3

منابع صندوق توسعه ملی به سمت بانک‌های دولتی هدایت می شود

  • کد خبر : 35797
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶

به دنبال این هستیم که قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی ما که راکد و بسیار زیاد هم هست و حدود ۳۱ میلیارد دلار می‌شود ، برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی صرف کنیم

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی راکد و بسیار زیاد است اعلام کرد که قطعا قسمتی از منابع این صندوق صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی می‌شود.

افق نیوز: پس از اعلام مصوبات جدید صندوق توسعه ملی یکی از انتقاداتی که کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به آن مطرح کرده‌‌اند این است که اختیار دولت در این صندوق بیشتر شده و ممکن است منابع این صندوق صرف برنامه‌های دولتی شود.

به اعتقاد غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ‌نهم، باید در اساسنامه صندوق توسعه ملی برای اصلاح تعداد اعضای هیات امنا و سهم دولت اقدامی انجام داد، چرا که وقتی از ۹ نفر صاحب رای در هیات امنا، شش نفر سهم دولت باشد، همه کسانی که از قوه قضائیه و مجلس هستند در اقلیت قرار می‌گیرند و نظر دولت رای می‌آورد.

داود دانش‌جعفری، وزیر اسبق اقتصاد نیز در مورد صندوق توسعه ملی هشدار داده بود: صندوق توسعه ملی نباید به منبعی برای تامین بودجه دولت تبدیل شود و گرچه این صندوق به عنوان یک صندوق دولتی شمرده شده اما منابع آن با یک منبع با کارکرد بودجه‌ای تفاوت دارد و نباید منابع صندوق توسعه ملی برای بودجه دولت خرج شود. از محل منابع صندوق توسعه ملی باید به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت شود تا باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و تعاونی شود.

با وجود این، به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده دولت صرف کردن منابع صندوق توسعه در بانک‌های دولتی است؛ به طوری که رییس کل بانک مرکزی صراحتا می‌گوید که قطعا قسمتی از منابع این صندوق صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی می‌شود.

محمود بهمنی که پیش از این در همایش پولی و بانکی خواستار آن شده بود که بخشی از منابع صندوق توسعه صرف بانک‌های دولتی شود این بار گفته است: به دنبال این هستیم که قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی ما که راکد و بسیار زیاد هم هست و حدود ۳۱ میلیارد دلار می‌شود و اگر منابع امسال هم اضافه شود به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی صرف کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط که صندوق توسعه ملی به میزان مورد اشاره منابع دارد اگر بانک‌ها توان تسهیلات‌دهی نداشته باشند قطعا به دنبال این می‌رویم که بتوانیم قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی را صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی کنیم.

بهمنی متذکر می‌شود که از جمله برنامه‌های دیگر تقویت بانک‌های دولتی این است که مطالباتی که دولت از آن‌ها دارد یا وجوه اداره شده را از بانک‌ها نگیرند تا بتوان بانک‌ها را تقویت کرد.

البته تاکید رییس کل بانک مرکزی این است که این تقویت‌ها برای آن است که از بانک‌ها خواسته شود صرفا این‌ منابع را صرف تولید کنند.

هرچند رییس کل بانک مرکزی اشاره دارد به این موضوع که این منابع صندوق توسعه ملی صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی شود تا پس از تقویت این بانک‌ها آن‌ها منابع خود را صرف تولید کنند اما تاکنون در این مورد سخنی گفته نشده که چه تضمینی وجود دارد که این منابع پس از رفتن به بانک‌های دولتی بعدا صرف بخش تولید شود/ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=35797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر