2

جنگ قدرت بار دیگر بر سر خاندان آل سعود سایه انداخته است.

  • کد خبر : 35464
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰

کشوری که بر اساس نظام پادشاهی استوار است و با مرگ هر کدام از شاهزادگان ، جنگ برای تصاحب قدرت از سر گرفته می شود

با مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان ؛ جنگ قدرت بار دیگر بر سر خاندان آل سعود سایه انداخته است.

افق به نقل از شبکه العالم ، مرگ بار دیگر نگاهها را به سوی این کشور دوخته است، کشوری که بر اساس نظام پادشاهی استوار است و با مرگ هر کدام از شاهزادگان ، جنگ  برای تصاحب قدرت از سر گرفته می شود. نایف بن عبد العزیز هشت ماه پیش به ولیعهدی رسید ولی به علت بیماری در ژنو درگذشت.
سایه شوم جنگ و نزاع خانوادگی با مرگ نایف بن عبدالعزیز بار دیگر خاندان آل سعود را در بر گرفته است. کارشناسان معتقدند مرگ وی بار دیگر باعث جنگ قدرت در میان مقامات عربستان می شود و این در حالی است که این کشور در ماههای گذشته شاهد اعتراضات مردمی برضد پادشاهی آل سعود بوده است.
جنگ اصلی میان نسل نخستین فرزندان ملک عبد العزیز آل سعود بنیانگذار پادشاهی آل سعود است به ویژه هفت پسری که از همسر  وی از قبیله سدیری است ، همسری که از جایگاه ویژه ای نزد ملک عبد العزیز برخوردار بود. این در حالی است که انتخاب نایف بن عبد العزیز نیز به عنوان ولیعهد عربستان با اختلافات فراوانی در هیئت بیعت همراه بود، هیئتی که از فرزندان خاندان حاکم تشکیل شده است. این اختلافات باعث استعفای امیر طلال بن عبد العزیز از این هیئت شد زیرا ملک عبد الله حاکم عربستان وی و پنج برادرش را که از نظر سنی بزرگتر بودند برای منصب ولایتعهدی نادیده گرفته بود. کارشناسان در آن زمان معتقد بودند دیدار جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور امریکا از عربستان و گفتگوهای وی با مسئولان بلند پایه عربستان با انتخاب شاهزاده نایف در ارتباط بوده است. نایف در میان برادران خود از ویژگی خاصی برخوردار بود و آن تندروی  شدید و نزدیکی وی به جریان وهابیت و مخالفت با اصلاحات و آزادیهای مدنی در جامعه عربستان  بود.
وی حدود چهل سال وزارت کشور عربستان را در اختیار داشت و در این مدت هر گونه مخالفتی را سرکوب می کرد، وی همچنین در میزبانی عربستان از زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس و نیز اعزام نیروهای عربستان به بحرین برای سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور نقش مهمی داشت.
انتصاب نایف بن عبد العزیز در حالی صورت گرفت که وی به بیماریهای متعددی مبتلا بود و سرانجام این بیماریها مرگ وی را در پی داشت هر چند مقامات عربستانی هیچ توضیحی درباره بیماری وی نداده اند.
با این حال ناظرانی که اوضاع عربستان را زیر نظر دارند اعلام کردند وی به سرطان مزمن خون و نیز مرض قند  مبتلا بوده است.
مقامات عربستان در روزهای گذشته تشدید بیماری نایف و وخامت وضع وی را تکذیب و بر بهبود سلامت وی تاکید کرده بودند.
در همین حال برخی خبرها از رفت و آمد سری مقامات امریکایی به همراهی نیروهای اطلاعاتی این  کشور به ریاض پایتخت عربستان و دیدار با مقامات عربستان حکایت دارد.
کارشناسان این دیدارها را در شرایطی که منطقه از جمله خود عربستان با تحولات بهار عربی همراه است توجیه پذیر می دانند زیرا مقامات عربستان هر چه تلاش کردند این اعتراضات را مهار و سرکوب کنند   نتوانستند و خطر همچنان تاج و تخت آنان را تهدید می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=35464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر