محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنرانی ویدئو کنفرانسی آیت‌الله رئیسی در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: صحبت‌های آیت‌الله رئیسی فشرده تمام مطالبات به حق ملت بزرگ ایران به ویژه در طول ۸ سال گذشته بوده است.

وی افزود: سخنرانی رئیس‌جمهور هم به مباحث انتقادی علیه نظام سلطه بود و هم شکست تحریمها را نشان داد ضمن اینکه آیت‌الله رئیسی اشاره‌ای هم به مطالبات ملت ایران داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ملت ایران در سال ۵۷ برای رسیدن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی قیام کرده و هزینه‌های سنگینی داد اما غربی‌ها شدیدترین توطئه‌ها جنایت‌ها و فشارها، جنگ‌، ترور و تحریم را به ملت بزرگ ایران تحمیل کردند در حالی که جرم این ملت فقط استقلال‌خواهی،‌آزادی‌خواهی و رهایی از استبداد، دیکتاتوری و رژیم قرون وسطایی سلطنتی بوده است.

اظهارات رئیسی در سازمان ملل مطالبات به حق ملت ایران بود

عباس‌زاده مشکینی گفت: متأسفانه ما در منطقه همچنان شاهد استقرار برخی رژیم‌های قرون وسطیی و سلطنتی هستیم که نمونه آن وجود دارد و غربی‌ها هم از آنها حمایت می‌کنند.

وی گفت:‌ تریبون سازمان ملل بهترین محل برای اظهارنظر رئیس‌جمهور ایران است و آیت‌الله رئیسی به خوبی مواضع ملت بزرگ ایران را تبیین کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در برجام یک بار دیگر فراتر از پروتکل‌های آژانس‌بین‌المللی اتمی و پادمان‌های آن تعهداتی را پذیرفت و به این بهانه که برخی‌ها به دنبال اعتمادسازی بودند و هرگونه اطلاعاتی را درخواست کردند و دسترسی‌های فراپروتکلی و فراپادمانی مطالبه کردند به آنها داده شد اما در نهایت به جای آنکه غربی‌ها به تعهدات خود عمل کنند متأسفانه تحریم‌های تحمیلی روز به روز قوی‌تر شده و مستحکم‌تر شد.

وی افزود: نمایندگان مجلس یازدهم در آذر سال گذشته تصمیم گرفتند که سیاست‌ منفعلانه دولت سابق را تغییر دهند و با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تصمیم گرفتند که اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند جمهوری اسلامی ایران تعهدات برجامی خود را معلق کند.

عباس‌زاده مشکینی گفت: هدف اصلی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها محقق شده و غربی‌ها برای مذاکره پا پیش گذاشته و درخواست دادند اما هم اکنون به نظر می‌رسد آنها به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات هستند غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایارن راه خود را پیدا کرده است و ملت هم پشتیبان آن است زیرا اداره کشور و مدیریت کشور با اتکا به ظرفیت‌های داخلی است.

وی گفت:‌ برجام و ارتباط با غرب برای ما به یک اولویت فرعی تبدیل شده است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توازن در سیاست خارجی را به شکل بسیار خوبی طراحی کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد:‌ بایستی سال‌های گذشته مواضعی نظیر مواضع اعلامی آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل از زبان رئیس‌جمهور سابق بیان می‌شد چرا که رئیس‌جمهور سخنگوی ملت بزرگ ایران است و جهانیان آن را می‌شنیدند اما خوشبختانه این اتفاق بعد از گذشت ۸ سال و از لسان گویا و قاطع آیت‌الله رئیسی به گوش جهانیان رسید.