8

نباید با حذف نمایندگان برخی سلیقه‌ها، مانع شکل‌گیری مشارکت حداکثری شد

  • کد خبر : 350598
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به شورای نگهبان عنوان کرد: نباید با حذف نمایندگان برخی سلیقه‌های درون چارچوب نظام، مانع شکل‌گیری رقابت پرشور و نتیجتا مشارکت حداکثری مردم شد.

نباید با حذف نمایندگان برخی سلیقه‌ها، مانع شکل‌گیری مشارکت حداکثری شد

به گزارش افق آنلاین ، پس از اعلام غیررسمی اسامی تاییدصلاحیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که نام چهره‌های مطرحی همچون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در میان آن‌ها دیده می‌شود، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به اعضای شورای نگهبان نامه نوشت که در آن نامه آمده است:

نظر به انتشار غیر رسمی  لیست احراز صلاحیت شدگان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌ها،  اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به عنوان جمعی از فرزندان انقلاب و بنا بر رسالت دانشجویی خود، نکاتی را از سر دلسوزی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، محضرتان تقدیم می‌نماید. ضروریست پیشاپیش اعلام شود، مسئله احراز صلاحیت‌ها، حق قانونی شورای نگهبان بوده و این اتحادیه نتیجه نهایی را فارغ از محتوا، پذیرفته و مورد احترام می‌داند.

مردم سالاری دینی ایده اصلی جمهوری اسلامی بوده و انتخابات با مشارکت مردم  معنا می‌یابد.  احترام به رای مردم در بزنگاه‌های سیاسی، همواره مورد تاکید امامین انقلاب بوده و بر همین مبنا مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانشجویان فرمودند:« نباید مردم از مشارکت دلسرد شوند.» مطابق همین بیانات، زمینه‌سازی در جهت حضور حداکثری مردم در انتخابات، باید سرلوحه تمام کارگزاران و دلسوزان نظام اسلامی قرار گیرد. این مشارکت و همراهی مردم است که بازتولید قدرت از دست رفته دولت را میسر می‌سازد و دولتی مقتدر و کارآمد را روی کار می‌آورد و امنیت و رفاه ملی را تامین می‌کند.

اگرچه عملکرد ناکارآمد و غیرقابل دفاع دولت آقای روحانی طی ۸ سال گذشته، موجب دلسردی مردم از صندوق‌های رای شده است؛ اما ایجاد بستر برای حضور همه آحاد کشور ، می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کند. همان گونه که رویه و سیره رهبری نیز در انتخابات‌های ریاست جمهوری دوره ششم، هفتم، نهم و دهم کمک به حضور صاحبان سلائق سیاسی مختلف در آزمون بزرگ انتخابات بوده است، البته به بهانه مشارکت حداکثری، نمی‌توان بعضی افراد رادیکال و خارج از چارچوب را تایید صلاحیت کرد. اما آنچه حائز اهمیت است، نباید با حذف نمایندگان برخی سلیقه‌های درون چارچوب نظام،  مانع شکل‌گیری رقابت پرشور و نتیجتا مشارکت حداکثری مردم شد.

شورای نگهبان باید تجلی عقلانیت در حکمرانی باشد. بدین معنا که خروجی و عملکرد شورا باید برای افکار عمومی قابل توضیح و اقناع باشد، تا به اعتماد عمومی و مشارکت حداکثری ضربه نزند. اما ترکیب اسامی منتشرشده در رسانه‌ها فاقد این ویژگی‌هاست.

تسنیم/ یکدستی بین اکثر افراد احراز صلاحیت شده ، وهن به نظام انتخاباتی کشور را در اذهان عمومی متواتر کرده و  شورا را در مظان مهندسی انتخابات قرار داده است. درحالی که صدق نیت این شورا امری غیرقابل انکار و ثابت شده است. در شرایطی که هنوز تعریف شورای نگهبان از مصادیق رجل مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر بودن و … در اذهان عمومی مبهم است، این سوال برای مردم پیش می‌آید که بر اساس چه معیار مشخصی تعدادی از مدیران فعلی کشور و منصوبین رهبری رد صلاحیت شده‌اند؟

در طی ۴۰ سال گذشته ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، چندین بار تلاش کرده است با تصویب قوانین انتخاباتی، تعریف مشخصی از صلاحیت‌های یک رئیس جمهور ارائه دهند. اما این قوانین همواره توسط شورای نگهبان رد شده است. گرچه رد مصوبات مجلس، حق قانونی این شوراست. اما اگر این نهاد به واقع عزمی جدی برای حل مشکل در تعریف و تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی داشته است، برای یکبار هم که شده با همکاری مجلس، تلاشی در جهت گشودن این گره کور می‌کرد و در تعریف و اعلام معیارها به بیان کلیاتی مانند تعیین حداقل و حداکثر سن برای رئیس جمهور اکتفا نمی‌کرد.

نظر به عدم اعلام رسمی تصمیم نهایی شورای نگهبان در خصوص افراد احراز صلاحیت شده و با توجه به مطالب فوق و نگرانی های جدی پیرامون مشارکت مردم، احتراما از این  شورای تقاضا می‌شود درصورت صحت این اخبار، در بررسی نهایی احراز صلاحیت‌شدگان بازنگری صورت پذیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=350598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر