3

دانشمندان در چند قدمی تولید پانکراس مصنوعی

  • کد خبر : 3501
  • ۰۶ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۲۸

مجید عزتی استاد ایرانی دانشگاه امپریال کالج لندن،نتایج مطالعات بین المللی استاد ایرانی دانشگاه امپریال کالج لندن نشان می دهد انفجار دیابتی در جهان باعث شده است که تعداد مبتلایان به این بیماری در سرتاسر زمین به ۳۵۰ میلیون نفر برسد و در عین حال دیگر دانشمندان مطالعه برای ساخت پانکراس مصنوعی را ادامه می […]

مجید عزتی استاد ایرانی دانشگاه امپریال کالج لندن،نتایج مطالعات بین المللی استاد ایرانی دانشگاه امپریال کالج لندن نشان می دهد انفجار دیابتی در جهان باعث شده است که تعداد مبتلایان به این بیماری در سرتاسر زمین به ۳۵۰ میلیون نفر برسد و در عین حال دیگر دانشمندان مطالعه برای ساخت پانکراس مصنوعی را ادامه می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تحقیقات جدید بین المللی که به رهبری مجید عزتی استاد ایرانی دانشگاه امپریال کالج لندن انجام گرفته، میزان ابتلا به دیابت طی سه دهه گذشته روندی انفجاری داشته و در حال حاضر به ۳۵۰ میلیون نفر رسیده است.  در این مطالعه آمده است که تقریبا در هر گوشه ای از سیاره زمین نشانه افزایش ابتلا به دیابت و یا ناتوانی در کاهش میزان ابتلا به این بیماری به چشم می خورد.

دیابت سالانه سه میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند

این بیماری می تواند منجر به وارد آمدن آسیبهای بسیار جدی از قبیل آسیب به کلیه، نابینایی، آسیبهای عصبی، بیماری های قلبی و یا قطع عضو شود. از دیگر نتایج تکان دهنده این گزارش اعلام سالانه سه میلیون مرگ در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به دیابت است.

از مهمترین عوامل افزایش میزان ابتلا به این بیماری طول عمر و افزایش وزن بدن به ویژه در میان زنان عنوان شده است اما عوامل دیگری از قبیل عوامل ژنتیکی در برخی از قومیتها، تغذیه در دوران جنینی، رژیم غذایی در سالهای اولیه زندگی و میزان فعالیتهای فیزیکی نیز در افزایش میزان این بیماری نقش دارند.

مجید عزتی به همراه تیمی بین المللی از محققان با تحلیل اطلاعات مربوط به قند خون ۲٫۷ میلیون فرد ۲۵ ساله و بزرگسال در سرتاسر جهان توانستند میزان شیوع جهانی دیابت را تخمین بزنند. نتایج این محاسبات نشان می دهد میزان افراد بزرگسال مبتلا به این بیماری از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۸ دو برابر شده و به ۳۷۵ میلیون رسیده است. این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۲۸۵ میلیون نفر رسیده بود.

افزایش ۱۸ درصدی میزان ابتلا به دیابت در مردان و ۲۳ درصدی میزان ابتلا به دیابت در زنان

طی دوره ای سی ساله میزان مردان مبتلا به دیابت ۱۸ درصد و میزان مبتلایان زن در حدود ۲۳ درصد افزایش داشته است. عزتی در پی انتشار این نتایج دیابت را یکی از بزرگترین دلایل بیماری و مرگ در سرتاسر جهان اعلام کرد. وی می گوید: مطالعات ما نشان داده اند که دیابت تقریبا در همه جای جهان در حال تبدیل شدن به یک بیماری رایج است. این بیماری در جایگاه مقابل بیماری های فشار خون و کلسترول قرار دارد زیرا این دو بیماری در بسیاری از نقاط جهان رو به کاهش هستند. به گفته عزتی پیشگیری و درمان دیابت نسبت به دیگر بیماری ها بسیار دشوارتر است.

بر اساس نتایج به دست آمده، در حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد از موارد ابتلا به دیابت به دیابت نوع دو ختم می شوند که این نوع دیابت با شیوه زندگی افراد ارتباط دارد. در حالی که دیابت نوع یک در اثر اختلال سیستم ایمنی بدن به وجود آمده و از رواج کمتری برخوردار است.

در جزایر مارشال از میان هر سه زن و هر چهار مرد یک زن و مرد به این بیماری مبتلا به دیابت هستند

مطالعات عزتی نشان می دهند میزان ابتلا به دیابت در میان ساکنان جزایر پاسیفیک افزایش باورنکردنی داشته است به طوری که برای مثال در جزایر مارشال از میان هر سه زن و هر چهار مرد یک زن و مرد به این بیماری مبتلا هستند. جنوب آسیا، آمریکای لاتین، کارائیب، آسیای مرکزی، شمال آفریقا و خاورمیانه از دیگر مناطقی هستند که میزان ابتلا به این بیماری در آن افزایش داشته است. بر اساس گزارش تلگراف، در میان دیگر مناطق آمریکا، گرینلند، مالت، نیوزیلند و اسپانیا بالاترین میزان ابتلا و هلند، اتریش و فرانسه پایین ترین میزان ابتلا را داشته اند.

دانشمندان در چند قدمی تولید پانکراس مصنوعی

آمار تکان دهنده ابتلا به دیابت در سرتاسر جهان باعث نشده تا دانشمندان از تلاش برای ساخت پانکراس مصنوعی، یکی از شیوه های مورد مطالعه برای کمک به بیماران دیابتی، دست بکشند. پانکراس مصنوعی مجموعه ای از پمپهای انسولین و حسگرهای گلوکز است که دانشمندان برای سه دهه در آرزوی ساخت آن برای کمک به مبتلایان به دیابت بوده اند، آرزویی که به نظر می آید تا تحقق آن راه چندانی باقی نمانده باشد.

در حالی که ارائه ابزاری بی سیم که بتواند میزان گلوکز خون بدن را اندازه گرفته و در صورت نیاز، به صورت خودکار انسولین مورد نیاز را به بدن بیمار تزریق کند تا چندین سال دیگر امکان پذیر نخواهد بود، اما نتایج ارائه شده در انجمن دیابت آمریکا امیدهایی جدید را برای کمک به بیماران دیابتی زنده کرده است.

محققان دانشگاه بوستون سیستمی را مورد آزمایش قرار داده اند که از سیستم کنترل گلوکز و دو پمپ انسولین برخوردار است و می توان آن را توسط یک لپ تاپ کنترل کرد. این سیستم که با هدف شبیه سازی هرچه بهتر مکانیزم طبیعی بدن طراحی شده به اندازه ای قابل حمل است که افراد بزرگسالی که به صورت آزمایشی از آن استفاده می کردند می توانستند به راحتی آن را به همراه خود حرکت داده و دوچرخه سواری کنند. آزمایش ۵۱ ساعته بر روی افراد دیابتی که از این دستگاه استفاده کردند، نشان داد میزان گلوکز خون آنها در این مدت ثابت و معمولی باقی ماند.

طراحی ابزاری به نام شتاب سنج برای ردیابی میزان سطح گلوکز خون

بر اساس گزارش رویترز، در پروژه ای دیگر محققان دانشگاه “مایو” ابزاری به نام شتاب سنج را ابداع کرده اند که با وصل شدن به بیماران می تواند حرکات آنها را ردیابی کرده و میزان تاثیر کوچکترین حرکات را بر روی سطح گلوکز خون نمایان کند. این اطلاعات توسط نرم افزاری پیچیده که عملکردی مشابه یک پانکراس مجازی دارد، مورد تحلیل قرار می گیرد و در نتیجه دانشمندان می توانند میزان دقیق انسولین مورد نیاز بیمار را تعیین کرده و به وی تزریق کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر