4

نگاهی به دیابت، اهمیت و انواع آن

  • کد خبر : 344607
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

دیابت یا همان مرض قند قدیمی‌ها یکی از شایع‌ترین، خطرناک‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های امروز دنیا است. به زبان ساده به قند خون بالای ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم دیابت گفته می‌شود.

به گزارش سلام نو، در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت‌وساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد در نتیجه قند خون به شکل قابل توجهی زیاد می‌شود. بالا ماندن سطح خون در بلند مدت باعث تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. به جز این موارد قند خون بالا یا همان دیابت ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در نتیجه غربالگری و تشخیص زود هنگام قند خون تأثیر مهمی در جلوگیری از عوارض آن دارد. پایش قند خون یا توسط خود بیمار صورت می‌گیرد که به آن خود پایشی می‌گویند یا پزشک این قند خون را پایش می‌کند. در خود پایشی میزان قند خون با دستگاه خانگی اندازه گیری می‌شود ولی پزشک با آزمایش‌های دقیق به قند خون دو تا سه ماهه بیمار نگاه می‌کند.

دیابت انواع متفاوتی دارد، مثل دیابت بارداری، دیابت نوع ۱، دیابت نوع و برخی دیگری از انواع نادرتر دیابت. دیابت نوع ۱ بیشتر در کودکان و نوجوانان و دیابت نوع ۲ بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد. اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی، سن بالای ۴۰ سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت از جمله عوامل مؤثر بر دیابت نوع ۲ هستند. نوعی دیگری از دیابت به نام دیابت حاملگی یا بارداری هم وجود دارد که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند به دیابت نوع ۲ تبدیل شود.

 

بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی دیابت دارند. حدود ۱۰ درصد این افراد به دیابت نوع ۱ و ۹۰ درصد آنان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. به جز این موارد آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ میلیون آمریکایی پیش دیابت دارند. این یعنی این تعداد شهروند آماده ابتلا به دیابت هستند و از آن بی‌خبرند.

نگاهی به اهمیت دیابت

چرا باید به دیابت اهمیت بدهیم؟ چرا به چربی یا موارد دیگر این‌قدر اهمیت نمی‌دهیم؟ تعداد مبتلایان به دیابت بسیار زیاد است. شاید بپرسید زیاد یعنی چقدر؟ در حال حاضر ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا دیابتی هستند و تا ۱۵ سال دیگر این تعداد به ۳۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. در ایران نیز حداقل ۲ میلیون نفر دچار دیابت هستند و سالانه ۲۰۰  هزار نفر در کشور به این بیماران افزوده می‌شوند. این عدد وحشتناک نشان دهنده رشد سریع این بیماری است، رشدی که با توجه به کمبود تحرک و رژیم غذایی ناسالم ما می‌تواند سیری تصاعدی نیز به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: میوه‌ای که از دیابت پیشگیری می‌کند!

مسئله دیگر این است که دیابت نوع ۲ معمولاً بدون علامت یا با علائم اندکی رخ می‌دهد که باعث می‌شود فرد بسیار دیر متوجه بیماری خود شود. این مسئله این فرصت را به دیابت می‌دهد که هر کاری دلش می‌خواهد بکند. در این مدت قند خون بیش از حد طبیعی، منجر به صدمات جبران‌ناپذیر در قسمت‌های مختلف بدن به ویژه چشم، کلیه‌ها، اعصاب محیطی و عروق قلب و مغز و سایر قسمت‌های بدن شود.

اهمیت تشخیص بیماری باعث می‌شود افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هستند، مانند افراد با سن بیش از ۴۵ سال حتی بدون وجود هیچ علامتی آزمایش‌های دوره‌ای قند جهت تشخیص احتمالی دیابت پنهان دهند.

نکته جالب این جا است که تمام دیابت‌ها به دیابت نوع ۱ و ۲ و بارداری خلاصه نمی‌شود و ۱ تا ۵ درصد دیابت‌ها نادر هستند و با این سه نوع مرسوم متفاوت‌اند.

انواع دیابت

دیابت تک ژنی (MONOGENIC): دیابت تک ژنی نوع کمیابی از دیابت است که بسیار کمیاب است و ۱ تا ۲ درصد بیماران دیابتی را به خود اختصاص می‌دهد.

دیابت خود ایمن پنهان در بزرگسالان  LADA: این نوع دیابت در بزرگسالان رخ می‌دهد. هرچند درمان با داروهای خوراکی آغاز می‌شود، اما در ادامه باید به انسولین نیز متوسل شد.

سندرم ولفرام (WOLFRAM): سندرم ولفرام نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که بر اساس حروف اول چهار ویژگی آن یعنی دیابت بی‌مزه، دیابت شیرین، آتروفی اپتیک و از دست دادن شنوایی به عنوان سندرم DIDMOAD نیز شناخته می‌شود. این بیماری در کودکان زیر ۶ سال بیشتر دیده می‌شود. علائم و شدت پیشرفت این بیماری کاملاً متغیر است. مراقبت از بیماران مبتلا به این سندروم پیچیده و دشوار است.

دیابت شکننده (Brittle Diabetes): دیابت شکننده بسیار نادر است ویژگی اصلی آن حملات مکرر قندی است که در آن قند به صورت شدید بالا یا پایین می‌رود و کار ب

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=344607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر