احمدی‌نژاد منحرف‌ترین رئیس جمهور بود/ در سعید جلیلی شهامتی نمی‌بینیم!

ابراهیم رئیسی در چینش کابینه‌اش نه تنها به سراغ وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد رفت بلکه برخی رقبای اصولگرایش را هم به کار گرفته است. اما برخلاف تصورات تا این لحظه خبری از صدور حکم برای سعید جلیلی نیست و بعید به نظر می‌رسد رئیسی او را در کابینه‌اش جای دهد.

احمد کریمی‌اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، معتقد است چون جلیلی به نفع رئیسی کنار رفته دلیلی بر این‌که حتما باید در دولت باشد نیست.

او معتقد است رئیس جمهور وام‌دار هیچ کسی نبوده و نیست و در مقابل شعارهایی به مردم داد، متعهد است.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی قرن نو با احمد کریمی‌اصفهانی است.

  • آقای رئیسی در اقدامی که شاید کمتر سابقه داشته باشد رقبای انتخاباتی‌اش را در کابینه به کار گرفت، تحلیل شما از این رفتار رئیس جمهور چیست؟  

آقای رئیسی با توجه به اینکه حمایت دسته و گروه و جبهه و… را نداشتند و به تمام کسانی که در ایران بودند از ابتدا اعلام کرد تمام ستادهای من خانه‌های مردم است، لذا وام‌دار هیچ کسی نبوده و نیست. ممکن است در بین مجموعه همکارانی که انتخاب کرده است افرادی از دولت‌های قبل باشند یا افرادی از یک گروه و دسته‌ای باشند اما اینها به دلیل این نیست که وام‌دار آن‌ها باشد و بخواهد به آن‌ها سهمیه دهد.

بنای آقای رئیسی بر این بود که از کسانی که می‌تواند استفاده کند، زیرا در خدمت رهبری هم گفته بودند ما می‌توانیم، دولت‌های قبلی می‌گفتند ما کشوری تحویل می‌گیریم که فلان و فلان شده است و فلان کاستی‌هایی دارد ولی آقای رئیسی این را نگفت و وقتی همچنین حرفی را بیان نکرد یعنی در مقابل شعارهایی که به مردم داد، متعهد است و حتما باید افرادی را به کار گیرد که فارغ از هر گروه و دسته‌ای شایستگی کافی را داشته باشند.

رئیسی قسم خورد تا بهترین‌ افراد را به نفع نظام به کار گیرد

من فکر می‌کنم این موضوع تا حدود زیادی در دولت آقای رئیسی رعایت شده است. ما نباید وقتی دولتی روی کار می‌آید از بالا تا پایین یا از رأس تا ضلع‌های آن را بیرون بریزیم، چون این کار اشتباهی است که در کشور از ابتدا متداول بوده و حتما باید شایستگان را به کار گیرند و تجارب آن‌ها را مورد نظر قرار دهند. از همه مهم‌تر این است که افرادی باید باشند که پاکدست بوده و  دارای تخصص بالا و استکبارستیزی باشند.

همچنین اینکه افرادی که آقای رئیسی در مجموعه خود انتخاب کرده است، باید به داخل کشور توجه کنند و اگر نگاه آنان به خارج باشد کار غلطی است اما اینکه افرادی از گروه‌های مختلف باشند اما اهمیتی به خارج ندهند و بتوانند مشکلات را حل کنند، به طور طبیعی آن‌ها باید به کار گرفته شوند چون تجارب آن‌ها قیمت دارد. لذا به نظر من تا الان تخلفی در این موضوع پیش نیامده است؛ البته ایشان قسم یاد کرده است که باید بهترین‌ افراد را به نفع نظام به کار گیرد و امیدوار هستیم ان‌شاءالله در مقابل این قسم متعهد باشند.

در سعید جلیلی شهامتی نمی‌بینیم

  • نظر شما در رابطه با اینکه هنوز حکمی برای آقای جلیلی صادر نشده چیست؟ پیش‌بینی می‌شد ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی شوند ولی هنوز حکمی صادر نشده است.  

من نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم چون زیاد اعتقادی به آقای جلیلی ندارم؛ یعنی آقای جلیلی را با آن شهامت نمی‌بینم که برای او جایگاهی قائل شوم. این چیزی است که احتمالا رئیس جمهور بتواند در مذاکرات با آفای جلیلی توانایی‌هایی در او ببیند، اگر رئیس جمهور در او توانایی‌هایی را دیده باشد شاید از او استفاده کند ولی اینکه شما می‌فرمایید چون آقای جلیلی از انتخابات کنار رفت یا در پایداری فردی مورد تایید است و حتما آقای رئیسی باید او را به کار گیرد، اینطور نیست. رئیس جمهور در مقابل رهبری و ملت و مجلس و خدا تعهد دارد و نسبت به هیچ گروه و دسته‌ای تعهدی ندارد.

احمدی‌نژاد دیگر جایگاهی در ایران ندارد

  • با توجه به اینکه هم برخی پست‌های معاونت و هم برخی پست‌های وزرا به افرادی سپرده شده که روزمه اصلی آن‌ها مربوط به دولت احمدی نژاد است، این نوعی بازگشت به دولت آقای احمدی نژاد حساب می‌شود یا…  

خیر؛ بدترین دولتی که در کشور ما آمده و منحرف‌ترین فردی که در کشور ما رئیس جمهور شده، آقای احمدی‌نژاد بوده است. تخلفات ایشان به‌اندازه تمام تخلفاتی است که در کل دولت‌ها بوده است و کسانی که با او کار می‌کردند، به لحاظ دیکتاتوری بوده  و باید خواسته‌های او را عملیاتی می‌کردند؛ این دلیل نمی‌شود آن فردی که با آقای احمدی‌نژاد کار می‌کرده است، بد باشد.

البته  اگر این افراد ویژگی‌ها و خصوصیات  احمدی‌نژاد را داشته باشند اصلا نباید به کار گرفته شوند چون این کار اشتباه بزرگی است. به نظر من ایشان کسی بود که در رابطه با دین هم اشتباه داشته است چه برسد در مسائل و عملکردشان.

احمدی‌‌نژاد بدترین کسی بود که نسبت به ولایت عمل کرد. لذا آقای احمدی‌نژاد را تقریبا با بیگانگان، ضدانقلابی‌ها و منافقین باید ببینیم نه با افرادی که در داخل هستند. من در مورد مسائل اقتصادی ایشان که کاری ندارم چون صحبت به درازا می‌کشد ولی در این انتخابات دقیقا همان حرفی را برای حضور مردم و نیامدن پای صندوق‌های رای تکرار کرد که رادیو امریکا، بی‌بی‌سی، ضدانقلابی‌ها و منافقین گفتند. لذا آقای احمدی‌نژاد دیگر جایگاهی ندارد  و دیگر اصلا نمی‌تواند در ایران مطرح شود. به نظر من ما باید احمدی‌نژاد را فراموش کنیم، حتما افرادی که در دوران ایشان کار می‌کردند و الان در کابینه آقای رئیسی هستند با آن زمان متفاوت هستند، ولی اگر آن ویژگی‌ها را داشته باشند به نظر من اصلا نباید به کار گرفته شوند.

مسئولان موظف به کادرسازی در کشور هستند

به نظر می‌رسد خلأ کادرسازی هم در بازگشت رؤسای جمهور به وزرای سابق تاثیرگذار است.  

رؤسای یک کشور این را بدانند که باید برای کشور کادر‌سازی شود؛ یعنی ما در تمام ابعاد و در تمام شئون نظام موظف به کادر‌سازی هستیم. این کادر‌سازی به این معنا نیست که از ابتدا یک فردی را که تجارب کافی ندارد در جایگاه یک وزیر بگذاریم، پس باید در پست‌های مختلف افرادی در کنار وزرا (به عنوان معاون یا در سمت‌های دیگر) به کار گرفته شوند که با کار آشنا شوند تا در آینده هم کابینه جوان‌تری داشته باشیم و هم آن‌ها را با تجربه بیشتری سر کار بگذاریم. نمی‌شود بگوییم از ابتدا کادر‌سازی نشده است. بنابراین از همین الان خود رئیس جمهور و تمام وزرا و تمام کسانی که در کشور به صورتی سهیم هستند و در شئون مختلف کشور کار می‌کنند، موظف به کادر‌سازی هستند، حتی احزاب هم موظف به کادر‌سازی هستند.