15

پودر استخوان چیست و چه تاثیری در ایمپلنت دندان دارد؟

  • کد خبر : 353306
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

یک روش بسیار کاربردی و مناسب برای جایگزین کردن دندان، ایمپلنت دندان است.

از آنجایی که امروزه  ایمپلنت دندان جایگاه ویژه ای را در بین عموم مردم پیدا کرده است ذکر مزایای آن غیر قابل انکار است.

تکنولوژی کاشت نیاز به استحکام فک با تراکم کافی را دارد و در صورتیکه استخوان  فرد تحلیل رفته باشد و تراکم کافی را برای پیوند استخوان نداشته باشد و یا برای جایگزاری پایه ایمپلنت ارتفاع کافی را نداشته باشد از پودر استخوان برای پیوند استخوان فک استفاده می کنند.

 

انتخاب پودر استخوان بسته به نظر بیمار و نقص در استخوان فک ، توسط پزشک تعیین می شود که در ادامه به توضیح  انواع پودر استخوان میپردازیم.

انواع پودر استخوان

  • اتوگرافت یا اتولوگوس

این نوع از پودر استخوان از ناحیه دیگری از بدن خود بیمار برداشته می شود و با غشاهای مناسب و پیچ گذاشته می شود  چون حاوی سلولهای بدن خود بیمار است ریسک انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر وجود ندارد اما مشکل اینجاست که عمل ثانویه وجود دارد و ممکن است برای فرد بیمار ناخوشایند باشد .

بهترین ناحیه برای برداشتن استخوان جهت انجام این عمل ، چانه و ستیغ خاصره(ستیغ ایلیاک) است.

 

دو دلیل مهم استاندارد طلایی پیوند استخوان اتوگرافت:

  1. استفاده از استخوان خود بیمار که تضمین کننده استخوانی سازگار و ایمن که به راحتی با استخوان فک جوش میخورد و با شرایط زیستی بیمار مناسب است.
  2. استخوان اتو ژنوس باعث می شود که در روش طراحی میکروسکوپی استخوان به طور کامل با بدن فرد منطبق شود.

 

  • آلوگرفت

 

در واقع آلوگرافت را به عنوان بافتی که از بدن فرد دیگری گرفته می شود و در درون فرد بیمار قرار داده می شود میتوان تعریف کرد.

آلوگرافت پودر استخوانی است که برای پیوند استخوان فک از یک دهنده گرفته شده و در صورت تایید سلامت و سازگاری با بدن بیمار با استخوان فک بیمار پیوند زده می شود.

یکی از مزیت های آلوگرافت  میتوان چنین عنوان کرد که در بانک استخوانی همیشه در دسترس است و به جراحی  ثانویه احتیاجی نیست اما امکان واکنش‌های سیستم ایمنی بدن میزبان نسبت به گرافت تازه وجود دارد.

 

 

خواص ایمپلنت

مکانیکی آلوگرافت مانند هدایت استخوان و تحریک استخوان به طور قابل توجهی به روش فرآوری آلو گرافت بستگی دارد.

آلوگرافت معمولاً از استخوان فرد متوفی که در بانک استخوانی موجود است گرفته شده و فرآوری های خاصی روی آن انجام می شود تا آلودگی های آن از بین رفته و واکنش های سیستم ایمنی در بدن میزبان ایجاد نکند. البته خطر انتقال بیماری همچنان وجود دارد. برای پیوند استخوان، به ندرت از استخوان تازه استفاده می شود. به جای آن پودر استخوان خشک فریز شده به کار می رود. مواد آلوگرافت نسبت به استخوان اتوگرافت سریعتر جذب می شوند و معمولا به عنوان چهارچوبی که استخوان خود فرد در آن رشد کند؛ مورد استفاده قرار می گیرند.

  • زنوگرافت

نوعی  پودر استخوان از منبع غیر انسانی مانند گاو که برای پیوند استخوان دارای دسته بندی مشخصی هستند.در واقع استخوانی که از گونه ای مانند استخوان گاو گرفته می شود و در بدن انسان کاشته می شود که واکنش های سیستم ایمنی بیشتر از دو مورد دیگر مشاهده می شود.

کلاژن فرآوری شده از استخوان گاو کاملاً زیست پذیر است و چون ماده ای انعطاف پذیر است  می توان آن را به صورت پودر در آورد.

ممبرین ماده ای از جنس هیدرو اکسی آپاتیت حیوانی است که خصوصیت ساختاری آن به این شکل است که طی فرآینده گرمایی کلیه مواد ناخواسته و پروتئین های  آن به طور کامل حذف می شود تا از ایجاد واکنش های آلرژیک به انسان جلوگیری شود و عفونت انتقال پیدا نکند.

          پودر استخوان مصنوعی(آلوپلاستیک)

گرافت آلوپلاست از جنس یک ماده معدنی طبیعی است که از شیشه زیست فعال تولید می شود.

در واقع یک گرافت استخوانی مصنوعی است که کاربرد گسترده ای به دلیل سختی مناسب و سازگاری با استخوان انسان  دارد.

گرافت های استخوانی مصنوعی وجود دارند که از جنس کلسیم هستند و در مدت کوتاهی جذب بدن می شوند و موجب سریع تر شکسته شدن  و ترک برداشتن استخوان میگردند.

امکان تشکیل شدن استخوان مصنوعی از مواد سرامیکی مانند بیوگرافت سولفات کلسیم وجود دارد که بسته به نوع حل شدن در محیط فیزیولوژیکی با بدن سازگار می شوند.

یکی دیگر از مزیت های گرافت استخوان آلوپلاستیک، داشتن  واکنش زایی پایین در بدن انسان و  کاهش خطر انتقال بیماری است.

مواد تشکیل دهنده گرافت آلوپلاستیک شامل فسفات های دی کلسیم، هیدروکسی اپاتیت و سرامیک های زیست فعال  است که به شکل های قابل جذب و غیر قابل جذب در دسترس اند و به عنوان هدایت کننده رشد استخوان و همچنین  پرکننده، همراه با استخوان اتوژنوس استفاده می شود.

سخن پایانی:

ما در این مطلب پودر استخوان و انواع پودر استخوان در جراحی ایمپلنت توضیح دادیم  وبه بررسی  ویژگی‌های هر یک از آنها پرداختیم. همانطور که گفته شد، ایمپلنت نوعی روش درمان است که با قرار دادن میله باریکی در استخوان فک  برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته انجام می شودکه باید استخوان فک طرف دارای تراکم کافی باشد تا بتوان جراحی ایمپلنت دندان را انجام داد که برای انجام آن از انواع روش های پودر استخوان می توان بهره برد که بهترین روش آن استفاده از پودر استخوان آلوگرفت است که علاوه بر سازگاری بهتر با استخوان فک شما باعث ترمیم و رشد مجدد آن نیز می شود.

بیاد داشته باشید قبل از انجام هر عملی با پزشک خود در زمینه های مختلف جراحی اعم از ایمپلنت دیجیتال و یا عمل هایی که مربوط به صورت هستند مشورت نمایید و بعد از بررسی های لازم اقدام به انجام این نوع  از عمل ها نمایید.

دکتر مجید صالح متخصص جراحی فک و صورت  میتواند شما را در این زمینه یاری دهد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=353306

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر