3

انتظار داریم مشکل بازنشستگان و کارگران در نهایت رعایت حرمت و احترام آنان، حل و فصل گردد

  • کد خبر : 348809
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

برخی خواهان زیر سوال بردن قانون کار هستند و می‌خواهند آن را تغییر دهند. آن‌ها تلاش کردند تا مزد منطقه‌ای را برای اهداف خود ایجاد کنند. 

غیبت علیرضا محجوب در مجلس با گوشت و پوست حس می‌شود/ تصمیمات شورایعالی کار بر زندگی کارگران تاثیر می‌گذارد/ زحمات حسن صادقی فراموش‌نشدنی است

پانزدهمین جشنواره نشان خدمت به قانون کار به مناسبت دومین روز از برنامه‌های هفته کارگر در خانه کارگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پانزدهمین جشنواره نشان خدمت به قانون کار در دومین روز از برنامه‌های هفته کارگر برگزار شد.

حسن صادقی در این مراسم گفت: قانون کار به عنوان سندی رسمی در روابط کار تمامی کشورها محسوب می‌شود که از این قانون در کشور ما به عنوان قانون اساسی دوم یاد می‌کنند. این قانون تضمین‌کننده روابط کار و حداقلی بوده است اما به دلیل نگرش سرمایه‌داران و دولت که خود بزرگترین سرمایه‌دار در کشور است، به طور کامل اجرا نشده است. ما به نقض تبصره یک ماده ۷ قانون کار بارها اعتراض کرده‌ایم. قانون کار در تمامی کشورهای لیبرال و سوسیالیت اجرا می‌شود.

معاون دبیرکل خانه کارگر افزود: قانون کار، قانونی به‌روز است که در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله رفسنجانی اجرا شد. در آن برهه زمانی، کشور روزهای پس از جنگ را پشت سرمی‌گذاشت و درگیر آثار جنگ بود. نتایج حاصله نشان می‌دهد، این قانون نه تنها باعث رکود اقتصادی کشور نشد بلکه عامل رشد اقتصادی نیز شد. بر اساس این قانون، تعداد نیروهای شاغل افزایش یافت. در دولت‌های اصلاحات و آقای احمدی‌نژاد نیز چنین شرایطی حاکم بوده است.

صادقی با اشاره به تلاش‌های برخی از افراد برای زیر سوال بردن قانون کار گفت: برخی خواهان زیر سوال بردن قانون کار هستند و می‌خواهند آن را تغییر دهند. آن‌ها تلاش کردند تا مزد منطقه‌ای را برای اهداف خود ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری، افزایش دستمزد خوبی را تجربه کردیم اما نرخ تورم مانع شد تا شیرینی آن را حس کنیم. در حال حاضر، حداقل دستمزد تنها ۳۷ درصد از سبد معیشت یک خانواده را تامین می‌کند و کارگران ۶۳ درصد عقب هستند. تصمیماتی که در شورایعالی کار اتخاذ می‌شود، زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما معتقدیم قانون کار نه تنها نباید تضعیف شود بلکه باید زمینه‌های تقویت آن فراهم شود. ما باید با تصمیمات خود سفره بازنشستگان و کارگران را رنگین‌تر کنیم. قانون کار سرمنشاء توسعه اقتصادی و اشتغال است.

صادقی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی، مرکز تامین و درمان بازنشستگان محسوب می‌شود. ما مفتخریم که در بحث مطالبات بازنشستگان پیشگام بودیم. اگر سازمان تامین اجتماعی دست به اقدامی درست می‌زد و احکام اجرا می‌شد، دیگر نیازی به مصاحبه و حرف اعتراضی ما نبود. در این روز بزرگ اعلام می‌کنیم که مطالبات بازنشستگان به بار نشسته است. در دهه‌های ۶۰.۷۰ و ۸۰، مستمری بگیران از حداقل‌ها برخوردار بودند اما در این روزها از مزایای همسان‌سازی برخوردار خواهند شد. امیدوار هستیم تا سازمان تامین اجتماعی، احکام خود را پیش از یازدهم اردیبهشت ماه اعلام کند تا به جای اعتراض از آن‌ها قدردانی کنیم. سازمان تامین اجتماعی با تصمیم خود در بیستم فروردین ماه، کام بازنشستگان را تلخ کرد اما امیدوارم در روز کارگر، کام ما را شیرین کند.

معاون دبیرکل خانه کارگر تشریح کرد: قانون کار بر قوانین تامین اجتماعی تاثیر گذاشته است، به همین دلیل از قانون کار به عنوان قانون اساسی دوم یاد می‌کنیم. اگر احساس کنیم که قانون نیاز به چکش‌کاری دارد در این زمینه عمل خواهیم کرد. ما باید سعی کنیم تا از کسانی که می‌خواهند در دستمزد ما دست‌درازی کنند، جلوگیری کنیم. ما دست آنان را قطع خواهیم کرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: غیبت آقای محجوب در مجلس را با پوست و گوشت خود حس می‌کنیم. فرصتی دیگر برای ما به وجود آمده است تا از حضور ایشان در مجلس بهره‌مند شویم. رای ندادن حلال مشکلات نیست. اگر در انتخابات شرکت نکنیم، شاهد تضییع قانون کار و دست‌درازی در قانون تامین اجتماعی خواهیم بود. ایشان در مدت زمان خدمت خود تغییر چهره ندادند. آقای محجوب می‌توانست ثروتمند باشد اما او زندگی ساده‌ای دارد.

حسن صادقی، یک خادم واقعی است

علیرضا محجوب نیز در این مراسم گفت: این مراسم به منظور تقدیر از خادمان قانون کار، کارگر، تامین اجتماعی و مستمری‌بگیر برگزار شده است. آقای صادقی مصداق بارز این فرد است اما چون همیشه خود از مجریان بوده حقشان ضایع شده است. اقدمات او کثیر است و شاید برخی را از یاد برده باشد اما من تمامی اقدامات او را به یاد دارم.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: او جزو عوامل بیرون مجلس بود که موضوع کارگاه‌های ۵ نفره را پیگیری کرد. تجمع بی‌نظیر آقای صادقی به همراه بازنشستگان مقابل سازمان تامین اجتماعی فراموش‌نشدنی است. ما از زحمات آقای صادقی و دیگر دوستان غفلت کرده‌ایم.

او درباره اقدمات انجام شده برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان توضیح داد: سال ۹۸، به اصرار وزیر و سازمان تامین اجتماعی کمیته‌ای برای همسان‌سازی در کمیسیون اجتماعی مجلس تشکیل دادیم. کمیته فرمولی برای همسان‌سازی تعریف کرد که این فرمول برای تمامی بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی یکسان بود.

محجوب توضیح داد: اگر می‌خواهند موضوع همسان‌سازی را به صورت حکیمانه حل کنیم باید به مصوبه سال ۹۸ رجوع کنیم. هیچکسی مثل ما به فکر صیانت و نگهداری از صنودق تامین اجتماعی نیست.

پس از سخنرانی دبیرکل خانه کار، متن بیانیه این مراسم خوانده شد.

در بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر بازنشستگان و مستمری بگیران و سلام بر تامین اجتماعی، صندوق و سازمانی که رسالت آن صیانت و حمایت از شاغلان و بازنشستگان است، یار و مددکار بازماندگان و از کار افتادگان است. روز ششم اردیبهشت، دومین روز هفته کارگر روز تکریم بازنشستگان، از کار افتادگان و تامین اجتماعی است. جا دارد که از این موقعیت حساس و سرنوشت‌ساز همه کسانی که در داخل سازمان برای بهبود وضع معیشت مستمری بگیران و برای بهبود درمان همه اعضای خانواده بزرگ تامین اجتماعی تلاش می‌کنند، تشکر کنیم و امید داریم که اعضای سازمان خصوصاً کارمندان و اداره کنندگان آن خود را خدمتگزار بیمه شدگان بدانند. وظیفه همه ما حمایت از بیمه شدگان است. بیمه شدگان ارباب همه کارکنان و مدیران و اداره کنندگان سازمان و همه ما اعضای این صندوق هستند. در واقع آنان متولی و صاحب سرمایه این صندوق هستند و وظیفه ما با این است که مراقب صندوق باشیم. آینده ما و روزهای ناتوانی و کهنسالی ما باید با این صندوق اداره شود. پس صندوق تامین اجتماعی را چون پس‌انداز بین نسلی خود حفظ خواهیم کرد.

این روزها بحث اقداماتی است که انتظار داشتیم، سازمان تامین اجتماعی و اداره کنندگان آن جانب کسانی را می‌گرفتند که سالهاست منتظر اجرای این پدیده هستند. متاسفانه در جریان صدور احکام این موضوع به خوبی رعایت نگردید. حسن توجه وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل عزیز تامین اجتماعی سبب نگاه مجدد از نو نگاشتن احکام شد. اینک طبق قرار باید در این ماه یعنی قبل از ۱۱ اردیبهشت احکام صادر و به مستمری‌بگیران ابلاغ شود تا همانطور که برادر عزیزمان آقای حسن صادقی اعلام کردند تا در ۱۱ اردیبهشت در اجتماع اعتراضی کارگران و بازنشستگان، اعضای صندوق تامین اجتماعی که همواره سلوک و تلاش خود را در همراهی و اتحاد در پیشبرد امور صندوق قرار داده اند، قطعاً به طرق مقتضی از این اقدام اعلام رضایت و تشکر خواهند کرد. جا دارد یادآور باشیم که صیانت از صندوق تامین اجتماعی، در این روزی که به نام صندوق و بازنشستگانی که اعضای آن هستند را وظیفه ماست اما نمی‌توانیم متحمل خجالت و شرمندگی و سفره‌های خالی مستمری بگیران باشیم که نتوانسته‌اند حداقل قوت لایموت خود را در سفره بگذارند. انتظار داریم که سراپای وجود من تخصیص به خدمت و حفاظت از اعضای صندوق و صیانت از موجودی صندوق و رعایت حقوق تمام سپرده گذاران واقعی صندوق به هنگام پرداخت مستمری یا ارائه خدمات باشیم. بنابراین دراینجا ضمن حمایت از تمامیت صندوق، انتظار رعایت عدالت پرداخت و تامین و برنامه ریزی برای مستمری و اجرای دقیق همسان‌سازی را داریم که اگر اصلاح آخر صورت پذیرد رضایت حداقلی تامین خواهد شد.

جا دارد تا از کارگران ساختمانی و مشکل بیمه آن‌ها یادی کنیم. رها کردن آن‌ها به بهانه سهمیه‌بندی کردن و دیگر اقدامات، شایسته حرمت به افراد تحت پوشش صندوق نیست. انتظار داریم مشکل این عزیزان در نهایت رعایت حرمت و احترام آنان، حل و فصل گردد.

امروز، روز تامین اجتماعی است و به نوعی روز سپاسگزاری و تقدیر از زحمتکشان اصلی جامعه کارگری و دنبال کننده مشکلات کارگران، مدافعان قانون کار و قانون تامین اجتماعی است. طبق روال همه‌ساله طی مراسمی از برگزیدگان این مناسبت تقدیر خواهد شد. امسال نیز قرار است از یک انسان ساعی و توانمند و پر از کوشش، جسارت و استقامت برای دفاع از منافع کارگران هم در زمانی که ریاست کانون شوراهای اسلامی کار را بر عهده داشت و هم امروز که به کارگران بازنشسته و پیشکسوتان حقیقی کارگران خدمت میکند، یعنی برادر عزیزمان حسن صادقی به شکل مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی با حضور جمع محدودی تقدیر بعمل آید. از همه شما دعوت می‌کنیم از طریق مجازی در این مراسم تجلیل شرکت کنید و کسانی که خادم شما هستند را با تجلیل و سپاسگزاری مورد لطف قرار دهید.

مرهون لطف پایان ناپذیرتان خواهیم بود.

در پایان این مراسم، دبیر کل خانه کارگر از زحمات حسن صادقی، عیرضا حیدری و یونس نوری تقدیر کرد.

        علیرضا محجوب     حسن صادقی
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=348809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر