهند زیرا نیروهای امدادی به سمت همان مسیر اولیه اعزام می‌شوند و در صورت تغییر مکان افراد گرفتار شده، در آن شرایط جوی حتی ممکن است فاصله چند متری نیز به خوبی دیده نشود و امدادگران موفق به پیدا کردن افراد گرفتار شده نشوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=344546

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر