6

به زودی ترکیب قوا و نهادهای دولتی و حاکمیتی تغییرات گسترده‌ای را شاهد خواهد بود

  • کد خبر : 353532
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۲۰

برای تصدی ریاست مجمع هم گزینه‌های مختلفی مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن حسن روحانی است. حسن روحانی سابقه زیادی در پست‌های حساس و مهم کشور مانند دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست‌جمهوری را در کارنامه‌اش دارد. البته به غیر از روحانی نام‌های دیگری هم مانند علیرضا اعرافی و علی لاریجانی شنیده می‌شود.

به زودی ترکیب قوا و نهادهای دولتی و حاکمیتی تغییرات گسترده‌ای را شاهد خواهد بود. این تغییرات به تبع پایان یافتن دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی و روی کار آمدن سیدابراهیم رییسی رخ داده است.

تغییرات مجمع تشخیص/ روحانی رئیس می‌شود یا لاریجانی؟

با رفتن رییسی از قوه قضاییه ریاست این قوه هم تغییر کرد. حالا برخی پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا در ماه‌های آینده در دیگر نهادها هم شاهد تغییرات اساسی باشیم و عزل و نصب‌های مختلفی در نهادهایی مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و صداوسیما رخ دهد. به زودی حسن روحانی کلید پاستور را به رییسی و یارانش تحویل می‌دهد ولی بعید است که روحانی از سیاست به دور بنشیند، به همین خاطر برخی این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند که ممکن است او به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و ما در این نهاد شاهد تحولات جدیدی باشیم.

برخی پیش‌بینی می‌کنند هم مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم شورای نگهبان تغییرات اساسی می‌کنند. این احتمال وجود دارد که صادق آملی‌لاریجانی به جای آیت‌الله احمد جنتی دبیری شورای نگهبان را برعهده بگیرد و کرسی ریاست مجمع تشخیص خالی بماند. برای تصدی ریاست مجمع هم گزینه‌های مختلفی مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن حسن روحانی است. حسن روحانی سابقه زیادی در پست‌های حساس و مهم کشور مانند دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست‌جمهوری را در کارنامه‌اش دارد. البته به غیر از روحانی نام‌های دیگری هم مانند علیرضا اعرافی و علی لاریجانی شنیده می‌شود.

از آنجایی که تاکنون تنها روحانیون ریاست این نهاد مهم را برعهده داشته‌اند بعید به نظر می‌رسد که این سمت به یک فرد غیرروحانی سپرده شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه آیت‌الله اعرافی تا به حال در سمت‌های مهم نظام حضور نداشته برخی این گمانه را دور از ذهن می‌دانند.

بر این اساس شاید بتوان گفت با پیش‌بینی احتمال ریاست روحانی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام این احتمال وجود دارد که بالاخره بعد از سال‌ها دبیرخانه این مجمع هم تغییر کند و شاید علی لاریجانی به عنوان دبیر در کنار حسن روحانی بنشیند. با این ترکیب می‌توان امیدوار بود که بالاخره تکلیف لوایح اف‌ای‌تی‌اف روشن و ارتباطات مالی ایران با جهان از حالت انزوا خارج شود، به خصوص که دیروز حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری مجددا درباره ضرورت تصویب این لوایح صحبت کرد.

البته به هر حال باید توجه داشت که همه این سخنان در حد گمانه‌زنی است. حکم آملی‌لاریجانی برای ریاست مجمع تشخیص پنج ساله است و هنوز تا اتمام دوره خود زمان زیادی دارد و چنانچه آملی‌لاریجانی به هر دلیلی از سمت ریاست مجمع کنار نرود؛ کمی بعید به نظر می‌رسد که رهبری بخواهند زودتر از موعد او را عزل و حسن روحانی یا هر فرد دیگری را به این سمت منصوب کنند.

منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=353532

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر