7

مقامات مسکو آماده حمایت از مذاکرات درباره توافقنامه‌ هسته‌ای با ایران با همتایان آمریکایی خود هستند

  • کد خبر : 357937
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با آمریکا درباره امکان بازگشت به اجرای کامل برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: تأخیر ایجاد شده در روند مذاکرات طبیعی است.

اولیانوف: روسیه آماده مذاکره با آمریکا درباره برجام است

به گزارش افق انلاین ، “میخائیل اولیانوف” نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو اعلام کرد که طرف روسی آمادگی دارد تا در مباحثات با مقامات ایالات متحده در خصوص مسائل مربوط به بازگشت به رعایت کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت کند.

این دیپلمات روس در تفسیر خبر منتشره درباره سفر آتی “رابرت میلی” نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل ایران به پاریس و مسکو، در تاریخ ۷ الی ۱۰ سپتامبر (۱۶ الی ۱۹ شهریورماه) به منظور بررسی مسائل مربوط به برجام، گفت: «مقامات مسکو آماده حمایت از مذاکرات درباره توافقنامه‌ هسته‌ای با ایران با همتایان آمریکایی خود هستند.»

اولیانوف ادامه داد: روسیه تأخیر به وجود آمده در مذاکرات وین درباره برجام را یک مسئله بسیار غم‌انگیز تلقی نمی‌کند؛ البته بر این عقیده است که این تأخیر به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست. به گفته وی، هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای که آخرین دور آن در تاریخ ۲۰ ژوئن انجام شد اعلام نشده و اینکه این رایزنی‌ها چه زمان از سر گرفته خواهند شد، معلوم نیست. علت تأخیر درازمدت این مذاکرات تغییر دولت در جمهوری اسلامی ایران است.

تسنیم/ نماینده روسیه در وین توضیح داد: «دولت جدید ایران عملاً شکل گرفته و هفته گذشته آغاز به کار کرده است. البته مقامات تهران به زمان نیاز دارند تا تیم هسته‌ای جدید را شکل دهند. من می‌دانم که طرف ایرانی به صورت روزانه در حال کار به روی این مسئله است. به همتایان غربی خود که از تأخیر در روند مذاکرات عصبانی شده‌اند، نیز باید یادآور شوم که یک ماه و نیم و حتی بیشتر طول کشید تا دولت جدید جو بایدن خود را برای مذاکرات پیرامون برجام آماده کند و چنین فاصله افتادنی چیز غیرطبیعی نیست.»

اولیانوف در عین حال یادآور شد که به تأخیر افتادن روند مذاکرات کمکی به موفقیت آن نخواهد کرد؛ برای اینکه قوه محرکه‌ای و حرکت به جلویی که در جریان مذاکرات در ماه ژوئن به وجود آمده بود، اهمیت بسیار زیادی برای امکان دستیابی به توافق دارد.

این دیپلمات بلندپایه روس تأکید کرد: «برای سایر شرکت‌کنندگان در برجام این عامل بسیار جدی است که طرف ایرانی در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است. البته دولت آمریکا نیز نه تنها تحریم‌های ضدایرانی را حفظ کرده، بلکه آنها را گسترش نیز داده است. با توجه به این شرایط، ما نیز به نوبه خود خواستار فعال شدن مذاکرات درباره برجام هستیم و این مسئله را به نفع همه طرفین، از جمله ایران می‌دانیم.»

وی در پاسخ به سؤالی در این باره یادآور شد که روسیه از تهران یا واشنگتن چنین درخواستی را دریافت نکرده که در روند مذاکرات پیرامون برجام نقش میانجی بین آنها را ایفا کند؛ البته طرف روسی به طور کلی در جهت نزدیک شدن مواضع طرفین مذاکرات فعالیت داشته و این کار را به طور طبیعی و بدون درخواست هم انجام می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357937

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر