7

نامزدهای نهایی ریاست‌جمهوری مشخص شدند؟

  • کد خبر : 346533
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶

امروز دو جبهه سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب هنوز به یک جمع بندی قطعی برای معرفی نامزدهای مورد اجماع خود نرسیده‌اند؛ از همین رو نمی‌توان بر روی شخصیت‌هایی که رقابت کنندگان نهایی این میدان سیاسی و انتخاباتی هستند نام برده و نامشان را مطرح کنیم. باید اجازه داد و دید که هر یک از جریانات سیاسی چگونه می‌توانند بر روی یک چهره یا چهره‌ها به توافق برسند.

سال ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و وارد سال جدید شدیم. کشورمان در این سال با چالش‌های مختلفی مثل سرنوشت برجام، انتخابات ۱۴۰۰، وضعیت روابط ایران و آمریکا و بسیاری مسئله دیگر روبروست.

هر یک از جریانات سیاسی کشورمان با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به این مسائل نگاه می کنند. در این بسته خبری به بررسی نظرات نمایندگان احزاب کشور ( اصولگرا؛ اصلاح طلب و مستقل) نسبت به یک موضوع خاص می پردازیم؛ نظراتی که در مواقعی بسیار نزدیک و در مواردی هم همدیگر را نقض می‌کنند.

در ادامه پاسخ هر یک از کارشناسان را به تفکیک می‌خوانید.

پیش بینی خودتان این است که نامزدهای نهایی ریاست‌جمهوری چه کسانی هستند و یا از کدام جریان سیاسی؟

محمد عطریانفر معاونت سیاسی اسبق وزارت کشور و فعال سیاسی اصلاح طلب: ما به دو شیوه می‌توانیم نامزدهای ریاست جمهوری را تعریف کنیم؛ اولین گروه بخشی از نامزدهای انتخاباتی هستند که به صورت خودخوانده وارد عرصه رقابت خواهند شد و خودشان خود را به عرصه رقابت دعوت کردند و از سوی برخی از دوستان خود هم تعریف و تمجید و تبلیغ می‌شوند. این اقدام از همین الان شروع شده و ما شاهد ده ها چهره انتخاباتی هستیم که خود را به این عرصه دعوت کرده‌اند؛ اما این نشانگر راه و روند طبیعی حضور نامزدهای انتخاباتی نیست، بلکه انتخابات و طرح نام نامزدهای انتخاباتی باید متکی بر یک گروه سیاسی و طرفداران یک نظریه سیاسی باشد تا آنها را برای انتخابات معرفی کنند.

امروز دو جبهه سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب هنوز به یک جمع بندی قطعی برای معرفی نامزدهای مورد اجماع خود نرسیده‌اند؛ از همین رو نمی‌توان بر روی شخصیت‌هایی که رقابت کنندگان نهایی این میدان سیاسی و انتخاباتی هستند نام برده و نامشان را مطرح کنیم. باید اجازه داد و دید که هر یک از جریانات سیاسی چگونه می‌توانند بر روی یک چهره یا چهره‌ها به توافق برسند.

حسن بیادی دبیرکل جبهه آبادگران ایران اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا: عدم شفافیت حضور بعضی از گزینه‌ها در هر دو جناح باعث پیچیده شدن تحلیل‌های سیاسی شده و پیش بینی را سخت نموده است. از یک طرف احتمال حضور روسای دو قوه قضائیه و مقننه در انتخابات جبهه اصولگرایان را بلاتکلیف و تصمیم گیری زودهنگام را برای آنان سخت کرده و از طرفی گزینه‌های دیگر همچون محسن رضایی، سعید جلیلی، سردار رستم قاسمی، سردار سعید محمد سفرهای استانی خود را همچون روسای قوه قضائیه و مقننه آغاز نموده‌اند.

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب: هنوز ثبت نام‌ها انجام نشده که معلوم شود نامزدها از چه جریانی هستند؛ ولی چون جایگاه ریاست جمهوری برای کشورمان مهم است حتما همه جناح های سیاسی به انتخابات فکر خواهند کرد.

مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری و فعال سیاسی اصواگرا: امیدواریم که نامزد نهایی، محبوب و عدالت محور متعلق به ملت ایران و انقلاب و نظام باشد. در ایران تحزب گرایی چندان جواب‌گو نیست و مردم با نظام حزبی در انتخابات حضور پیدا نخواهند کرد؛ چون انقلاب و نظام ما اسلامی است مردم به افرادی روی خواهند آورد که در عمل ثابت کرده اند که به معیارهای انقلابی پایبند هستند و باید دید که کدام گزینه در این موضوع پیشرو است؛ زیرا هر فردی که به عرصه انتخابات پا می گذارد یک عملکرد خاص دارد و این تفکر باید ماهیتش معلوم شود. اگر غیر انقلابی است شکست خواهد خورد و باعث دلسردی مردم خواهد بود و اگر خدای نکرده جزو جریاناتی است که به ظاهر در بین مجموعه نظام هستند اما تفکرشان شبیه به برانداز هاست از این نظر اقبالی نخواهند داشت؛ زیرا مردم به خوبی تجربه کرده اند که اینها در پی رسیدن به سایر اهداف خود هستند. نام امام خمینی (ره) را قبول دارند اما خط امام را قبول ندارند؛ بنابراین این گزینه ها باید کنار بروند و اینها گزینه های چندان موفقی نخواهند بود زیرا مردم به خوبی نشان داده اند که همواره در دوره های حساس به اصل نظام لبیک گفتند.

اگر آیت الله رئیسی وارد رقابت ریاست جمهوری سیزدهم شود، قاعدتا از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد و بسیاری از افراد به نفع او کنار خواهند رفت؛ اگر هم که او نباشد شخصیت های دیگری وارد خواهند شد اما فعلا قابل پیش بینی نیست.

مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و فعال سیاسی اصولگرا: الان نمی‌توان مشخص کرد که نامزدهای نهایی از چه جریانی هستند؛ زیرا الان اصلا معلوم نیست که چه افرادی نامزد خواهند شد. اکنون فقط باید منتظز زمان بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=346533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر