7

نکات کلی در مورد سفته و اهمیت مشاوره حقوقی با مشاور

  • کد خبر : 357194
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۲۱

سفته از اسناد لازم‌الاجراست. بنابراین برای استفاده از آن چه به عنوان صادرکننده و چه به عنوان دارنده، باید از قوانین و مقررات مروبط به آن اگاهی داشته باشید. برای این کار نیاز است تا با یک مشاور حقوقی باتجربه در این زمینه مشورت کنید

دراین مقاله در مورد سفته و نقش مشاوره حقوقی در آن صحبت خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

تعریف سفته از نگاه قانون

به صورت کلی اسناد تجاری در معنای عام، مصادیق متعددی دارند اما در معنای خاص، منحصر به چک، برات و سفته هستند. سفته همانند چک و برات یک نوع  وسیله پرداخت غیرپولی محسوب می‌شود.

براساس مواد ۳۰۷ تا ۳۰۹ قانون تجارت، سفته سندی است که به موجب آن صادرکننده متعهد می‌شود مبلغی را در تاریخ معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد او پرداخت کند. سفته علاوه بر امضا یا مهر شخص صادرکننده، باید مشخص کننده مبلغ تعهد شده، گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد.

 

نکات کلی در مورد سفته و نقش مشاوره حقوقی در آن

  • در خصوص سفته باید بگوییم، این سند نیز مانند بسیاری از اسناد تجاری دیگر تعهد‌آور است. سفته دارای ویژگی حق و مسئولیت است. حق و مسئولیتی که برای دارنده و صادرکننده آن ایجاد می‌شود. بنابراین چه در مقام دارنده سفته و چه کسی که می‌خواهد سفته را برای شخصی یا شرکت و نهادی امضا کند، قبل از هر کاری باید نسبت به حقوق و مسئولیت‌های قانونی آن با مشاور حقوقی خوب و باتجربه مشورت کند.
  • ذکر مبلغ سفته، به تمام حروف ضروری است که نباید از مبلغ اسمی سفته بیش‌تر باشد.
  • گیرنده وجه سفته باید مشخص باشد. برای انتقال به دیگری دارنده باید آن را ظهرنویسی کند.
  • اگر تاریخ پرداخت سفته مشخصا ذکر نشود، از سند تجاری به سند عادی تبدیل می‌شود. در این صورت جهت وصول آن، باید مبتنی بر قوانین مدنی، پیگیری کرد.
  • اگر سفته را برای استخدام صادر می‌کنید (به عنوان ضمانت حسن انجام کار) صادرکننده باید به ذکر جهت صدور سفته، توجه داشته باشد. یعنی چنانچه قراردادی در خصوص استخدام و صدور سفته وجود دارد، بسیار مهم است که مشخصات قراردادِ مربوط نیز در سفته نوشته شود و  همچنین مشخصات سفته صادر شده نیز، در قرارداد مذکور درج شود.
  • برای وصول سفته دو راه وجود دارد. در اولین راه از آن‌جا که سفته سند لازم الاجراست، اقدام از طریق اجرای اسناد رسمی است. در این روش دارنده سفته می‌تواند به اجرای اسناد رسمی واقع در اداره ثبت مراجعه و تقاضای توقیف اموال بلامعارض (صادر کننده، پشت‌نویس و ضامن) و وصول طلب خود را کند.
  • روش دوم برای وصول سفته، از طریق مراجعه به دادگستری است. دارنده سفته با تقدیم دادخواست حقوقی علیه یک یا تمام مسئولان سند تجاری سفته، اقامه دعوا می‌کند.
  • باید بدانید سفته در صورتی از اختیار قانونی برخوردار است و می‌توان برای وصول آن از طریق مراجع قانونی و قضایی اقدام کرد که واجد وصف شکلی قانونی باشد. یعنی دارای نقش تمبر و شماره خزانه‌داری کل باشد و سقف مبلغ اعتبار سفته قید شده باشد.

ویژگی های مشاوره تخصصی با یک مشاور حقوقی خوب

اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مشاوره حقوقی دریافتی کیفیات لازمه رو دارا هست توجه کنید که از فردی مشاوره دریافت کنید که جز وکلای پایه یک دادگستری یا کارآموز وکالت باشد. کارشناس حقوقی ممکن است در بعضی موضوعات پاسخگوی شما باشد اما توجه کنید که مشاوره حقوقی دریافتی از سوی وکلای متخصص از لحاظ کیفی احتمالا بهتر از مشاوره حقوقی دریافتی از سوی غیر وکلا خواهد بود.

 

اهمیت مشورت با مشاور حقوقی

استفاده از یک مشاوره حقوقی خوب با یک مشاور حقوقی باعث می‌شود شما نسبت به آن‌چه که ممکن است برایتان رخ دهد، اطلاع کافی داشته باشید. مشاور حقوقی شخصی است که در زمینه حقوق و تعهدات مالی دارای تجربه و دانش کافی بوده و این امکان را فراهم می‌کند که افراد قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در صدور و یا تبادلات و با انجام مشاوره حقوقی سفته، از پیامدها و عواقب احتمالی آن آگاهی کسب کنند.

شما باید بدانید نوشتن یا عدم درج نکاتی حقوقی هنگام صدور سفته برای شخصی یا شرکتی، می‌تواند کیفیت و ویژگی آن را از سند تجاری به سند عادی تغییر دهد ولی از آنجا که شما نسبت به قوانین آگاهی ندارید باید مشاوره حقوقی دریافت کنید.

عموم افراد درجامعه متاسفانه گمان می‌کنند امور مربوط به سفته بسیار پیش پا افتاده و ساده است. در حالی که کمی بی دقتی و ناآگاهی در درج نکات مهمی چون درج ارقام و مشخصات و … به هنگام صدور سفته  می‌تواند دعوای ناشی از مسائل احتمالی آن را به مراجع کیفری یا مدنی ارجاع دهد.

بنابراین بازهم تاکید می‌کنیم برای اینکه گرفتار پیچ و خم‌های دادگاه نشوید قبل از هرکاری مشاوره حقوقی تخصصی با یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه را دست کم نگیرید. شما حتی می‌توانید برای راحتی بیش‌تر و هزینه کم‌تر در زمینه مشاوره از انواع مشاوره‌های حقوقی تلفنی یا آنلاین استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر