7

تعطیلی ۲۵ درصدی واحدها در شهرک‌های صنعتی/ کاندیداها باید برنامه داشته و در قبال آن پاسخگو باشند

  • کد خبر : 350740
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:‌ تعیین نکردن هدف مانند تیر انداختن به یک دیوار است، هرجا که فروبنشیند دور آن دایره می‌کشند و می‌گویند هدف این است. این که هر اتفاقی که رخ می‌دهد را مطلوب تلقی کنیم در واقع بی‌هدفی است. اگر دولت برنامه داشته باشد و تعهد ایجاد کند ولو نتواند به آن عمل کند، پاسخگویی خواهد داشت.

تعطیلی ۲۵ درصدی واحدها در شهرک‌های صنعتی/ کاندیداها باید برنامه داشته و در قبال آن پاسخگو باشند

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:‌ تعیین نکردن هدف مانند تیر انداختن به یک دیوار است، هرجا که فروبنشیند دور آن دایره می‌کشند و می‌گویند هدف این است. این که هر اتفاقی که رخ می‌دهد را مطلوب تلقی کنیم در واقع بی‌هدفی است. اگر دولت برنامه داشته باشد و تعهد ایجاد کند ولو نتواند به آن عمل کند، پاسخگویی خواهد داشت.

آرمان خالقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد سناریوهای احتمالی در صورت امضای برجام اظهار کرد: ما تجربه تصویب برجام را داریم، در زمان تصویب برجام این موضوع مطرح شد که این مصوبات چطور می‌خواهد اجرا شود و ما چطور می‌خواهیم از دستاوردهای آن بهره‌برداری کنیم. آنچه باعث شد ما نتوانیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این بود که بعد از برجام ما برنامه‌ای برای این کار نداشتیم. همین بی‌برنامگی ما و ذوق‌زدگی بعضی از فعالان اقتصادی و مسئولین باعث شد که نتوانیم تصمیم درست و واحد بگیریم و هرکسی به یک سمت حرکت کرد. به دلیل بی‌برنامگی و نحوه برخورد ما با موضوع برجام باعث شد که حتی طرف‌های تجاری ما نیز دچار این سردرگمی شوند.

وی افزود: وقتی تحریم‌ها برداشته می‌شود یک بازار باز می‌شود که در آن هم خرید و هم فروش انجام می‌شود. بسیاری از کالاهای ما می‌توانند جذابیت زیادی داشته باشند اما ما نتوانستیم طرف‌های تجاری خود را به خوبی انتخاب کنیم و قراردادهای به موقع و پایدار منعقد کنیم. این باعث ایجاد اختلافاتی نیز شد. برای مثال ما واردات کالاهای یک کشور خاص به ایران را ممنوع کردیم، قاعدتا واکنش آنها این خواهد بود که اگر قرار است این اتفاق بیافتد باید بازی را به هم بزند. تمام تلاش خود را کرد تا رقبای اقتصادی او هم از این توافق بهره نبرند و همین اتفاق هم افتاد. یکی از دلایل تحریم‌ها می‌توانست همین موضوع باشد.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن، تجارت تصریح کرد: ما شاهد این بودیم که موجی از هیئت‌های تجاری به کشور مراجعه کردند، به طوری که هتل‌ها دیگر ظرفیت نداشتند. همینطور جلسات متعدد تجاری برگزار می‌شد. ما که برای یک تراکنش بانکی با سختی مواجه بودیم و طرف‌های تجاری عذرخواهی می‌کردند که نمی‌توانند با ما کار کنند، حالا شاهد بودیم که خودشان وارد کشور شدند. مسلما این ذوق‌زدگی حاصل می‌شد و این اتفاق نیز افتاد و باعث ایجاد سردرگمی می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم این است که محتوای توافق چه چیزی باشد و زمان‌بندی آن به چه صورتی خواهد بود و ضمانت اجرای آن چیست. بدون توجه به اینها با کوچکترین تغییر  در توافق همه سرمایه‌گذاری از بین برود. حتی رفت‌وآمدهایی که انجام می‌شود همه هزینه است، اگر توافق ما را در نیمه راه رها کند همه هزینه‌ها و زمان خود را از دست می‌دهیم. برای ما هزینه این فرصت از دست داده بسیار زیاد بوده است.

خالقی افزود: موضوع مورد اهمیت دیگر نوع برخورد ما با رفع تحریم‌ها است، فرض کنیم بعد از برداشته شدن تحریم‌ها ورود هر خودرو یا لوازم خانگی آزاد شود؛ صنایع ما در دوران تحریم در یک فضای بسته تنها با یکدیگر رقابت کرده‌اند با ورود خارجی‌ها اگر نتوانند رقابت کنند ممکن است تعطیل شوند یا برعکس بتوانند صاردات کنند.

وی در مورد وضعیت فعلی واحدهای صنعتی گفت: علی رغم شیوع کرونا، تحریم، رکود و… تعداد واحدهایی که مجددا به تولید ملحق شدند یا واحدهایی که در شرف بازگشایی هستند نسبت به دو سال گذشته بهتر است. البته بیشتر پروانه را معیار قرار داده‌ایم. اما در واحدهای شهرک‌ها تعطیلی داشتیم که حدود ۲۵ درصد بوده است که بازه زمانی آن مشخص نیست.

خالقی همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو بیان کرد: باید به برنامه کاندیداها رای داد علاوه بر این برنامه‌های آنها باید قابل تحقق باشد و قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد. باید اهداف را از الان مشخص کنند. معمولا دولت‌ها مواضع و شعارهای کلی دارند. هم صدر دولت جدید و هم وزرا باید با برنامه باشند. همچنین این برنامه‌ها باید دارای مبدا و مقصد باشند. برای مثال باید مشخص شود که قرار است در حوزه فولاد یا خودرو چه برنامه‌ای داشته باشند تا در پایان دوره بتوانند در مورد آن پاسخگو باشند.

وی یادآور شد: تعیین نکردن هدف مانند تیر انداختن به یک دیوار است، هرجا که فروبنشیند دور آن دایره می‌کشند و می‌گویند هدف این است. این که هر اتفاقی که رخ می‌دهد را مطلوب تلقی کنیم در واقع بی‌هدفی است. اگر دولت برنامه داشته باشد و تعهد ایجاد کند ولو نتواند به آن عمل کند، پاسخگویی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=350740

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر