3

مردم متخصصان و دغدغه‌مندان مدیریت شهری را راهی شورای شهر کنند

  • کد خبر : 347282
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: که در این دوره از انتخابات ملاک تخصص، تجربه و کارآمدی در انتخاب کاندیداهای شوراهای شهر، جایگزین توصیه نامه های سیاسی در عرصه مدیریت شهری قرار داده شود.

مردم متخصصان و دغدغه‌مندان مدیریت شهری را راهی شورای شهر کنند

به گزارش افق انلاین ، محسن پیرهادی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه اصلاح امور جز با مفاهمه و همدلی جریان های سیاسی بر سر رویکردهای اشتباه گذشته میسر نمی شود، به احزاب و گروه های سیاسی ورای مرز بندی‌های سیاسی شان پیشنهاد کرد در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر به جای توجه به توصیه نامه های صاحب نفوذان سیاسی، میدان را به متخصصان و دغدغه مندان مدیریت شهری واگذارکنند.

نماینده تهران تاکید کرد که همه ما می دانیم روند پشیبرد امور در این چهار دهه کاستی‌هایی داشته و دارد که به جد نیازمند اصلاح است، در این بین اما به دلیل نزدیک بودن موعد انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر، پرداختن به اصلاح رویه مدیریت شهری و سپردن آن به صاحبانش گامی اساسی و ضروری است.

پیرهادی گفت: این روزها احزاب به صورت جدی مشغول ارزیابی فهرست های انتخاباتی‌شان برای معرفی کاندیداهای شوراهای شهر هستند، موضوعی که در ۵ دوره گذشته شوراهای شهر زیر سایه قدرت نفوذ سیاسیون صورت می گرفته، قدرت  نفوذ و چانه زنی که سبب شده است افراد نورچشمی سیاسیون و مدیران سیاسی به جای متخصصان شهری – اجتماعی راهی پارلمان های شهری شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس  افزود: رقابت های انتخابات شوراهای شهر درحالی محل چانه زنی سیاستمداران شده که هدف از برگزاری انتخابات شوراها ایجاد فضا و بستری برای تنظیم اولویت‌ها، هدایت سیاست گذاری‌ها به سمت موضوع و افزایش سطح نشاط و مشارکت محلی در تمام شهرها و روستاهای کشوراست ،امر ی که در سال‌های اخیر، چندان محقق نشده است.

پیرهادی در ریشه یابی این موضوع  تاکید کرد که همزمانی انتخابات شوراهای شهر با انتخابات ریاست جمهوری ناخواسته سایه رقابت‌های سیاسی را بر سر این انتخابات هم کشانده سیاسیون را برای تصاحب آن به رقابت وا داشته است؛ به طوری که حتی با چیدن کرسی‌های آن به نفع خود سهم بیشتری از مدیریت را به نام خود می زنند و رسما این عرصه اجتماعی و فرهنگی به عرصه تاخت و تاز رقابت های جناحی بدل شده است. دستاورد این روند هم همانطور که شاهد هستیم به انزوا راندن متخصصان شهری و اجتماعی در امور شهر شده است و مباحث تخصصی فرصتی برای تنفس به دست نمی آورند.

او ادامه داد: پیشنهاد من به عنوان کسی که ۱۵ سال تجربه مدیریت  شهری را دارم و در  فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در کنار دیگر نمایندگان مشغول گره گشایی از موضوعات مدیریت شهری هستیم این است که در این دوره از انتخابات ملاک تخصص، تجربه و کارآمدی در انتخاب کاندیداهای شوراهای شهر، جایگزین توصیه نامه های سیاسی در عرصه مدیریت شهری قرار داده شود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری خاطرنشان کرد: این اصل که  مباحث شهری باید به درستی و در جای خود دیده و شنیده شوند ضرورتی است که باید ورای رقابت های سیاسی و جناحی برای آن راهکار اندیشیده شود و اگر جریان و گروهی واقعا دغدغه حل مشکلی از این عرصه را دارند باید بستر را برای حضور متخصصان شهری معتقد به ارزش های انقلاب و نظام اسلامی فراهم کنند.

وی با تاکید بر این که با حذف زد و بندهای سیاسی از انتخابات شوراها، چرخه ناقص مدیریت شهری را اصلاح و شهر را به مردم بازگردانیم، افزود:بر اساس پژوهش ها و الگوهای موفق جهانی مدیریت شهری تا زمانی که در امور شهری تا زمانی که فرصت به مدیران و زبدگان شهری و اجتماعی نرسد مشکلات شهری از حاشیه نشینی، امنیت عمومی شهر و حقوق شهروندی گرفته تا مسایل فرهنگی و ترافیک، آلودگی هوا نه تنها همچنان پا بر جا خواهند ماند و به صورت فزاینده ای عمیقتر خواهند شد.

نماینده تهران گفت: تصور کنید که فردی به واسطه نفوذ یک چهره سیاسی یا زد و بندهای حزبی در فهرست انتخاباتی قرارمی گیرد و در نهایت با فضاسازی های انتخاباتی و تبلیغاتی که می‌شود راهی شوراهای شهر می شوند، خب  در نهایت وقتی این افراد پای میز حل مشکلات شهری می نشینند چون شناخت و تصویری از موضوعات شهری ندارند و همزمان می خواهند خودی نشان بدهند یا فضای شورا را به بیراهه می برند یا نسخه‌های عجیب و غریب و در خوشبینانه ترین حالت پوپولیستی و غیر علمی را برای  حل مشکلات شهر و شهرنشینی  تجویز می کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه ضرر و زیان حضور ناآگاهان به عرصه مدیریتی شهری فقط به صدور نسخه های اشتباه و دادن آدرس های اشتباه خلاصه نمی‌شود و گام برداشتن  به سمت سوء استفاده از جایگاه که محصولی جز رانت و فساد اقتصادی  ندارد از دیگر آسیب های عیان شده این مسیر است.

او خاطرنشان کرد که  صاحبان سیاسی صندلی های شوراهای شهر خواسته و ناخواسته  به مدیریتی شهری و مهمتر از آن اعتماد شهروندان  آسیب های جدی وارد کرده اند و اگر اصلاح این روند هر چه زودتر در اولویت کاری دلسوزان مردم و نظام قرار نگیرد  در نهایت جز تضعیف اعتماد عمومی  و انبوه شدن مشکلات دستاوردی نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=347282

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر