7

ایران خودرو، سربلند از کارزار تحریم از تولید خودروی جدید تا قطعه سازی داخلی

  • کد خبر : 353492
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

از زمان شروع تحریم ها، صنعت خودروسازی کشور با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کرد تا اینکه با اتکا به فرامین مقام معظم رهبری و راهبرد وزارت صمت، به نهضت ساخت داخل پیوست و توانست از تنگناهای سخت اقتصادی خارج شود.

گروه صنعتی ایران خودرو در راستای عمل به این نهضت، پروژه های متعددی تعریف و در دست اجرا دارد . این گروه هم چنین، با خروج شرکای خارجی از کشور و انصراف از ادامه هرگونه فعالیت و همکاری، ناچار به تعمیق ساخت داخل و داخلی سازی قطعات برای ادامه روند تولید خودرو شد. برای دستیابی به این هدف، پروژه هایی در قالب میزهای داخلی سازی وزارت صمت و خارج از میز تعریف شد. در مجموع می توان گفت ایران خودرو توانسته کاهش ارزبری ۲۲۷ طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را هم زمان با پیوستن به نهضت ساخت داخل محقق سازد.

گروه صنعتی ایران خودرو در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، ۱۲۸ پروژه داخلی‌سازی قطعات با فناوری بالا را در دستور کار قرار داده که با تحقق آن، سالانه ۱۳۳ میلیون یورو کاهش ارزبری محقق خواهد شد.درسال جاری با همت سازندگان ، ۵۹ میلیون قطعات خرید خارجی ساپکو ،۴۰ میلیون یورو قطعات خرید خارجی سازندگان ، ۲۶ میلیون یورو مربوط به خودکفایی مواد اولیه و هفت میلیون یورو نیز برای داخلی سازی قالب و ابزار محقق خواهد شد.

این گروه صنعتی به منظور تداوم نهضت داخلی‌سازی قطعات، در نظر دارد بخشی از فروش اموال و دارایی‌های غیر مولد خود را در سال جاری به این امر مهم اختصاص دهد.این خودروساز مانند سایر شرکت های فعال در صنعت خودروسازی، در سالهای گذشته از جمله سال ۹۹ با دشوارهای زیادی که نتیجه تداوم تحریم ها بود، مواجه شد. اما با تکیه بر توان علمی متخصصان و مدیریت مدبرانه توانست، به دستاوردهای چشم گیری از جمله تولید خودروهای جدید و موتور سیلندر ملی در دوران تحریم دست یابد.

شرکت های خودروساز در ایرانِ سال ۹۷، با آغاز دور تازه تحریم‌ها با افت تیراژ مواجه شد، به طوری که آمار تولید آن نسبت به سال ۹۶ نزدیک به ۴۰ درصد افت کرد. در سال ۹۹ خودروسازانی چون شرکت ایران خودرو توانست با تکیه بر نهضت داخلی سازی سطح تولید خود را افزایش دهد.

از دیگر دستاوردهای ایران خودرو در دوران تحریم، حذف خودروهای قدیمی از جمله و پژو بنزینی (از ابتدای تیرماه) از خود تولید وبه دنبال آن تولید خودروهای جدید با تکیه بر ظرفیت های داخلی بود. به عنوان مثال، در پروژه خودروی k132 بعد از ترک پژو توسط متخصصان ایرانی در شرکت ایران خودرو کلید و خودروی تارا متولد شد. خودرویی که نزدیک به ۱۳۰ شرکت داخلی در زمینه تولید قطعات آن به صورت داخلی فعال هستند.

در همین رابطه، علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفته: «ایران خودرو، در شرایط تحریم های بین المللی دستاوردهای بسیار مطلوبی داشته و با افزایش ۳۵ درصدی تولید در سال گذشته، از تحریم ها عبور کرده، تولید ۵۰۵ هزار دستگاه خودرو با فاصله معنادار از سایر خودروسازان ‌بیانگر توانمندی‌های این شرکت است . توانایی ایران خودرو در رسیدن به این رقم تولید بیش از هر چیز مبین این واقعیت است که اگر مدیران یک مجموعه با هم همکاری و تعامل داشته و دست به دست هم دهند، می توانند کارهای بزرگی رقم بزنند.»

یکی دیگر از دستاوردهای ایران خودرو در شرایط تحریم‌، ساخت نخستین پیشرانه سه سیلندر ملی است که پس از خروج شرکت های خارجی، با تکیه بر توانمندی های داخلی در تاریخ ۲۹ دی‌ماه ۹۹ رونمایی شد. کاهش مصرف سوخت به پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کاهش انتشار آلایندگی و رسیدن به اهداف استانداردی محیط‌زیست، استفاده بهینه از زیرساخت سوخت پاک گاز طبیعی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از اثرات مضر آن و همچنین ایفای تعهدات ملی و بین‌المللی، چهار ویژگی کلی این طرح با ۹۵ درصد ساخت داخل است.

در سالی که گذشت، امضای سه میثاق نامه با قطعه سازان داخلی با هدف افزایش تیراژ و عرضه خودرو به بازار صورت گرفت تا سازندگان داخلی در این جنگ نابرابر اقتصادی با همت و پشتکار مثال‌زدنی خود، دوشادوش ایران خودرو در مسیر توسعه صنعت خودروی کشور گام بردارند.

بر مبنای سند نقشه راه محصول و پلتفرم، به منظور کاهش وابستگی به منابع تامین خارجی و تقویت برندهای داخلی مقرر شد، با تداوم روند طراحی و توسعه محصولات جدید با برند ایران خودرو، سهم برند برندهای خارجی در سبد محصولات کاهش و سهم محصولات برند ایران خودرو طی سال های آتی تا۷۰ درصد افزایش یابد.

همچنین میثاق نامه تولید ۸۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری با بیش از ۹۰ درصد تولید داخل در سال جاری، با حضور بیش از ۱۵۰ سازنده کشور امضا شد .

اتوبوس با ۵۸ هزار یورو ارزبری شروع شد که در پایان سال گذشته به ۴۴ هزار یورو کاهش یافت، برنامه امسال نیز رسیدن به ارزبری ۳۳ هزار یورو برای تولید هر دستگاه اتوبوس است. ایران خودرو دیزل امسال با برنامه خودکفایی دوهزار میلیارد تومانی، گامی بزرگ در راستای تعمیق داخلی سازی خودروهای تجاری بر می دارد که در تاریخ این حوزه بی سابقه است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=353492

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر