5

سرلشکر “فیروزآبادی” براثر بیماری کرونا درگذشت

  • کد خبر : 357543
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

سرلشکر “فیروزآبادی” رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح براثر بیماری کرونا درگذشت.

رئیس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس تعیین شد | خط شکن ها

به گزارش افق آنلاین ، سیدحسن فیروزآبادی، مشاورعالی نظامی فرماندهی کل قوا براثر بیماری درگذشت. وی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح بود.

سردار سرلشکر بسیجی سید حسن آقایی فیروزآبادی متولد سال ۱۳۳۰ در مشهد مقدس، مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا  بود. وی پیش از این از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت.

او تحصیلات خود تا مقطع دکتری را در مشهد گذراند و در سال ۱۳۵۹ وقتی ۲۹ سال داشت با معدل عالی، مدرک دکترایش را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت کرد.

در سالهای پیش از انقلاب، به کلاس‌های درس آیت‌الله خامنه‌ای در دو مسجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) می‌رود و بعدها به علت حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم شاه در شهر مشهد دستگیر و به زندان می‌افتد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و صدور پیام حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس جهادسازندگی، به آنجا رفت و از بنیانگذاران جهاد سازندگی در خراسان شد و سپس در سال ۱۳۶۱ با حکم نخست‌وزیر وقت به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور منصوب گردید.

فیروزآبادی که سابقه ریاست بر جمعیت هلال احمر در دولت شهید رجایی را نیز در کارنامه خود داشت، از سال ۶۴ به معاونت امور دفاعی نخست‌وزیری منصوب شد و در طول ۸ سال دفاع مقدس نیز مسئولیت‌هایی نظیر جانشینی نخست‌وزیر در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص)، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه‌ها و دفاع غیرعامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ، کمیته ساخت موشک زمین به زمین و… را بر عهده گرفت.

او در جریان ۵۰ ماموریت محوله، مجموعا ۳۰۰ روز در جبهه‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و جزایر حضور مستقیم داشته و به مدت ۸۰ ماه نیز مسئولیت پشتیبانی از جبهه‌ها را بر عهده گرفت.

سید حسن فیروزآبادی در چهارم مهرماه ۶۸ به فرمان حضرت آیت الله خامنه‌ای به ریاست ستاد فرماندهی کل قوا منصوب شد بدون آنکه درجه نظامی داشته باشد.

حتی در سال ۱۳۶۹ نیز که فرماندهان سپاه برای اولین بار درجه گرفتند، اعطای درجه به رئیس ستاد فرماندهی کل قوا (که در سال ۷۰ به ستاد کل نیروهای مسلح تغییر نام داد) ۵ سال بعد صورت گرفت.

* ماجرای لباس فرم متفاوت رئیس ستاد کل

اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

فیروزآبادی که نه ارتشی بود و نه سپاهی، لباس فرم بسیج را بر تن کرد و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در جریان بازدید از ستاد فرماندهی کل قوا در ۲۱ اسفند ۶۸ در این باره فرمودند: «هدف از تهیه لباس فرم برای بسیج به هیچ وجه به معنای ایجاد یک سازمان سوم رزمی در مقابل ارتش و سپاه نیست بلکه ما به این ترتیب انجام وظایف معین یک نظامی، توسط یک فرد غیر نظامی را ارج نهاده و قصد داریم آنرا مورد توجه خاص قراردهیم.»

تسنیم/سرلشکر فیروزآبادی علاوه بر ریاست ستادکل و حضور در شورای عالی امنیت ملی، با حکم رهبری به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درآمد و در سال ۱۳۷۹ به لحاظ ایفای نقش موثر در پشتیبانی از دفاع مقدس و اعتلای کلمه اسلام و پاسداری انقلاب و حفظ میهن اسلامی ایران، مفتخر به اخذ نشان درجه یک «نصر» از دستان رهبر انقلاب شد.

در سال ۱۳۸۷ نیز بر اساس اصل ۱۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به دلیل قدردانی از لیاقت، شایستگی و اهتمام ارزنده در حفاظت از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی و حفظ کیان کشور، نشان عالی «استقلال» از سوی رئیس جمهور وقت به وی اعطا شد.
سردار فیروزآبادی: مهندس موسوی در زمان جنگ توانسته بود مملکت را متعادل نگه  دارد /اطلاعاتی ندیدم که موسوی، کروبی و یا خاتمی از جریان فتنه مطلع بودند  /روحانی از سرهنگ هم بالاتر

مرحوم سردار سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن آقایی فیروزآبادی سرانجام در تاریخ ۸ تیر ۹۵ پس از حدود ۲۷ سال ریاست بر ستاد کل نیروهای مسلح، جای خود را به «سرلشکر محمد باقری» داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357543

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر