5

راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود، رونق ساخت و ساز و کاهش قیمت‌ها

  • کد خبر : 355366
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۵۰

وی با اشاره به اینکه زمین یکی از مسائل مهم تولید مسکن است و ۵۰ درصد هزینه تمام شده مسکن مربوط به قیمت زمین می شود افزود: باید زمین‌های اطراف شهرهای کوچک و متوسط با اولویت شهرهای کوچک و متوسط به خانواده‌ها واگذار شود به طوری که در دولت نهم و دهم این کار انجام شد.

 راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود و کاهش قیمت‌ها

به گزارش افق آنلاین ، مقداد همتی سیاست‌گذار حوزه مسکن و امیررضا شاهانی معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس امشب ۱۱ مرداد ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی سیاست‌گذاری های خروج از رکود و ساخت مسکن پرداختند.

همتی سیاست‌گذار و کارشناس بخش مسکن با اشاره به اینکه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد اشتغال تبدیل به ویترین وعده های انتخاباتی شده است گفت: اگر پهنه سرزمینی ایران را به جمعیت کشور تقسیم کنیم به هر نفر ۲۰۰ متر زمین برای مسکن می رسد.

وی بیان کرد: اگر پرند را با تعداد طبقات کمتر ساخته بودیم هم سریع‌تر ساخته شده بود و هم ارزان تر ساخته می شد ، مردم درگیر انبوه سازی های بلندمرتبه نمی‌ شدند.

ابوالفضل نوروزی کارشناس زمین و مسکن اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی که باید در اولین روزهای دولت انجام شود عرضه گسترده زمین‌های حریم قانونی شهرها به خصوص در شهرهای کوچک و متوسط است که متقاضیان واجد شرایط دارد. لذا این موضوع باید سریع انجام شود.

وی با اشاره به اینکه زمین یکی از مسائل مهم تولید مسکن است و ۵۰ درصد هزینه تمام شده مسکن مربوط به قیمت زمین می شود افزود: باید زمین‌های اطراف شهرهای کوچک و متوسط با اولویت شهرهای کوچک و متوسط به خانواده‌ها واگذار شود به طوری که در دولت نهم و دهم این کار انجام شد.

این کارشناس زمین و مسکن افزود: زیرساخت های شهری را می توانند مردم تامین کنند ،به طور میانگین قیمت مصالح در هزینه تمام شده مسکن نسبت به زمین خیلی ارزش پایین‌تری دارد . اگر بتوانیم سهم زمین را کاهش دهیم تا حد زیادی می تواند در بحث مصالح راهگشا باشد، باید بتوانیم دلال ها را از بازار مصالح حذف کنیم و به مصرف کننده نهایی برسانیم.

وی افزود: باید دلالان از بازار مسکن خارج شوند، مالیات های حوزه مسکن از سال‌های پیش در کشورهای مختلف اخذ می‌شود. دولت باید برای خرید سه قلم مصالح اصلی ساختمان سازی ورود کند.

صنعتی سازی مسکن موجب کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ساخت و ساز می شود

امیر رضا شاهانی معاون مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه صنعتی سازی مسکن موجب کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ساخت و ساز می شود افزود: بر اساس تکلیف قانون اساسی برای اقشار کم درآمد باید مسکن ساخته شود ، طبیعی است که نباید ویلا ساخته شود. در کشورهایی که مساحت زیادی دارند می‌توانند گسترش افقی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اتفاق دیگری که می‌تواند هزینه ها را کم کند مربوط به صنعتی سازی ساخت و ساز است گفت: اگر این موضوع اتفاق بیفتد تولید افزایش پیدا می کند و سرعت ساخت ساختمان بیشتر می شود.

شاهانی اظهار کرد: به طور متوسط ساخت مسکن دو و نیم سال در کشور زمان می برد که بخش عمده  آن مربوط به مجوزها است، لذا با صنعتی سازی این زمان کمتر می شود.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه یارانه به انرژی و سیمان می‌دهند افزود: انرژی و برق آنها خیلی ارزان است ولی هنوز با آن نرمی که گفته می‌شود فاصله داریم. دلیلی که ما افزایش قیمت ها را رد می کردیم این بود که انرژی ارزان دریافت می کنند و نباید قیمت‌ها را افزایش دهند .

وی با اشاره به اینکه فقط نظارتی را می‌خواهیم که قیمت ها بی‌رویه افزایش پیدا نکند ادامه داد: سیمان و فولاد مصالح اصلی هستند که در ساختمان استفاده می شوند. مشکلی برای تولید در بخش مصالح ساختمانی نداریم، در بحث سیمان کاملاً خودکفا هستیم و در بورس همه عرضه می شوند.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه با عرضه و تقاضا به جلو پیش می‌رویم بیان کرد: دولت نقش تنظیم گری دارد و وزارت اقتصاد و وزارت مسکن این نقش را باید ایفا کنند، هم وزارت اقتصاد و هم وزارت مسکن باید پوشش ریسک را بدهند.

شاهانی تصریح کرد: دهک‌های مختلف درآمدی کشور را اگر در نظر بگیریم سه دهک پایین جامعه حتی در صورتی که وام بانکی به آنها داده شود استطاعت بازپرداخت این اقساط را ندارند.

وی با اشاره به اینکه طرحی در قانون اندیشیده شده تا صندوقی تشکیل شود گفت: این صندوق منابعی دارد که به عنوان یارانه به اقشار کم درآمد پرداخت می شود، در مورد مصالح ساختمانی در طرح جهش تولید و تامین مسکن مصالح ساختمانی پیش‌بینی شده است.

شاهانی ادامه داد: افزایش قیمت سیمان را به دلیل قطع قیمت برق داشتیم که الان در حال کنترل است.

محمد‌رضا قلندری شریف کارشناس مسکن در ادامه برنامه با اشاره به اینکه متأسفانه به سمت مرتفع سازی رفته ایم گفت: در شهرها تراکم ایجاد کردیم و مشکلات اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده است، جایگاه اصلی‌ شهرها در طرح جامع مشخص است.

وی با اشاره به اینکه اگر کمبود زمین داریم باید این موضوع را به صورت مناسب در نظر بگیریم گفت: در دولت نهم و دهم در خود شهر مشهد زمین برای حوزه مسکن مهر نداشتیم ولی با یک اقدام انقلابی و الحاق بخشی از محدوده شهر مشهد شهرک مهرگان الحاق شد و شهرک مهرگان را احداث کردیم و علاوه بر این به صورت ویلایی هم احداث داشتیم.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: شورای عالی شهرسازی باید به طور ویژه زمین های مورد نیاز برای احداث واحد مسکونی را به شهرها الحاق کند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=355366

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر