41

کلیسای سرکیس مقدس در تهران

  • کد خبر : 356777
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵

با وجود آن که بیشتر جمعیت ایران مسلمان هستند اما اقلیت‌های مذهبی دیگری در این خطه وجود دارند که با صلح و آرامش در کنارهم زندگی می کنند و آداب دینی و مذهبی خود را طبق اصول دینی خود به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. مسیحیان از جمله اقلیت‌هایی هستند که در جای جای ایران […]

با وجود آن که بیشتر جمعیت ایران مسلمان هستند اما اقلیت‌های مذهبی دیگری در این خطه وجود دارند که با صلح و آرامش در کنارهم زندگی می کنند و آداب دینی و مذهبی خود را طبق اصول دینی خود به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. مسیحیان از جمله اقلیت‌هایی هستند که در جای جای ایران باهم به صورت گروهی در محله‌های خاص یک شهر سکونت کرده‌اند که همین عامل باعث به وجود آمدن کلیساهای مختلفی با چهره‌های متفاوت از هم شده‌اند ولی تمامشان غرق در معنویت و آرامش هستند. امروز می‌خواهیم به خیابان‌های پایتخت قدم بگذاریم و به سراغ یکی از کلیساهای زیبای تهران به نام کلیسای سرکیس مقدس نجات الهی ارمنیان، واقع در خیابان کریم خان زند برویم و از فضای متفاوت و حال و هوای خوب آن برایتان بگوییم. کلیسای سرکیس مقدس تهران دارای ساختمانی زیبا با معماری بی‌نظیر قرون وسطی و عصر جدید که با هزینه یکی از خیران ارمنی به نام مارکار سرکیسیان، توسط مهندس اوژن آفتاندیلیان، فرزندان و ۶ نفر از همکارانش طراحی و ساخته شد که سالانه گردشگران و علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. ورودی‌های کلیسای سرکیس مقدس تهران در دیوار غربی بنا واقع شده و از یک ورودی اصلی و بزرگتر در وسط بنا و دو ورودی کوچکتر که در دو طرف شمال و جنوب دیده می‌شوند تشکیل شده‌است. در ورودی ضلع غربی کلیسای سرکیس مقدس دو ناقوس‌خانه در دو طرف راهروی ضلع غربی به  صورت گنبدهایی شبیه به گنبد اصلی کلیسا با ناقوس‌خانه‌های کلیسای سرکیس مقدس شهر ایروان طراحی شده که زیبایی بی‌نظیری را به هر بیننده‌ای به ارمغان می‌دهد. در دیوارهای بالای محراب کلیسا، نقاشی‌هایی از صحنه‌های انجیلی و بالکنی برای گروه کر کلیسا مستقر شده را مشاهده می‌کنید ودر نهایت بنای یادبود شهدای ۱۹۱۵ ارامنه و در کنار آن مقبره اسقف فقید آرداک مانوکیان خلیفه پیشین ارامنه تهران را در محوطه‌ی کلیسا تماشا می‌کنید که دیدنشان برای هر انسانی آرام بخش است.

کلیسای سرکیس مقدس که در خیابان کریمخان و سر ویلا قرار داره بزرگترین کلیسای ارمنی تهران و مقر خلیفه گری ارامنه پایتخت و شمال کشور است. این کلیسا محل استقرار اسقف اعظم است که در واقع رهبر دینی و مذهبی ارامنه است. کلیسا، قدمت زیادی ندارد و در اواخر دهه چهل بنا و در دهه ۵۰ نیز افتتاح شده است اما به دلیل اینکه مقر خلیفه گری است، اهمیت دارد. اگر عکس هتی قدیمی کلیسا را ببینید متوجه می شوید که نمای غربی آن تغییر کرده و همچنین بعدها چهار ستون برای استحکام گنبد کلیسا به آن اضافه شد. درب کلیسا در غرب و محراب نیز در شرق قرار دارد که رو به خورشید و نور است. کلیسا دارای سه در، سه پنجره بالای در اصلی و سه گنبد (که دو تا ناقوس‌خانه و یک گنبد عبادتگاه است) است. عدد سه در مسیحیت عدد مقدس و نماد تثلیث است. داخل کلیسا نیز عظمت خاصی داره و پر از نقاشی و تابلوهاست. بطور مثال یکی از نقاشی ها صحنه جنگ وارطان با یزگرد دوم ساسانی در قرن پنجم میلادی است. نقاشی های روی پنجره های کلیسا نیز بسیار جالب و جذاب بود.
بطور کلی، بازدید از داخل کلیساهایی که موزه نیستند و اختصاص برای اعمال مذهبی دارند امکانپذیر نیست مگر با مجوز و هماهنگی که ما در قالب تور کلیساگردی از آن بازدید کردیم. اما محوطه کلیسا و نمای آن را می شود بازدید کرد و بطور مثال گفتند که در دهه آخر دسامبر نمایشگاه کوچکی هم از تولد حضرت مسیح در حیاط کلیسا برپا میشه که می تونید بازدید کنید.
در محوطه کلیسا، بنای یادبود نسل کشی ارامنه را می بینید که البته تابلوی سازمان سنجش در خیابان پشتی کلیسا، عکاسی از آن را سخت می کند! همچنین مزار اسقف اعظم، آرداک مانوکیان نیز در محوطه کلیساست.

عکاس : زهراشکری

خبرنگار: مریم احمدی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=356777

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر