4

برنامه کمیته مطالبات ملی مجلس برای بازگرداندن میراث ملی به کشور

  • کد خبر : 346
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲

افق: نقوی حسینی رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس شورای اسلامی اولین راه برای بازگرداندن میراث ملی کشور را گفتگو با کشورها دانست و گفت: اگر از این راه موفق به احقاق حق ملی نشدیم قطعا موضوع را از طریق مجامع بین المللی دنبال می‌کنیم. به گزارش افق و نقل از مهر، سید حسین نقوی حسینی […]

افق: نقوی حسینی رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس شورای اسلامی اولین راه برای بازگرداندن میراث ملی کشور را گفتگو با کشورها دانست و گفت: اگر از این راه موفق به احقاق حق ملی نشدیم قطعا موضوع را از طریق مجامع بین المللی دنبال می‌کنیم.

به گزارش افق و نقل از مهر، سید حسین نقوی حسینی در نشست خبری خود که روز چهارشنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس برگزار شد، با اشاره به تمدن و فرهنگ کهن ایران در منطقه و جهان اظهار داشت: یکی از وجوه استکبار و استعمار ملت ها وجه تاراج میراث ملی فرهنگی و تمدن ملت هاست.

وی افزود: ایران نیز از این تاراج ها در امان نبوده و کشورهای مثل انگلیس فرانسه و آلمان طی دو قرن اخیر ده ها هزار مورد از میراث فرهنگی ما را با صدها هیئت کاوشگری از کشور ایران خارج کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه برخی از هیئت های کاوشگری در قرن نوزدهم ۳ تا ۴هزار کارگر برای کاوشگری در ایران داشتند، ادامه داد: این تعداد عظیم کارگر در قرن نوزدهم میلادی نشانگر کاوش آنها در تمامی آثار باستانی ایران است.

برخی از این هیئت های کاوشگری بیش از ۱۵۰ قاطر اجاره کردند تا اشیا و عتیقه های کشف شده را حمل کنند.

نماینده مردم ورامین اظهارداشت: مورگان فرانسوی ۱۵۰ واگن و یله حفاری وارد ایران کرد تا در مناطق باستانی ایران کاوش کند، این کمپانی به عنوان کمپانی سرقت در اروپا معروف است.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه طی یک صد سال اخیر چند ده هزار قطعه از میراث فرهنگی از کشور خارج شده است اظهار داشت: اشیایی از جنس طلا، نقره، جواهرات، مسکوکات (انواع سکه)، اشیای سنگی، مجسمه های بزرگ و مهم، کتیبه‌ها، ظروف انواح لوایح گلی و سنگی هم از نوع نوشته های برجسته و هم حکاکی شده، انواع ستون ها و سرستون ها از میراث هایی چون تخت جمشید از کشور خارج شده است.

وی گفت: بسیاری از این اشیا به صورت قراردادهای امانی به کشورها داده شده و می باسیت طبق قراداد بعد از بررسی و انجام تحقیقات مورد نظر آنها را به کشور ما بازگردانند که این امر محقق نشد و هیچ گاه عتیقه های و اشیای برده شده را بازنگرداندند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی افزود: فقط بین سالهای ۱۸۹۵ تا ۱۹۱۰ میلادی بیش از ۵۰۰ صندوق اشیا و عتیقه از کشور ایران توسط فرانسوی ها خارج شده است.

نقوی حسینی با بیان اینکه غارت این اشیا را به “تاراج میراث ملی” نامگذاری کردیم گفت: برای پیگیری میراث غارت شده از ایران کمیته ای متشکل از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده است که اینجانب به عنوان رئیس این کمیته منصوب شدم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا در یک سال باقی مانده مجلس هشتم فرصت کافی برای بررسی این امر هست گفت: کمیته مطالعات ملی یک کمیته موقت نیست و این کمیته به عنوان زیرمجموعه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره های بعد نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

نقوی حسینی در خصوص معرفی اعضای این کمیته گفت: اعضای کمیته مطالبات ملی در جلسه بعدی کمیسیون مشخص خواهد شد.

خبرنگاری پرسید اگر با شروع فعالیت این کمیته کشورهای تاراج کننده میراث ملی ما با شروع جنگی نرم و برنامه ریزی شده با این موضع مقابله کنند آیا در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

نقوی حسینی پاسخ داد: به طور طبیعی این کشورها در مورد تاراجی که صورت دادند جهت گیری خواهند کرد و ما باید با برنامه ریزی گسترده در حوزه نرم افزار به تبیین حق ایران در بازپس گیری اعمال ملی بپردازیم.

وی افزود: این تاراج اموال ملی مختص به ایران نیست کشورهای دیگر نیز مورد این غارت واقع شده اند و پیش بینی می کنیم از این اقدام ایران حمایت کنند.

نماینده مردم ورامین درمجلس هشتم در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه با توجه به اینکه مجامع بین المللی خود در اختیار این کشورها هستند آیا پیگیری حقوقی تاثیری خواهد داشت، گفت: حجم عظیمی از این اموال دارای شناسنامه ملی هستند، اسناد و قراردادهای آنها مبنی بر در اختیار گرفتن امانی آنها توسط کشورها موجود است و مطمئنا با ارائه این اسناد مجامع بین المللی نسبت به عملیاتی شدن این امر اقدام خواهند کرد.

نقوی حسینی در پاسخ به سئوالی در خصوص ادامه این تاراج ها در دوره معاصر گفت: یکی از معضلات، قاچاق این اشیای تاریخی است که در دوره ای فرانسه اعلام کرده بود ۱۸۳ صندوق اشیای قیمتی از ایران خارج کرده که آمار درستی ارائه نداد و آمار دقیق آن ۲۵۷ صندوق بوده است.

وی گفت : بحث قاچاق همین حالا نیز مطرح است و کمیته باید اشیای موجود را شناسایی کند و اقداماتی را برای جلوگیری از قاچاق این اموال ملی انجام دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر