واکنش معاون رییس جمهور به خبر اختلاف مخبر و محسن رضایی

رضایی در رقابت‌های انتخاباتی امسال، رقیب ابراهیم رئیسی محسوب می‌شد؛ اما اکنون به‌عنوان «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور»، «دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

هرچند از ابتدا این تصور بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان امام، بازوی رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی باشد. بااین‌حال معاون پارلمانی دولت، در گفت‌وگو با تلویزیون دراین‌باره گفته: «اختلاف مبنایی و اساسی بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. پس از امضای حکم رضایی اعلام شد دوگانگی در تیم اقتصادی دولت به وجود می‌آید. بنده با رضایی صحبت کردم. او اعلام کرد که از دوران جنگ با معاون اول رئیس‌جمهور آشناست و کار کرده است. وقتی که منافع مردم اصل باشد، اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمی‌شود. کلام رئیس‌جمهور فصل‌الخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد، همه از رئیس‌جمهور تبعیت خواهند کرد».

صحبت‌های حسینی در حالی است که با ورود رضایی به تیم دولت، شایعه اختلاف رئیس‌جمهور و معاون اولش بر سر مسائل اقتصادی بیشتر به چشم آمد. حتی اقتصادآنلاین به نقل از یک منبع موثق نوشت که دلیل تأخیر اعلام کابینه، مخالفت مخبر با اعضای اصلی تیم اقتصادی دولت بوده؛ زیرا این اعتقاد را داشته که با این افراد و در شرایط بحرانی فعلی نمی‌توان اقتصاد کشور را مدیریت کرد؛ اما در نهایت احسان خاندوزی که گفته می‌شود به محسن رضایی نزدیک است، به‌عنوان وزیر اقتصاد به پارلمان معرفی شد و رأی نیز آورد.

محمد مخبر که پیش از رفتن به دولت تمرکز خود را بر تولید واکسن برکت گذاشته بود، از تولید میلیونی آن می‌گفت و با ورود به دولت، بر برنامه‌های کلان وزرا متمرکز شده است. او در اولین جلسه هیئت دولت درباره وعده‌های دولت، گفته بود: «رئیس‌جمهور وعده‌هایی به مردم داده است، وزرا هم در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قول‌هایی داده‌اند. وعده‌های رئیس‌جمهور احصا شده است و باید ظرف زمانی تحقق این وعده‌ها مشخص شود. قول‌های وزرا هم باید احصا شود، هر وزیری وعده‌های خود را احصا کرده و زمان‌بندی و جدول‌بندی کند تا ماهانه روند پیشرفت وعده‌ها بررسی شود».

او گفته: «اگر وزیر راه و شهرسازی قرار است یک میلیون مسکن در سال بسازد، باید مشخص کند در هر ماه چه تعداد مسکن ساخته می‌شود. باید در وزارتخانه‌ها مشخص شود تولید به چه میزان انجام می‌شود؛ یعنی زمان‌بندی داشته باشد و وزرا هم باید این زمان‌بندی را مشخص کنند. تقویت ارزش پول ملی یکی از وعده‌هایی است که باید محقق شود». چندی پیش هم در شبکه‌های فضای مجازی این‌گونه گفته شد که محمد مخبر وعده ارزانی برای مسکن و خودرو داده و این جمله به نقل از او منتشر شد که: «ارزانی در راه است، مردم از خرید خانه و ماشین دست نگه دارند چون همه چیز ارزان خواهد شد»، اما دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهوری با تکذیب آن اعلام کرد: «دولت مردمی از همین آغازین روزهای فعالیت خود تمام توان و ظرفیت خویش را برای حل مشکلات معیشتی مردم، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور و مهار قیمت‌ها به کار گرفته و امیدواریم به لطف الهی و همراهی مردم عزیز ایران شاهد حل مسائل و مشکلات کشور در آینده‌ای نزدیک باشیم».

اما محسن رضایی شاید به دنبال این باشد تا وعده‌های اقتصادی خود در زمان انتخابات را اجرائی کند. او که از مخالفان برنامه‌های اقتصادی دولت روحانی بود، با انتقاد از او گفته که رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده و دولت دست در جیب مردم می‌کند. او گفته بود دولت روحانی برای تأمین کسری بودجه نرخ ارز را پایین آورد و پول‌ها را بدون حساب و کتاب در بورس تشویق کردند و بعد که تأمین مالی کردند مردم را در زمین و زمان نگه داشتند. رضایی همچنین خبر داد که در صورت ورود به پاستور پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به ۴۰ میلیون نفر را تضمین می‌کند. او برای اثبات این حرفش، ۲۵ خرداد به خبرگزاری ایرنا رفت و از چک یارانه ۴۵۰ هزار تومانی با شعار «حق مردم در جیب مردم» رونمایی کرد و قول داد در صورت تشکیل دولتش برنامه نظام جدید پرداخت یارانه و افزایش مبالغ آن را با جدیت اجرا کند، اما باید دید در دولت رئیسی اجازه اجرائی‌کردن آن را خواهد یافت.

شرق