4

برنامه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با معاون رئیسی | ایران با دست پر به میز مذاکره وین بازمی‌گردد؟

  • کد خبر : 357552
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواهد پیش از آغاز دور تازه گفتگوهای وین با رئیس تازه سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و با محمد اسلامی درباره دسترسی بیشتر بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای گفتگو کند.

آژانس بین‌المللى انرژى اتمى

به گزارش افق آنلاین، شبکه خبری بلومبرگ با انتشار گزارشی درباره دست‌های پر ایران پیش از آغاز دور تازه گفتگوهای هسته‌ای با غرب نوشت: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد پیش از آغاز از سر گیری گفتگوهای وین با معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی گفتگو کند. هدف گروسی از این دیدار، یافتن راهی برای بیشتر شدن دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس بر مراکز هسته‌ای ایران اعلام شده است.

رئیسان جمهوری چین و روسیه در روزهای گذشته با رئیس جمهوری ایران تماس گرفته و با سیدابراهیم رئیسی درباره راه‌های بازگشت به توافق هسته‌ای گفتگو کرده‌اند. این در حالی است که شی جین‌پینگ حمایت کامل خود را از دغدغه‌های قانونی ایران برای بهره بردن از مواهب برجام نشان داده و اعلام کرده است دومین اقتصاد بزرگ دنیا پشتیبان تهران است. میزان تولید فولاد در ایران در حال افزایش است و این کشور را به دهمین تولیدکننده فولاد دنیا تبدیل کرده است.

در جبهه دیپلماسی، سرگی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) هفته گذشته در وین حضور داشت تا با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کند. در حالی که مسکو پیش‌تر از علاقه خود برای همکاری‌های بیشتر تهران با آژانس خبر داده بود اما کرملین همچنان هیچ میلی برای افزایش فشار بر ایران ندارد. چین هم به بازرسان آژانس هشدار داده است فراتر از نقش بازرسی و نظارت خود در پی اجرای خواسته‌های آمریکا و اروپایی‌ها نباشند.

گفته می‌شود گروسی می‌خواهد زودتر با رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگر مقام‌های دولت تازه ایران گفتگو کند و به آنها درباره پیامدهای صدور قطعنامه احتمالی آژانس هشدار دهد اما دیپلمات‌های اروپایی معتقدند تهران به پشتوانه حمایت‌ها و حق وتوی مسکو و پکن نگران رفتن پرونده هسته‌ای خود به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال تحریم‌های تازه نیست.

تاراج کرانبرگ، همکار موسسه بین‌المللی پژوهش صلح استکهلم می‌گوید: «پس از اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا، اروپا به یک دوراهی ناممکن رسیده است. از این رو، اروپایی‌ها اعتبار خود را از دست داده‌اند و تهران سیاست‌های خود را سمت شرق برده است.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر