5

گمانه‌زنی‌ها درباره سعید محمد درست از آب درآمد؟ / سردار جوانی: منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلف از سوی وی بود / سپاه از سعید محمد و هیچ کاندیدای نظامی دیگری حمایت نخواهد کرد

  • کد خبر : 346565
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۵۷

سردار جوانی با بیان اینکه سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است، گفت: منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره سعید محمد درست از آب درآمد؟ / سردار جوانی: منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلف از سوی وی بود / سپاه از سعید محمد و هیچ کاندیدای نظامی دیگری حمایت نخواهد کرد

 سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره کاندیداتوری سعید محمد رئیس سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا و دلیل جدایی او از سپاه توضیحاتی ارائه داد.

 

سردار جوانی در گفت‌وگوی تفصیلی خود با فارس، نسبت به حواشی ایجاد شده درباره کناره‌گیری یا کنار گذاشتن سعید محمد از قرارگاه خاتم‌الانبیا شفاف‌سازی کرد. بخش‌هایی از این گفت‌‌وگو را در ادامه بخوانید:

با توجه به اینکه فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه پاسداران اخیراً برای حضور در انتخابات از سمت خود استعفا کرده است، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه وی با موافقت سپاه به این انتخابات ورود کرده و گزینه سپاه است، مطرح شده است. موضع شما در این باره چیست؟

 

جوانی: سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و بویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.

 

منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلف از سوی وی بود

 

این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

 

 

پیش‌بینی شما از فضای انتخابات چیست؟ هم نسبت به سطح مشارکت مردم هم اینکه به نظر شما ممکن است مردم تصمیم بگیرند در انتخابات پیش رو، ریل فعلی اداره کشور را تغییر دهند؟

 

جوانی: دو بحث وجود دارد؛ یکی حضور مردم است، یکی انتخاب آن‌‌ها. در بحث حضور مردم گرچه فراز و فرودها را در دوره‌های گذشته می‌بینیم و به هر حال تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل میزان مشارکت در یک انتخابات بالا و در یک انتخابات دیگر پایین بوده است. هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد قطعاً‌ مشارکت بالاتر می‌رود. پیش‌بینی می‌شود امسال یک انتخابات رقابتی داشته باشیم و امیدوار هم هستیم که با مجموعه‌ای از کارهایی که همگان انجام می‌دهند، سیاست نظام و حضرت آقا تحقق پیدا کند تا مشارکت خوبی داشته باشیم. چون نفس مشارکت، آورده دارد و وحدت ایجاد می‌کند و تهدیدات را خنثی می‌کند.

 

هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد قطعاً‌ مشارکت بالاتر می‌رود. پیش‌بینی می‌شود امسال یک انتخابات رقابتی داشته باشیم و امیدوار هم هستیم که با مجموعه‌ای از کارهایی که همگان انجام می‌دهند، سیاست نظام و حضرت آقا تحقق پیدا کند تا مشارکت خوبی داشته باشیم.

مقوله بعدی بحث انتخاب مردم است. حقیقتاً در کشور ایران خروجی صندوق‌های رأی‌، اراده مردم است و در طی این چند دهه گذشته در برخی از انتخابات‌ها مردم کسانی را که ارزیابی و پیش‌بینی و قضاوت می‌کردند را غافلگیر کرده‌اند و لذا عقلانیت حکم می‌کند که راحت پیش‌بینی نکیم که مردم چگونه انتخاب خواهند کرد. امّا نکته مهم این است که رسانه‌ها تلاش کنند انتخاب مردم مبتنی بر یک آگاهی متناسب با اقتضائات و شرایط باشد چون به هر حال بحث سرنوشت کشور است. شرکت در انتخابات هم حق‌ مردم است هم تکلیف‌شان. حق‌ به این معنا که حق تعیین سرنوشت است. خدا به انسان حق تعیین سرنوشت داده است. تکلیف است چون اساساً رابطه معناداری بین حق و  تکلیف وجود دارد. ما نمی‌توانیم نسبت به خودمان و کشورمان احساس عدم مسئولیت داشته باشیم. از طرفی در مواردی داریم که درباره حضور در انتخابات بحث وجوب مطرح می‌شود و گفته می‌شود که شرکت در انتخابات واجب شرعی است و این را در کلام امام و رهبری و بزرگان داریم. آن هم از باب که اگر بگوییم حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است، بین حفظ نظام و انتخابات چه رابطه‌ای هست؟ ‌این مقدمه‌ست. یعنی وقتی می‌گوییم هرچه مشارکت بالاتر، منافع و امنیت ملی تضمین می‌شود و دشمن چشم طمع خود را دور می‌کند، پس اینجا مقدمه‌ای است برای حفظ جمهوری اسلامی و آن هم واجب است.

 

خب اگر شرکت در انتخابات را واجب بدانیم باید این عمل واجب را هم درست انجام دهیم و آن هم منوط به این است که بررسی کنیم و سعی‌مان بر این باشد که بهترین‌ها را انتخاب کنیم، گرچه شورای نگهبان افراد واجد صلاحیت را معرفی می‌کند امّا ما در کلام امام و رهبری همواره داریم که شما بروید و بررسی کنید و مطالعه کنید و بهترین‌ها را انتخاب کنید و آن بهترین‌ها هم درواقع همان کسانی هستند که تعهدشان به کشور بیشتر باشد. تلاش‌شان برای حل مشکلات مردم شبانه‌روزی باشد، توانمندی‌شان بالاتر باشد، دلسوزی‌شان بیشتر، پاکدستی‌شان بیشتر، به شکل جدی اهل مبارزه با فساد باشند، روحیه اعتدالگرایی داشته باشند، استکبارستیزی داشته باشند، به دشمن دل نبندند، با جریان نفوذ به شدت برخورد کنند، به دشمن و وعده‌های دشمن خوشبین نباشند. چون ما یک تجربه طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

شاهد مشارکت خوبی در انتخابات خواهیم بود

 

خب قطعاً این کاری است که رسانه‌ها باید انجام دهند که تببین ملاک‌ها و زمینه‌سازی برای مشارکت است. معتقدم ان‌شاءالله مشارکت خوبی را شاهد خواهیم بود، اما درباره نتیجه انتخابات باید ببینیم مردم ایران چگونه عمل خواهند کرد. امیدواریم نتیجه انتخابات به‌گونه ای‌ باشد که کشور ما آینده‌ای درخشان‌تر از امروز داشته باشد، چون ما اگر امروز مشکلاتی داریم این مشکلات عمدتاً ریشه‌اش در ضعف‌های مدیرتی است. همین وضعیتی که در سال گذشته نسبت به قیمت‌ها داشتیم، حضرت آقا فرمودند که خیلی از این‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد. خیلی‌ها می‌گویند نقش تحریم‌ها در اقتصاد کشور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. ۶۵ تا ۸۰ درصد مشکلات در داخل باید حل و فصل شود و عمدتاً در حوزه‌های مدیریتی است. فلذا کارآمدی دولت‌ها با انتخابات مردم گره می‌خورد و امیدوار هستیم مردم با دقت در انتخابات دولت کارآمد را تشکیل دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=346565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر