5

روحانی: همه باید کاری کنیم که مردم پای صندوق رأی بیایند و اصلح را انتخاب کنند

  • کد خبر : 351094
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

رئیس‌جمهور گفت: همه باید کاری کنیم که مردم با راحتی، امید و نشاط پای صندوق رأی بیایند و به اصلح رأی بدهند؛ نه اصلح از نظر فردی بلکه از نظر برنامه و استراتژی اصلح باشد؛ مردم می‌خواهند بهترین فرد این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

روحانی: همه باید کاری کنیم که مردم پای صندوق رأی بیایند و اصلح را انتخاب کنند

به گزارش افق انلاین ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: راه‌حلی که امام خمینی(ره) برای اداره کشور ارائه داد، رأی مردم بود و ایشان فرمود “میزان رأی ملت است” و نباید از این فرمایش امام فاصله بگیریم. نظریه امام این بود که مردم نقش اصلی و تعیین‌کننده در قدرت و اداره کشور را داشته باشند و طبق همین نظریه نیز جمهوری اسلامی ایران را بنیانگذاری کرد؛ بسیاری با این مخالف بودند و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب پیروز شد و ۱۰ فروردین ۱۳۵۸ مردم پای صندوق آرا رفتند.

وی افزود: اساس نهضت ما از همه‌پرسی شروع شد و نظام جمهوری اسلامی مورد تأیید و تصویب بیش از ۹۸ درصد مردم قرار گرفت و کدام انقلاب در دنیاست که در یک سال ۵ همه‌پرسی و انتخابات مهم برگزار کرده باشد. راه ما اداره کشور از این طریق آرای مردم است؛ نباید از این مسیر امام که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست، فاصله بگیریم، نباید فردی از روی نادانی بگوید “مهم نیست که مردم کم رأی بدهند و این مهم نیست”.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این مهمترین مسئله است و صندوق رأی و انتخابات مهم‌ترین مسئله است و همه باید کاری کنیم که مردم با راحتی، امید و نشاط پای صندوق رأی بیایند و به اصلح رأی بدهند؛ نه اصلح از نظر فردی بلکه از نظر برنامه و استراتژی اصلح باشد. مردم می‌خواهند بهترین فرد این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

روحانی عنوان کرد: اگر یک دولت قوی با پشتوانه آرای قوی مردم با شعار و استراتژی روشن با جهان در این کشور روی‌کار نبود، گذراندن سه‌سال و نیم جنگ تمام‌عیار اقتصادی به‌مراتب سخت‌تر از این شرایطی بود که گذشت. تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خودش را از انزوا و تنهایی نجات بدهد.

وی گفت: ترامپ از برجام خارج شد اما تنها ماند و رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای مرتجع کسی کنارش نیامد. حتی متحدین سنتی آمریکا هم کنارش قرار نگرفتند. چرا از پیروزی سیاسی ملت ایران در طول سال ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ کمتر صحبت می‌شود. چرا از شکست ترامپ صحبت می‌شود. ترامپ بارها در شورای امنیت شکست خورد و خودش به عنوان رییس جلسه شورای امنیت و شکست خورد. به قول خودشان رفت اسنب بک عمل کند شکست خورد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: همه کشورها به استثنای آن چند کشور ترامپ را به خاطر خروج از برجام تقبیح یا محکوم کردند. اگر توان این دولت برای اقنای افکار عمومی جهان و سیاستمداران جهان و سران جهان نبود چنین چیزی اتفاق می‌افتاد. این یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است. فکر نمی‌کنم در تاریخ سابقه داشته باشد که در سازمان ملل ایران در برابر آمریکا قرار گرفته باشد و آمریکا هر چند بار شکست خورده باشد و  چند بار در مصاف دادگاه بین المللی قرار گرفته باشند و هر چند بار آمریکا در دادگاه بین المللی لاهه شکست بخورد.  چرا نمی‌گویند در تاریخ ایران این پیروزی‌های ملت بزرگ ایران کم‌نظیر بوده و شکست آمریکا کم نظیر بوده است؟

روحانی عنوان کرد: البته ما الان می‌گوییم که به یک نقاط خوبی بعد از این ۸ سال رسیدیم؛ همه امروز از تعامل سازنده افتخار می‌کنند. هیچ‌کس نیست که بگوید تعامل سازنده خوب نیست و هیچ‌کسی از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند. بعضی‌ها می‌گویند “ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم” و خدا را شکر که مذاکره را قبول کردند. شما تشریف بیاورید و مهم این بود که بفهمید که راه مذاکره و تعامل با جهان است که الحمدالله در این ۸ سال فهمیدید. ما به عقب برنمی‌گردیم؛ به نقطه‌هایی رسیدیم که هیچ‌کس نمی‌تواند به عقب بازگردد.

وی اظهار داشت: امروز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید برجام بد است؛ اگر می‌تواند بیاید و بگوید. امروز همه کشورها دنبال این هستند که به برجام برگردند البته ما که در برجام بودیم و اگر کمی به عقب آمدیم به خاطر خیانت‌های آمریکا بود. آمریکا می‌گوید که می‌خواهد برگردد و ۱+۴ هم می‌گوید همه به برجام برگردند، ایران می‌گوید بازگردیم؛ همه یک حرف را می‌زنیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز بعد از ۸ سال حرف ما یکی شده و ممکن است در شیوه‌ها اختلاف‌نظرهایی داشته باشیم اما در مسائل مهمی به نظر واحد رسیدیم و این پیروزی بزرگ برای ملت ایران است. آن‌ها صریحا گفتند از برجام خارج شدیم و تحریم‌ کردیم تا نظام را سرنگون کنیم؛ آیا توانستند؟ گفتند سه‌ماه  و شش‌ماه بعد، بعد از شش ماه دیدند نمی‌شود و به‌دنبال مذاکره آمدند. ترامپ یکی از مهم‌ترین مقامات شرق آسیا را برای مذاکره نزد مقام معظم رهبری فرستاد و ده‌ها بار هم از خود من درخواست مذاکره و دیدار کرد و مسئولان مختلف را کشورها را واسطه کرد. این به معنای شکست نبود؟ آنها فکر می‌کردند نظام شکست می‌خورد و برای آنها فرش قرمز می‌اندازند.

روحانی گفت: بیداری، آگاهی، صبر و مقاومت ملت موجب شکست شد. اینکه در وین مذاکرات خوب پیش می‌رود، به خاطر صبر مردم است. پیروزی ما در سایه ایستادگی و صبر ملت، تدبیر دولت و راهنمایی و ارشاد رهبری معظم انقلاب است. پیروزی که مجانی به دست نمی‌آید، بهای سنگینی پرداخت شد دولت قدم به قدم در کنار مردم تدبیر کرد.  می‌گفتند ما در سال ۹۶ و ۹۷ از برجام خارج شده و تحریم می‌کنیم و در سال ۹۸ دولت دیگر پول ندارد و مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شود. این مسئله یعنی تورم؛ برخی از اقتصاددانان در روزنامه نوشتند که تورم ما سه رقمی می‌شود اما دولت برای پایه پولی خود از بانک مرکزی استقراض نکرد. این کار بزرگ دولت در سال ۹۸، ۹۹ و امسال رخ داد.

وی تصریح کرد: درآمدهای مالیاتی ما افزایش یافت و انتشار اوراق و صرفه‌جویی در بودجه نیز راه دیگری بود. ما از بانک مرکزی استقراض نکردیم و دست به پایه پولی بزنیم.

روحانی گفت: آیا یک‌روز بود که کالاهای اساسی در بازار نایاب بشود و بگویند که نان، روغن و گوشت نیست؟ حتی در زمان کرونا و روزی که مبادلات ما با همسایگان قطع شد، این وضع وجود نداشت. ما کشور را این‌طور آماده کردیم و امروز صادرکننده‌ی بنزین و ریل هستیم؛ این کار ملت ایران بوده و دولت نوکر و خادم مردم است.

وی تصریح کرد: کالا در کشور وجود دارد و ننگذاشتیم فراوانی کم بشود و ولی مقداری گران است و دل‌مان می‌خواست که کنترل بیشتری شود و اجناس با قیمت کمتری به مردم برسد ولی نشد. ما در صنایع لوازم خانگی به سمت خودکفایی می‌رویم و آمریکایی‌ها دیدند که باید تسلیم بشوند لذا آقای بایدن ماه‌ها قبل در تبلیغات انتخاباتی خود رسما اعلام کرد که اگر من پیروز شوم به برجام بر می‌گردم. برخی فکر می‌کنند این سخن اخیرا گفته شده و او آن‌زمان گفت و بازهم تکرار کرده است.

تسنیم/ رئیس‌جمهور ادامه داد: بایدن زمانی این سخن را گفت که با رقیب خود مبارزه می‌کرد و معلوم است که نظر ملت آمریکا هم همین است و چون به بایدن رأی دادند، معلوم است که ملت آمریکا هم ترامپ را محکوم کردند و فهمیدند که راه تعامل است. همه فهمیدند راه این است که مذاکره کنیم و به وین آمدند و امروز مسائل اصلی ما با آمریکایی‌ها حل و فصل شده و چند مسئله باقی‌مانده و مذاکره می‌شود و به نتیجه خواهیم رسید.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر اراده بر این باشد که این‌کار در این دولت انجام شود، این دولت کار را انجام داده و ما کارمان را انجام داده‌ایم و تمام کردیم و من فعل ماضی و گذشته را این‌جا به‌کار می‌برم؛ به قولی که به ملت ایران درباره تحریم دادیم وفادار ماندیم و یک‌بار تحریم را در سال ۱۳۹۴ و یکبار هم در سال ۱۴۰۰ شکاندیم؛ ممکن است تشریفاتِ کار زمان ببرد و مهم نیست و ما کار خود را انجام دادیم.

وی عنوان کرد: ما در کرونا به مردم قول دادیم که تا پایان دولت این بیماری را مهار می‌کنیم و البته من دست مدافعان سلامت را می‌بوسم و کار بزرگ بر دوش این عزیزان بوده و همه همکاری کردند تا به اینجا رسیدیم ولی در مسئله کرونا از قله به سمت سرازیری در حرکتیم و با ادامه‌ی واکسیناسیون روزبه‌روز شرایط بهتری خواهیم داشت. این بیماری را پایان دولت به‌صورت مهارشده به دولت بعدی تحویل خواهیم داد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: علامتی که ما به دنیا، ترامپ و دیگران دادیم، افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها بود که کمر آن‌ها را شکاند و دیدند که علیرغم فشارها گاهی در یک‌روز ده‌ها هزار میلیارد تومان طرح افتتاح می‌شود. فردا هم افتتاح داریم و بیست‌هزار زهکشی جدید را افتتاح خواهیم کرد و بیش از ۱۶۰۰ طرح گلخانه‌ای افتتاح می‌شود و افتتاح‌ها از هفته‌ی آینده نیز در روزهای دوشنبه هم انجام خواهد گرفت تا آمریکایی‌ها و بدخواهان بفهمند که ایران در مسیر تولید ایستاده و فرمان جهش تولید را اجرایی می‌کند. وعده‌ی ما پنج‌شنبه روز عید سعید غدیر روزهای پایانی دولت دوازدهم است که بازهم افتتاح خواهیم داشت.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و سالروز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، بیان کرد: ۱۳ خرداد همان روزی است که امام آن سخنرانی معروف را عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه ایراد کردند؛ روز عاشورا در سال ۴۲ روز سیزدهم خرداد بود و سخنرانی معروف امام موج بزرگی در سراسر ایران به وجود آورد. اساس تفکرات امام در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود، امام آگاهی مردم اولین رکن اساسی را برای نهضت و انقلاب می‌دانست. آماده‌شدن مردم برای حرکت عمومی و سپس قیام همگانی را مسیر و حرکت نهضت اسلامی تا رسیدن به مقصد و پیروزی می‌دانست.

وی با بیان اینکه اساسا امام در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و راه اساسی نمی‌دانست، تصریح کرد: راه‌حلی که مدنظر امام بود حرکت، جوشش و همفکر شدن مردم با مسیر نهضت و حرکت انقلاب اسلامی بود. سیزده خرداد آغاز یک موج بسیار بزرگ در نهضت اسلامی بود و در سال ۶۸ سیزدهم خرداد روز دیگری بود که به عنوان رحلت حضرت امام (ره) ثبت شد. عصر سیزده خرداد حال امام مساعد نبود و شب ساعت ۱۰٫۲۰ روح ایشان پرواز کرد و ۱۴ خرداد روز بسیار غم‌انگیزی بود و صبح و عصر آن روز شرایط جدیدی را ایجاد کرد. ۱۴ خرداد ۶۸ را از روزهای تاریخ‌ساز است و صبح روز ۱۴ خرداد مردم مطلع شدند که امام رحلت کردند و غم سراسر کشور را فرا گرفت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اشک از گونه‌های مردم سرازیر بود اما علیرغم آن غم و سوگ بزرگی که مردم با آن مواجه شده بود، متانت و سکینه و وقاری را خداوند بر قلوب مردم حاکم کرده بود. سراسر کشور آرام بود و این آرامش ۱۴ خرداد ۶۸ از عجایب تاریخ انقلاب اسلامی است و این نشان می‌دهد که مردم ما چقدر با عظمت بودند آن هم شرایطی که با عراق به یک آتش‌بس واقعی نرسیده بودیم. از سال ۶۷  آتش‌بس بود اما  نیروهای ما و عراقی در مرزها بودند و ما احتمالاتی می‌دادیم اما همه کشور آرام بود جایی نبود که بدخواهان نفوذی پیدا کنند و کاری انجام دهند.

وی با اشاره به جلسه مجلس خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ خاطر نشان کرد: تصمیم بسیار مهم و تاریخ‌سازی در این جلسه گرفته شد و در آن هدایت‌های قبلی امام تاثیر داشت و لطف و عنایت خداوند نیز اصل مسئله بود. قبل از رأی‌گیری نهایی برای مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب در تنفس، همه بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. خود من در آن لحظات خدمت مقام معظم رهبری بودم بیرون سالن در مجلس قدیم در ساعت تنفس صحبت می‌کردیم. یکی از بحث ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. بیشتر ذهن‌ها و فکرها این بود ۳ نفر یا ۵ نفر برای شورای رهبری انتخاب می‌شوند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: وقتی تنفس تمام شد و برگشتند و رأی‌گیری شد، شورایی رأی نیاورد که نقطه جدیدی بود دو مرتبه در تاریخ سیاسی کشور که شورایی رأی نیاورد و آن‌ها باید برای فردی به نتیجه برسد. این‌کار در زمان کوتاهی انجام شد و قبل از این‌که آفتاب غروب کند ایران دارای رهبر جدید شد. موقع اذان مغرب به همه جا اعلام شد آن شب خبرگان با امامت مقام معظم رهبری نماز مغرب و عشا را برپا کردند؛ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که شب قبل امام رحلت کند و در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی پرچم را بر دوش گرفته و به نظر من ۱۴ خرداد از آن روزهای مهم و سرنوشت‌ساز است.

روحانی گفت: چهاردهم و پانزدهم خرداد از روزهای مهم و سرنوشت‌ساز تاریخی کشور ماست، در واقع در پانزدهم خرداد امام را دستگیر کردند و به تهران آورده و به زندان انفرادی برده بودند که اگر قیام مردم به شهرهای مختلف نبود، معلوم نمی‌شد سرنوشت کشور و انقلاب چه می‌شود.

وی اظهار داشت: طلوع آفتاب فردای همان روز که مردم متوجه دستگیری امام شده بودند، جمعیت قابل توجهی از زنان و مردان به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کردند و با دادن شعارهای اعتراضی نسبت به این اتفاق از امام حمایت کردند. در واقع پانزدهم خرداد ماه نشان داد ملت ایران زنده است و این ملت درباره ظلم و ستم سر فرود نمی‌آورد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=351094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر