یارانه نقدی تیر ماه امشب واریز می شود

آذرماه سال ۱۳۸۹ قانون هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا در آمد و از آن زمان تاکنون که بیش از ۱۰ سال گذشته هر ماه مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

طی این سال‌ها با وجود نوسان شاخص های اقتصادی و تمامی انتقادات و چالش‌هایی که در رابطه با پرداخت یارانه نقدی وجود داشته نه رقم آن تغییر کرده و نه اصلاحی در رویه پرداخت صورت گرفته است.

همواره حدود ۹۵ درصد جمعیت ایران یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه دریافت کرده و طبق آخرین گزارش سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعداد یارانه‌بگیران بالغ بر ۷۷ میلیون نفر است.

دولت دهم آغازگر پرداخت یارانه‌های نقدی بود و دولت یازدهم و دوازدهم هم به همان روال ادامه داد و در این سال‌ها با وجود تکلیف چند باره در قوانین بودجه برای غربالگری یارانه بگیران و حذف سه دهک بالای درآمدی این موضوع به مرحله‌ی کاملی از اجرا نرسید و اغلب دولت به بهانه متضرر شدن اقشار آسیب پذیر و یا عدم توانایی در شناسایی و حذف صحیح از حذف پردرآمدها خودداری کرد.

در سال جاری نیز در قانون بودجه تکلیف حذف سه دهک درآمدی حذف شده و حتی قرار است جاماندگان از یارانه نقدی و کسانی که متقاضی دریافت آن هستند بار دیگر به لیست یارانه بگیران اضافه شود.

با تصویب آیین‌نامه مربوطه چندی پیش به دنبال جلسات بین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها توافقاتی در این باره صورت گرفت ولی هنوز وزارت رفاه که مسئول اصلی ثبت نام از جاماندگان است اعلامی برای ثبت نام نداشته است.