4

اخراج ۲۰۰ کارمند یک بیمارستان به دلیل مخالفت با دریافت واکسن کرونا

  • کد خبر : 351628
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در شاخه اروپایی خود هشدار داد، سطح واکسیناسیون اروپا برای آنکه از شیوع دوباره کرونا جلوگیری شود کافی نیست.

کارکنان این بیمارستان آمریکایی گفته اند که واکسن های کرونا آزمایشی است و با دریافت آنها مخالفت کردند.

اخراج 200 کارمند یک بیمارستان به دلیل مخالفت با دریافت واکسن کرونا

 

به گزارش جماران به نقل از ان بی سی نیوز،یک بیمارستان در شهر«هیوستن» آمریکا نزدیک به ۲۰۰ تن از کارکنان یک بیمارستان را پس از آن که حاضر نشدند واکسن ضد کرونا را بزنند از کار اخراج کرد.

«مارک بوم» رئیس بیمارستان Houston Methodist’s در بیانیه ای اعلام کرد که نزدیک به ۲۵هزار تن از کارکنان این بیمارستان واکسن کرونای خود را به عنوان بخشی از درخواست برای واکسیناسیون که در ماه آوریل اعلام شد، زدند اما ۱۷۸ کارمند که مصون نیستند و معافیت های دینی یا پزشکی دریافت نکردند بدون حقوق به دلیل مخالفت شان با واکسیناسیون از کار اخراج شدند. ۲۷ نفر از این تعداد نیز به شکل جزئی واکسن دریافت کردند.

بوم افزود که ۲۸۵ کارمند غیرمصون نیز به معافیت های پزشکی یا دینی دست یافتند و ۳۳۲ کارمند دیگر نیز مجاز به دریافت واکسن با تأخیر شدند.

این در حالی است که ۱۱۷ کارمند این بیمارستان در پایان ماه می گذشته شکایتی ارائه کردند مبنی بر اینکه واکسن های ضد کرونا آزمایشی بوده است و بیمارستان نمی تواند کارمندان مجبور به قبول واکسنی کند که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده است و تأکید کردند که واکسن های آزمایشی در دسترس در حال حاضر موافقت نهایی سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده اند.

 

واکسیناسیون در اروپا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اتحادیه اروپا پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بحرانی با شرکت‌ های تولید کننده واکسن کرونا و تحمل فشارهای داخلی در خصوص روند کند توزیع این واکسن، از یک سو تلاش می‌ کند تا منتقدان داخلی را آرام و از سوی دیگر انتظار نهادهای بین‌ المللی در خصوص توزیع عادلانه واکسن را اجابت کند.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در شاخه اروپایی خود هشدار داد، سطح واکسیناسیون اروپا برای آنکه از شیوع دوباره کرونا جلوگیری شود کافی نیست.

این سازمان همچنین پرهیز از «اشتباهی» که تابستان ۲۰۲۰ منجر به افزایش موارد ابتلا شد درخواست کرد روند تزریق واکسن سریع تر و بیشتر انجام شود.

در حالی که ۳۰ درصد از مردم اروپا یک دوز واکسن را و ۱۷ درصد دو دوز را دریافت کرده اند، «هانس کلوگه در کنفرانس خبری مجازی هشدار داد «پوشش واکسیناسیون برای محافظت منطقه اروپا از شیوع دوباره کرونا کافی نیست».

پیشتر هم یک مسئول سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود هنگامی که ۷۰ درصد جمعیت دنیا واکسینه شوند، شیوع کرونا پایان خواهد یافت.

این مسئول سازمان جهانی افزود: همچنان ریتم واکسیناسیون در اروپا «بسیار کند است».

واکسیناسیون اروپا از اواخر دسامبر سال گذشته آغاز شد؛ اما از همان ابتدا اختلافات با دو شرکت داروسازی آسترازنکا و فایزر-بیون تک به دلیل تاخیر در تحویل واکسن باعث بروز نارضایتی‌ های گسترده در این بلوک شد.

کمیسیون اروپا تا امروز به چهار واکسن فایزر-بیون‌ تک، جانسِن از شرکت جانسون اند جانسون، مودرنا و آسترازنکا چراغ سبز نشان داده است. با این حال تزریق دو واکسن جانسِن و آسترازنکا از نیمه اول آوریل (فروردین) به دلیل گزارش مواردی از عوارض از جمله لخته خون در افراد دریافت کننده به حالت تعلیق در آمده است.

اروپا که از آغاز برنامه‌ ریزی‌ ها برای پیشبرد طرح‌ های واکسیناسیون به تامین واکسن آسترازنکا امیدوار بود، اما بی اعتمادی به این شرکت سبب شده تا اتحادیه اروپا اکنون به فایزر متکی شود.

به دنبال کشمکش‌ های فراوان اروپا و شرکت دارویی تولید واکسن آسترازنکا، «تیری بِرِتون» کمیساریای اروپا در بازار داخلی سرانجام اعلام کرد که قاره سبز قرارداد خرید واکسن از این شرکت انگلیسی-  سوئدی را از ماه ژوئن (خرداد) تمدید نخواهد کرد.

گزارش‌ ها حاکی است که استرازنکا در سه ماهه نخست سال جاری برخلاف ۱۲۰ میلیون دوزی که طبق قرارداد وعده داده بود زیر ۳۰ میلیون دوز به اتحادیه اروپا تحویل داده است. این شرکت حاضر نشد تا بخشی از این کمبود را از سفارش انگلیس جبران کند و ادعا کرد که به ترتیب نوبت، سفارش‌ ها را تحول می‌ دهد. این بدین معناست که انگلیس در نوبت بالاتری از اتحادیه اروپا قرار دارد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته از این شرکت انگلیسی-سوئدی به اتهام نقض قرارداد شکایت کرد.

«استلا کریاکیدیس» کمیسر امور بهداشت و مواد غذایی اتحادیه اروپا با بیان این ادعا که برخی مفاد قرارداد با آسترازنکا اجرا نشده است تصریح کرد که این شرکت راهبرد قابل قبولی را برای تحقق تعهداتش ارائه نداده است. این مقام اروپایی خاطر نشان کرد که مهم‌ ترین مساله تحویل سریع دوزهایی است که آسترازنکا در هماهنگی با قرارداده وعده داده است. کریاکیدیس بر همین اساس افزود که کمیسیون اروپا فرآیند شکایت از این شرکت انگلیسی-سوئدی را از جانب خود و ۲۷ کشور عضو اتحادیه آغاز کرده است.

در همین حال برخی کشورهای اروپایی که از پیگیری‌ های کمیسیون اروپا قطع امید کردند نیاز خود را از طریق سایر شرکت‌های تولید کننده واکسن تامین کردند. مجارستان اولین کشور اروپایی بود که بهمن گذشته قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک وی از روسیه را امضا کرده است.

نارضایتی از عملکرد بد اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا

نتایج نظرسنجی اخیر موسسه بین‌المللی «یوگو» نشان می دهد که مردم پنج کشور اروپایی از نحوه توزیع واکسن کرونا توسط اتحادیه اروپا ناراضی هستند.

نظرسنجی موسسه یوگو که به تازگی بر روی بیش از ۶۰۰۰ نفر از افراد بزرگسال در کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئد و انگلیس انجام شده است به این موضوع پرداخته که مردم این پنج کشور درباره نحوه عملکرد دولت ها و نیز اتحادیه اروپا در طول مدت شیوع ویروس کرونا چه احساسی دارند؟

نتایج به دست آمده، بسته به عملکرد دولت ها متفاوت بوده است، اما بخشی که اکثریت پاسخ دهندگان بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا بد عمل کرده است.

پرسش شوندگان درانگلیس، فرانسه و سوئد درباره عملکرد اتحادیه اروپا سخت گیرانه نظر داده و تنها یک پنجم پاسخ دهندگان (۲۰ درصد) در فرانسه و سوئد معتقدند که اتحادیه اروپا در این زمینه خوب عمل کرده است و ۶۹ درصد فرانسوی ها و ۶۳ درصد سوئدی ها اظهار داشته اند که اتحادیه اروپا ضعیف عمل کرده است.

تعداد انگلیسی هایی که احساس می کنند اتحادیه اروپا در خصوص توزیع واکسن کرونا کارش را به درستی انجام داده نسبت به دیگر کشورها کمتر است به طوری که تنها ۱۴ درصد از آنها نظر مثبت داشته اند در حالی که ۶۵ درصد شان از عملکرد اتحادیه ناراضی هستند.

اتحادیه اروپا در این خصوص بیشترین حمایت را از بزرگسالان دانمارک داشته است با این وجود حتی در این کشور هم تنها یک سوم (۳۴ درصد) نظر مثبت دارند و نیمی از مردم این کشور فکر می کنند که اتحادیه اروپا کارش را به خوبی انجام نداده است.

رئیس کمیسیون اروپا در همین پیوند اذعان می‌ دارد که این اتحادیه به توانایی خود در نبرد علیه ویروس کرونا بیش از حد خوش بین بوده و به پیشرفت مورد نظر خود دست نیافته است. فون درلاین با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا تصریح کرد: ما در تائید (واکسن کرونا) تأخیر کردیم و به تولید انبوه واکسن بیش از حد خوش بین بودیم. شاید بیش از حد اطمینان داشتیم که سفارش‌هایمان به موقع تحویل داده می‌ شود.

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: شش ماه از آغاز واکسیناسیون کووید۱۹  در جهان می‌گذرد اما از مجموع واکسن‌ های تزریق شده، ۴۴ درصد در کشورهای ثروتمند و تنها ۰٫۴ درصد در کشورهای فقیر استفاده شده است؛ به عبارت دیگر، دسترسی ثروتمندان به واکسن، ۱۱۰ برابر بیشتر بوده است.

سازمان ملل بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت در این گزارش نوشت، ناامیدکننده تر از آمار نابرابر توزیع واکسن، تداوم این روند بوده به طوری‌ که برای ماه‌ها هیچ تغییری در این دسترسی به واکسن حاصل نشده است.

در حالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا برای ششمین هفته و شمار جانباختگان کرونا برای پنجمین هفته، روند نزولی را در پیش گرفته اما جامعه بین‌ الملل با شرایط ناهمسان و نابرابر مواجه است؛ از شش منطقه تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت، سه منطقه آقریقا، (قاره) آمریکا و پاسیفیک غربی (غرب اقیانوس آرام) شاهد افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان به کووید ۱۹ است.

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آن شدند که به منظور تسریع کار توزیع انواع واکسن کرونا در سطح جهانی، قانون انحصار حقوق معنوی این واکسن‌ها موقتا لغو شود تا تولید آنها در همه جا امکان‌پذیر گردد.

از سوی دیگر، پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) با ۳۵۵ رأی موافق، ۲۶۳ رأی مخالف و ۷۱ رأی ممتنع به تصویب رسید، پیشنهاد کرده است که برای «بهبود دسترسی جهانی به محصولات پزشکی مقرون به صرفه مربوط به کووید ۱۹» و «رفع کمبودها و محدودیت‌های تولید جهانی» در این زمینه، مذاکرات برای لغو موقت موافقت‌نامه سازمان تجارت جهانی موسوم به «تریپس» آغاز گردد.

تریپس، موافقت‌نامه‌ای بین‌المللی در مورد جنبه‌های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری و حق ثبت اختراع تحت مدیریت سازمان تجارت جهانی است.

به گزارش یورونیوز، در بیانیه مطبوعاتی نمایندگان پارلمان اروپا در این زمینه آمده است: «دادن امتیاز به شکل داوطلبانه به صورتی که سازنده واکسن خودش تصمیم بگیرد که چه کسی و تحت چه شرایطی افراد می‌توانند از حق معنوی فرمول استفاده کنند تا امکان تولید فراهم شود، و نیز انتقال دانش و فناوری به کشورهایی که دارای صنعت تولید واکسن هستند، مهم‌ترین راه افزایش و تسریع تولید در سطح جهانی در دراز مدت است.»

نمایندگان اروپایی همچنین برای رفع تنگناهای تولید از اتحادیه اروپا خواستار «حذف سریع موانع صادرات و جایگزینی سازوکار صدور مجوز صادرات با الزام شفافیت» شده‌اند.

آنها با یادآوری این که برای ایمن‌سازی ۷۰ درصد از جمعیت جهان به ۱۱ میلیارد دوز واکسن کووید ۱۹ نیاز است و تا امروز تنها بخشی از این مقدار تولید شده، گفته‌اند که آمریکا و انگلیس نیز باید «بی‌درنگ ممنوعیت صادرات واکسن و مواد اولیه را لغو کنند»

پارلمان اروپا تأکید کرده است که اکثر قریب به اتفاق ۱.۶ میلیارد دوز واکسنی که تاکنون استفاده شده نصیب خود کشورهای صنعتی تولید کننده واکسن شده و تنها ۰.۳ درصد از آنها به ۲۹ کشور از فقیرترین کشورهای جهان رسیده است.

نمایندگان پارلمان اروپا با اشاره به این که اتحادیه اروپا نیاز به حمایت از تولید در آفریقا دارد همچنین گفته‌اند که وسیله مهم دیگر برای تهیه واکسن در کشورهای با اقتصاد ضعیف، کوواکس، برنامه سازمان بهداشت جهانی برای توزیع واکسن کووید ۱۹ است که اروپا از آن استقبال می‌کند.

اعضای پارلمان خواستار افشا شدن کامل توافق‌نامه‌های پیش‌خرید واکسن به ویژه واکسن‌های نسل بعدی شده و گفته‌اند که این قراردادها باید شامل الزام شفافیت از سوی تأمین‌کنندگان این کالا باشد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا حدود یک ماه پیش ایالات متحده آمریکا و دیگر تولید کنندگان واکسن کووید-۱۹ را دعوت کرده بود تا به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌های تولیدی را به سراسر جهان صادر کنند.

دفتر مطبوعاتی پارلمان اروپا در پاسخ به این پرسش یورونیوز فارسی که آیا قطعنامه امروز نمایندگان پارلمان برای اجرایی شدن به دست کمیسیون اروپا الزام‌آور است یا نه، گفت: «این یک قطعنامه‌ است و الزام اجرایی ندارد. اما همین قطعنامه در نشست دو روزه در مقر سازمان تجاری جهانی در ژنو مطرح شده و این سازمان قاعدتا تصمیم خود در این مورد را اعلام خواهد کرد.»

در نشست سازمان تجارت جهانی، به جز نمایندگان اروپا نمایندگان چندین گروه سیاسی دیگر نیز در پشتیبانی از لغو حق مالکیت معنوی برای فرمول ساخت واکسن‌های کووید ۱۹ سخن گفتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=351628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر