9

چرا سازمان محیط زیست با احداث متروی تهران پردیس موافقت کرد؟

  • کد خبر : 355153
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست جزئیاتی از شروط این سازمان برای اجرای طرح‌ متروی تهران پردیس را تشریح کرد.

چرا سازمان محیط زیست با احداث متروی تهران پردیس موافقت کرد؟

به گزارش افق انلاین ، اوایل اسفند سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم برای احداث قطار شهری تهران-پردیس به امضا رسید که طبق این تفاهم‌نامه، مقرر شد ۷۰ درصد منابع مالی طرح توسط دولت و از منابع عمومی و ۳۰ درصد طرح نیز توسط قرارگاه خاتم تأمین اعتبار شود، اما تا چندی پیش، عملیات اجرایی این طرح به دلیل مشکلات زیست‌محیطی آغاز نشده بود.

بر همین اساس، رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی که پیشتر با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم داشته است، درباره دلایل توقف روند اجرای طرح متروی تهران-پردیس گفته بود که “طبق برآوردهایی که انجام داده‌ایم، با اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس ۳۰۰ اصله درخت پارک ملی خُجیر قطع می‌شود، اما به دنبال راهکارهایی هستیم که همزمان هم طرح اجرا و هم اینکه از دستکاری پارک ملی خُجیر و قطع این درختان جلوگیری شود”

حالا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به تازگی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، موافقت این سازمان با اجرای روند طرح قطاری شهری تهران پردیس را اعلام کرده است.

متن کامل نامه عیسی کلانتری به وزیر راه و شهرسازی، به شرح زیر است:

«در راستای صدور مجوز زیست‌محیطی قطار برقی تهران ـ پردیس به استحضار می‌رساند، با عنایت به تصمیمات کمیته ارزیابی مورخ ۱۴۰۰٫۴٫۲ شروع عملیات اجرایی طرح مذکور با رعایت شروط اعلامی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان متبوع موضوع نامه شماره ۱۴۰۰٫۴۳۰٫۱۲۱۷۵ مورخ ۱۴۰۰٫۴٫۷ و نیز رعایت الزامات مدنظر دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو موضوع نامه شماره ۹۹٫۴۹۶۳۷٫۷۱۰ مورخ ۹۹٫۱۲٫۲۴ از نظر این سازمان بلامانع می‌باشد.

لازم به ذکر است، نظارت بر حُسن اجرای ضوابط زیست‌محیطی لازم‌الرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارائه برنامه زیست‌محیطی (EMP) توسط مجری و تأیید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد، موضوع به مجری محترم طرح تأکید و ابلاغ گردد.»

حالا، رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم به شروط این سازمان برای احداث متروی تهران پردیس، اظهار کرد: یکی از مواردی که در زمینه اجرای طرح قطار شهری تهران پردیس وجود دارد، تداخل ۲۰۰ متری این طرح با پارک ملی خجیر است، البته لزومی ندارد که جلوی اجرای آن را بگیریم و متوقف کنیم، خودمان در سازمان محیط زیست بررسی‌های لازم را برای اجرای این طرح انجام داده‌ و سپس برای آن مجوز صادر کرده‌ایم.

وی افزود: پارک ملی خجیر نقاط مختلفی دارد، همه جای پارک ملی به لحاظ حساسیت‌ زیستگاهی، یکسان نیست، بخش‌هایی در پارک ملی داریم که براساس طرح مطالعاتی، می‌تواند فعالیت تفرجگاهی نیز در آن انجام شود، یعنی اینکه مردم می‌توانند در آن تفریح کنند، اما از جاهایی، صرفا می‌بایست حفاظت‌های زیست‌محیطی صورت گیرد و از برخی نقاط پارک ملی خجیر نیز می‌توان بهره‌برداری پایدار انجام داد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تداخل طرح قطار شهری تهران پردیس با پارک ملی خجیر، بیش از ۲۰۰ متر است، تصریح کرد: این ۲۰۰ متر از پارک ملی خجیر، دقیقا در حاشیه‌ای از پارک ملی قرار گرفته که ساخت‌وسازهای مسکونی نیز انجام شده است، این طرح، بالاجبار در این محدوده با پارک ملی خجیر تداخل پیدا کرده است، چون باید این مترو، عرض روخانه جاجرود را طی کند و به سمت پارک ملی خجیر هدایت شود، در سمت دیگر، با پارک ملی خجیر تداخل پیدا می‌کند، البته مابقی کل مسیر قطار شهری تهران پردیس  به صورت زیرزمینی است.

اقتدار تأکید کرد: تداخل متروی تهران پردیس با پارک ملی خجیر، بیش از ۲۰۰ متر است، به طوری که فقط ۲۰۰ متر آن به صورت روزمینی از پارک ملی عبور می‌کند و مابقی مسیر نیز زیرزمینی است.

وی اضافه کرد: در نقطه‌ای که متروی تهران پردیس به صورت روزمینی از پارک ملی خجیر عبور می‌کند، تونل احداث می‌شود و از کنار رودخانه جاجرود وارد زیر زمین می‌شود و تا پردیس ادامه می‌یابد، در ضمن در طول مسیر، ایستگاهی طراحی نشده که از پارک ملی سر درآورد و علت هم این است که نقطه سکونتگاهی وجود ندارد، این طور نیست که رفت و آمدی صورت گیرد و ایستگاه اتوبوسرانی و یا تاکسیرانی طراحی شود.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیاتی از قرارگیری ایستگاه‌‌های متروی تهران پردیس، اظهار کرد: ایستگاه مبدأ و مقصد قطار شهری تهران پردیس، شهرهای تهران و پردیس است.

اقتدار با اشاره به قطع۵۰۰ درخت در پارک ملی خجیر به واسطه اجرای طرح قطار شهری تهران پردیس، گفت: موضوع از این قرار است که یکی از شهرداری‌های نواحی، به صورت غیرمجاز، گونه‌های غیربومی و مهاجم را در محدوه پارک ملی خجیر کاشته است که مساحتی حدود ۱۲۰۰ هکتار را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور دستور داده که این درخت‌ها را از شهرداری پس بگیریم، این درخت‌ها از گونه‌‌های غیربومی، در بخش‌هایی به صورت لچکی کاشته شده است، طبق قانون نیز کاشت گونه غیربومی در پارک‌‌های ملی و عرصه‌های طبیعی ملی ممنوع است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنابراین، اینکه گفته می‌شود با احداث متروی تهران پردیس، ۵۰۰ درخت قطع می‌شود، این طور نیست، بلکه ۵۰۰ درخت بومی قطع نمی‌شود، اینها غیربومی است و قرار هم نیست قطع شود، بلکه پیمانکار طرح نیز شرکتی را به ما معرفی کرده که قرار شده این گونه‌های غیربومی را با جابه‌جایی، در مکان‌های دیگری، غیر از عرصه‌های طبیعی پارک‌های ملی بکارند.

اقتدار ادامه داد: علی‌رغم اینکه این گونه‌ها، غیربومی و سوزنی‌برگ است، طبق ارزیابی‌هایمان، اعلام کرده‌ایم که این درخت‌‌ها، جابه‌جا شوند، یعنی شرکت به ما اعلام کرده که تا ۷۰ درصد این درخت‌‌ها را حفظ و به نقطه‌ای که محیط زیست می‌گوید، منتقل می‌کند، این درخت‌‌ها، در محدوده‌های شهری قابلیت کاشت دارد، اما در محدوده جاجرود نمی‌توانند این درختان را بکارند، حتی می‌توانند این درختان را در پارک پردیسان تهران نیز بکارند.

وی در ادامه، یکی دیگر از مشکلات زیست‌محیطی طرح متروی تهران پردیس را، مدیریت منابع خاک مازاد دانست و گفت: مشکل عمده این طرح این است که  دستگاه حفاری تونل‌، حجم عظیمی از خاک را هنگام حفاری از زیر زمین جابه‌جا می‌کند، موقعی که این خاک از زیر زمین خارج می‌شود، باید در جایی دپو شود که در حوضه منابع آبی و منابع سیل‌خیز منطقه نباشد تا خدایی ناکرده، موجب تهدید منابع آب نشود، زیرا در این صورت موجب بروز سیل‌ و یا تهدیدات دیگری خواهد شد؛ بنابراین، در گزارش ارزیابی زیست‌محیطی، با نظر مشاور، نقطه‌ای برای دپوی این خاک مشخص شده است.

اقتدار افزود: یکی دیگر از مشکلات این طرح این بود که، مجری باید مجوز آب‌ منطقه‌ای را هم کسب می‌کرد، زیرا وقتی این دستگاه حفار، زیر زمین کار می‌کند، موجب انحراف آب‌های زیرزمینی خواهد شد، تا جایی که بنده خبر دارم، پیگیر بودند مجوز آب‌ منطقه‌ای را هم کسب کنند.

وی اظهار کرد: وقتی مجری طرح، این موارد را به کمیته ارزیابی زیست‌محیطی ارائه می‌دهد، این کمیته نیز براساس اطلاعات، مستندات و مجوزهایی که صادر می‌شود، مجوز نهایی را صادر می‌کند، ما نیز نامه‌‌‌ای به دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست ارسال و نظرات خودمان را راجع‌به طرح اعلام کرده‌ایم، کمیته ارزیابی نیز پس از جمع‌آوری مستندات و مجوزها از تمام دفاتر، مجوز نهایی را صادر می‌کند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از شروط این سازمان برای اجرای طرح متروی تهران پردیس را احداث ابنیه کارگاهی به صورت موقت و استقرار را فقط در محدوده ۲۰۰ متر از پارک ملی خجیر دانست و گفت: به مجری طرح اعلام کرده‌ایم که پس از اتمام طرح، ابنیه کانکسی و موقت باید جمع‌آوری شود، نباید ابنیه به صورت دائمی باشد، زیرا واگذاری اراضی ملی در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی ممنوع است.

اقتدار در همین زمینه ادامه داد: البته مقرر کرد‌ه‌ایم که باید دیواری بین محدوده پارک ملی خجیر و کارگاه عمرانی احداث کنند تا کسی وارد پارک ملی خجیر نشود.

وی با تأکید بر اینکه ما در سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اجرای طرح متروی تهران پردیس را با نظرات کارشناسی دفتر خودمان صادر کرده‌ایم، گفت: به لحاظ قانونی نیز، ارزیابی‌‌های لازم برای اجرای این طرح صورت گرفته است. معاونت امور حقوقی سازمان نیز نامه‌ای صادر و اعلام کرده که به لحاظ قانونی اجرای این طرح و احداث متروی تهران پردیس امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما باید تعارضات خود را در اجرای طرح کنیم، در پایان خاطرنشان کرد: طرح متروی تهران پردیس، یک طرح سبز است، زیرا منجر به کاهش تردد مؤثر شده و از طرف دیگر موجب می‌شود تا مردم در این محور، ذی‌نفع و تردد ایمن نیز داشته باشند، بنابراین برای اجرای این طرح، کمک‌های لازم را خواهیم داشت،کما اینکه کمک و همکاری‌های لازم را نیز داشته‌ایم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=355153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر