«هدایت الله آقایی»، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با برنا، در رابطه با لزوم تشکیل دولت سایه توسط جریان اصلاح طلبی برای حمایت از دولت گفت: طرح هایی که مطرح می شود در جبهه اصولگرایان نیز مطرح بود و آقای جلیلی زمانی اعلام کرد دولت در سایه تشکیل می دهد این بحث ها در بین اصلاح طلبان هم مطرح است. دولت در سایه زمانی مطرح می شود که تحزب و چارچوبی دموکراتیک در جامعه حاکم باشد یعنی قدرت احزاب به‌ رسمیت شناخته شود و احزاب آزاد باشند و چون به مردم پاسخگو می شوند، باید خودشان را برای دوران انتقال و دوران حاکمیت آماده کنند در غیر این صورت اگر جبهه ای برای مدتی خارج از قدرت قرار بگیرد در آن مدت بین افرادش تقسیم کار می کند.

او افزود: به طور مثال کسی به عنوان وزیر خارجه مسئول، مانیتور کردن یا رصد کردن برنامه های وزیر خارجه ای است که رسما در قدرت است و اگر کاری با اصول ایراد دارد گروه کارشناسی خارج از قدرت راهکار دارند و بعد نیز این تیم با سابقه وارد قدرت می شوند. بحث کاملا فنی و تشکیلاتی است و برای جوامعی است که اصول دموکراتیک در آنها رعایت می شود.

اقایی ادامه داد: در جامعه ما اگرچه احزاب در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند ولی جریاناتی که در قدرت هستند اساسا مخالف تشکل ها هستند و این مساله در کشور ما به یک ارزش تبدیل شده است و کسی که در یک جبهه سیاسی نباشد، این شرایط را یک افتخار می داند در حالی که این شانه خالی کردن از مسئولیت است. پس دولت در سایه با روح وضعیت فعلی کشور همخوانی ندارد و بیشتر یک مشغولیت داخلی است تا کاری که بتواند تاثیر خود را بگذارد. ما زیاد دیده ایم که تشکیل کابینه یک رئیس جمهور خارج از کسانی است که او را حمایت می کردند و از این رو پاسخگویی حزب به مردم وجود ندارد.

او در پایان گفت: ما توقعی نداریم که آقای رییسی بتواند معجزه ای انجام بدهد یا پاسخگوی بخشی از خواسته های اصلاح طلبان از یک رئیس جمهور باشد. ایشان تحت تاثیر جریان های داخلی اصولگرایان قرار دارد و نمی توان‌ توقع زیادی از ایشان داشت. آقای رییسی  به اجرای حتی بخش ظاهری قانون اساسی کمک کند و قانون ماده ده احزاب را فعال نگه دارد. حداقل احزاب را درون جبهه خودشان به رسمیت بشناسد و در درون جبهه اصولگرا احزاب را تقویت کند و این به تقویت احزاب در جبهه اصلاح طلبی نیز می انجامد.