با این کابینه رئیسی اقتصاد کشور به سامان نمی رسد

«برخورد مجلس با کابینه رئیسی چگونه است؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب در کلاب هاوس است که فعالان و تحلیلگران سیاسی و رسانه‌ای نظراتشان را درباره بیان کردند.

* حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین

با توجه به یکدستی دولت و مجلس برخی می گفتند همراهی و همدلی مجلس باعث رای به همه وزرا می شود و بر همه نقاط ضعف چشم پوشی می کند ولی مواردی هم داشتیم که برخی وزرا، از سوی برخی نمایندگان مجلس مورد سوال قرار گرفتند.

برخی وزرای پیشنهادی دارای وزانت، تجربه و سوابق هستند و برخی گمنام و ناشناخته هستند. برخی دارای برنامه مناسبی نیستند. لذا نگاه دوم شکل گرفت که خیلی ها معتقدند مجلس، به برخی نامزدها و وزرا رای نخواهد داد. لذا اسم از وزرای ناشناخته آوردند. این نگاه هم قابل توجه است و بسیاری از نمایندگان بر این باورند شاید همه نامزدهای وزارت رای نیاورند و تا ۵-۶ نفر شاید نیاز به معرفی گزینه دیگر باشد.

لابی‌من های مجلس مشغول فعالیت هستند. نگاه‌های حتما در روزهای آینده تغییر می کند و عدد رای اعتماد وقتی مشخص شود معلوم خواهد شد نگاه های مطرح شده تا چه اندازه ای درست است. باید صبر کرد تا بررسی ها در مجلس تمام شود و شاهد رای باشیم. با این همه به نظر می رسد مجلس نگاه همراهانه ای با دولت معرفی شده خواهد داشت. در بین گروه های تخصصی و اصناف و وزرای خاص، امکان دارد چند نامزد رای نیاورند. سوال اصلی اینجاست آیا نوع برخورد مجلس کامل است یا گزینش بین نامزدهای وزارت می کند؟ مجلس چشم خود را بر شرایط کشور و شکل تشکیل دولت می بندد و به همه وزرا رای می دهد؟

با این هیات دولت بعید است اقتصاد و وضعیت کشور به سامان برسد

* عبدالرضا احمدی، تحلیلگر امور سیاسی

از نظر اعضای هیات دولت، احساس می شود بر عکس تمام روسای دولت های گذشته و روسای جمهوری اسلامی، آقای رئیسی یکی از روسایی است که ۴ سال برای انتخاب اعضای هیات دولت فرصت داشتند. ایشان نه مشکل رد صلاحیت داشتند و قریب به اتفاق سیاسیون می گفتند او در دولت سیزدهم حضور خواهد داشت و هیات دولت متاثر از مطالعات ۳-۴ ساله است. او پس از انتخابات، تماس های زیادی به منتقدان خود نداشت. دفترشان استمزاجا از همه سیاسیون برای شاکله هئیت دولت و حاکمیت دولت سیزدهم مذاکره می کردند.

دلیل این که ایشان خود را دولت جامع و مانع می داند و بیشتر حول محور این بود که رییس جمهور همه از جمله کسانی که در انتخابات حضور نیافتند هستم، ولی به نظر می رسد هیات دولت معرفی شده تناقض با مطالعات ۴ ساله و سخنان قبلی آقای رئیسی داشت. او در شرایطی وارد دولت شده که بیش از ۱۰۰ هزار نفر تلفات کرونا داریم و تورم بیش از ۴۰ درصد است. با این هیات دولت بعید است بشود اقتصاد و وضعیت کشور به سامان برسد.

طرح عبدالمالکی شبیه ژورنال تبلیغاتی بود

* علی موسوی، تحلیلگر سیاسی

صحبت امروز کابینه ناظر بر سخنان وزرای پیشنهادی کابینه است. طرح های دوستان را خواندم. آقای آشتیانی ۳۸ صفحه طرح داده اند. آقای محرابیان ۳۱ صفحه، آقای ساداتی نژاد ۷ صفحه دادند که اشل و فرم طرح را نداشت. نظام علمی طرح نویسی برای تصدی یک وزارتخانه را ندارد. آقای زارع پور حداقل ها را داشت. طرح ۱۹ صفحه ای آقای خاندوزی را خواندم. طرح آقای اوجی وزارت نفت را خواندم.

برایم سوال شده برای تحول و تغییر بنیادین و اساسی با توجه به مشکلات کنونی کشور و اتفاقاتی که صحبت از جنگ اقتصادی و تحریم است، هنوز از رئیس دولت برنامه‌ای را شاهد نیستیم. نیازمند این هستیم یک سند و نقشه راهبرد کلان و چه بسا جامع را داشته باشیم ولی تا الان چنین چیزی را شاهد نیستیم. از سویی طرح های مطرح شده را گفتند طرح را کس دیگری نوشته و چه بسا غلط های تایپی و نگارشی در طرح ها را می بینیم.

دقتی که یک وزارتخانه را قرار است مدیریت کند، نقاط ضعف و قوت را ببیند، اصلا وجود ندارد. ۲-۳ طرح شبیه به پایان نامه کارشناسی ارشد است. روی کلان دولت هم طرح و قالبی را ندیده ایم. عده ای از نامزدهای ریاست جمهوری گفته بودند طرح داریم. استماع صحبت های نمایندگان هم درخور نبود.

طرح آقای خاندوزی خیلی روشن و مشخص بود. همچنین دکتر زارع پور طرح جامعی داشت. عریض و طویل ترین طرح مربوط به آقای عبدالملکی در ۷۷ صفحه است که گرافیک و عکس زیاد دارد که شبیه ژورنال تبلیغاتی بود. در اقلیم افکار عمومی، هنوز فضایی که باید برای دولت اتفاق بیفتد و مردم بشنوند برای من نوعی عایدی خاصی نداشت.

سوال: فکر می کنید مجلس با این وجود با وزرای پیشنهادی چه می کند؟

*علی موسوی

با صحبت هایی که تا الان شده و بحث ها را پیگیری می کنیم می بینم با بیشتر گزینه هایی که صحبت شده، وزارت راه باید جزو وزارتخانه های دارای چهارچوب باشد و دودوتا چهارتا خیلی مهم است. آقای قاسمی اصلا طرحی را ارائه نکرده است. مجلس می گوید او توانمند است و به او رای می دهیم. باغگلی که منتقدان زیادی را داشت یک چیزی را برای دفاع و پیش برآورد و پیش نیاز حداقل هایی را نشان می دهد.

حداقل جوان بودن را دارد. اما از آقای رستم قاسمی برای یک وزارتخانه اساسی هیچ چیزی نمی بینیم. مجلس دارد او را این مدلی برانداز می کند. آقای خاندوزی صددرصد رای می آورد چون از بدنه مجلس بوده، طرح دارد و شناخت خوبی از حوزه اش دارد. وزیر خوبی می تواند باشد و تمام شاخصهای نسبی تصدی وزارتخانه را دارد.

سردار وحید به صرف یک سری عقبه ها برای تصدی پست وزارت کشور چون و چرا ندارد. یک سری رویشان چون و چرا نیست. آشتیانی وزارت دفاع طرحش یک سری کلیات عام است و بعید است روی او مخالفت شود. روی آقای عبدالملکی یک سری بحث است ولی فکر نمی کنم مقاومت آنچنانی برای نقد نمایندگان نخواهیم داشت. ۵-۶ نفر با رای بالایی رای می آورند که حتی بدون ارائه طرح، مورد حمایت هستند.

خبرانلاین