9

 طولانی‌ترین تونل ‌خاورمیانه در آزادراه تهران ـ شمال ‌افتتاح شد

  • کد خبر : 355016
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

 طولانی‌ترین تونل آزادراهی غرب آسیا به طول ۶.۴ کیلومتر در منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال با تلاش جهادی مهندسان ایرانی به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از طولانی‌ترین تونل خاورمیانه در منطقه 2 آزادراه تهران ــ شمال  به‌صورت آزمایشی- اخبار تهران - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

به گزارش افق آنلاین ، ‌آزادراه تهران ـ شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت آغاز می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند.

این مسیر از طریق تونل تالون رشته کوه البرز را فتح کرده و در دامنه‌های شمالی البرز در منطقه دوآب شهرستانک امتداد می‌یابد و سپس به موازات جاده قدیم کرج به چالوس امتداد دارد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۵۸ متر شده و در محدود پل زنگوله خارج می‌شود و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده چالوس تا شهر چالوس ادامه دارد و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس – تنکابن متصل می‌شود.

۷۰ درصد مسیر منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال را تونل و پل تشکیل می‌دهد، این مسیر ۵۹ دستگاه تونل به طول ۳۷٫۵ کیلومتر در باند رفت و برگشت و ۳۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳٫۴ کیلومتر در باند رفت و برگشت دارد، در این مسیر طولانی‌ترین پل ۳۳۰ متر طول دارد.

منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر طول دارد و دارای چهار خط عبوری شامل ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت است، این طرح با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و پیمانکاری شرکت‌های بنیاد در حال اجرا است.

منطقه ۲ آزادراه از ا‌نتهای منطقه یک در سه راهی شهرستانک آغاز و در محدوده پل زنگوله وارد جاده چالوس می‌شود‌، با تکمیل منطقه دو آزادراه، مسیر کل آزادراه تهران-شمال نسبت به محور موجود کرج – چالوس، ۶ کیلومتر دیگر کوتاه‌تر می‌شود و با افتتاح این تونل زمان سفر به شمال کشور حدود ۴۰ دقیقه کاهش پیدا میکند.

طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور و شامل تونل‌های سه قلوی البرز هر یک به طول ۶٫۴ کیلومتر است. مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل هر یک به طول ۶۴۰۰ متر است که در انتهای منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال حد فصل پیچ پل سرهنگ در جنوب تا پل زنگوله واقع شده است.

تونل اصلی دارای دستک عرضی نفررو جهت کمک به تهویه، جانمایی تأسیسات، تخلیه اضطراری مسافران است و دستک عرضی ماشین‌رو جهت انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودروها در صورت بروز حوادث است، در این تونل ۱۲ پارکینگ با فاصله ۵۰۰ متر جانمایی شده است.

سقف دوم تونل در محدوده تاج تونل برای جداسازی هوای آلوده از هوای پاک تعبیه شده است، همچنین این تونل دارای سیستم زهکش تخلیه آب در طول مسیر، ۵۰ دستگاه جت‌فن تخلیه تونلی، ۱۷۵۴ چراغ تونلی، ۲۴ دستگاه درب ضد حریق و ۱۳۶ دستگاه دوربین کنترلی است.

رئیس بنیاد مستضعفان صبح امروز از پیامی از افتتاح‌ طولانی‌ترین تونل آزادراهی غرب آسیا به طول ۶٫۴ کیلومتر در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با تلاش جهادی مهندسان ایرانی خبر داد.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=355016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر