2

بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سازمان بهزیستی

  • کد خبر : 35964
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱

در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار مرکز زیر نظر سازمان بهزیستی کشور در قالب NGOها و سازمان‌های خیریه فعالیت دارند.

افق نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور از بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت: قانون قبلی به صورت طرح به تصویب رسیده بود که فاقد ضمانت اجرایی لازم بود، اما به دنبال این هستیم تا قانون جدید در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال و تصویب شود.

همایون هاشمی در مراسم بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که صبح امروز با حضور نمایندگان مجلس و برخی از نمایندگان انجمن‌ها و NGOها برگزار شد، گفت: بهزیستی از مدتی قبل نوسازی مجموعه خود را در سطوح مختلف از جمله مدیریتی و در حوزه‌ فعالیت‌ها آغاز کرده است.

وی افزود: در حوزه معلولان بحث یکپارچه‌سازی و مناسب‌سازی از مهمترین موضوعاتی است که در دستور کار قرار گرفته و به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر این اصلاحیه‌ها و بازنگری‌ها انجام و مناسب‌سازی سطوح برای معلولان عملیاتی شود، شاهد حضور جامعه هدف در بخش‌های مختلف اجتماع خواهیم بود و این از اولویت‌ها و برنامه اصلی سازمان بهزیستی کشور است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان به دنبال افزایش و ارتقای سطح پوشش خدمات معلولان است، تاکید کرد: با قانونی شدن برنامه‌های سازمان بهزیستی در قالب یک قانون جامع برنامه‌های خوبی برای جامعه هدف تعریف و اجرا خواهد شد.

رئیس‌ سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولان در سال ۸۳ رونمایی شد و علی‌رغم برنامه‌هایی که داشت نقایصی نیز در آن وجود داشت که منجر شد تا به فکر بازنگری در این قانون باشیم.

هاشمی با اشاره به قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان گفت: بسیاری از وظایفی که سازمان بهزیستی انجام می‌دهد بر اساس قانون به عهده این سازمان نیست، چرا که باید سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها آن را انجام دهند، اما چون کنترل و نظارتی بر اجرای این قانون وجود ندارد، سازمان‌ها نیز به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در بحث مناسب‌سازی شهری و بحث بیمه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، تاکید کرد: یک ناوگان عمومی مناسب ناوگانی است که برای همه گروه‌های جامعه خدمات ارائه دهد و بیمه نیز باید پوشش کاملی در حوزه درمان داشته باشد.

رئیس‌ سازمان بهزیستی کشور بحث اشتغال و اسکان معلولان را یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های در دستور کار این سازمان عنوان کرد و گفت: با تامین مسکن بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه هدف برطرف می‌شود. این در حالیست که باید در حوزه تامین سوخت برای معلولان و هچنین پیشگیری از معلولیت‌ها نیز برنامه‌های مدونی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار مرکز زیر نظر سازمان بهزیستی کشور در قالب NGOها و سازمان‌های خیریه فعالیت دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولین بنیاد پیشگیری که یک بنیاد چند محوری است در مشهد راه‌اندازی شده است، گفت: در این بنیاد یک آزمایشگاه مجهز تخصصی تدارک دیده شده و در صدد هستیم تا پنج قطب کشور این بنیاد را راه‌اندازی کنیم به طوری که در شش ماهه دوم امسال شاهد افتتاح سریالی چهار قطب دیگر خواهیم بود.

هاشمی عنوان کرد: ارتقای خدمات همه جانبه در حوزه معلولان نیازمند یک قانون با کمترین خلاء است، چرا که در عرصه اجرا به علت نبود قانون دچار مشکل می‌شویم.

وی تاکید کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را مرداد ماه به وزارت کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهیم کرد و وزارتخانه نیز پس از بررسی‌های لازم آن را به دولت و به مجلس ارائه می‌کند، چرا که به دنبال تصویب این قانون به صورت لایحه هستیم تا ضمانت اجرایی لازم را در حوزه نظارت و همچنین تخصیص اعتبارات داشته باشد.

هاشمی از واگذاری ۳۵ هزار واحد مسکونی به معلولان در هفته دولت خبر داد و گفت: اجرای طرح نهضت تامین مسکن معلولان و همچنین واگذاری ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در دولت دهم از اقدامات مهمی بود که برای معلولان کشور انجام شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به برگزاری طرح آفتاب اشاره کرد و گفت: در این طرح مشکلات معلولان بررسی و احصاء می‌شود و به طور میانگین هر هفته بیش از ۶۰۰ معلول در دیدار حضوری با مدیران و معاونان این سازمان در خصوص اعلام مشکلات خود حضور دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=35964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]