6

اردوغان: اگر آمریکا پاتریوت‌ می فروخت، اس ۴۰۰ نمی‌خریدیم

  • کد خبر : 359669
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

رئیس‌جمهوری ترکیه با دفاع از سیاست‌های دفاعی کشورش تاکید کرد که اگر آمریکایی‌ها سامانه دفاعی پاتریوت به آنکارا فروخته بودند، آنها دیگر نیازی به خرید اس-۴۰۰ از روسیه نداشتند.

اردوغان: اگر آمریکا پاتریوت‌ می فروخت، اس ۴۰۰ نمی‌خریدیم

رئیس‌جمهوری ترکیه با دفاع از سیاست‌های دفاعی کشورش تاکید کرد که اگر آمریکایی‌ها سامانه دفاعی پاتریوت به آنکارا فروخته بودند، آنها دیگر نیازی به خرید اس-۴۰۰ از روسیه نداشتند.

در نشست سه ساعته ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه در تفرجگاه سوچی در دریای سیاه که اولین مرتبه آنها در بیش از یکسال بود، آنها درباره توافق‌های تسلیحاتی، تجاری و یک رآکتور هسته‌ای که روسیه در ترکیه بسازد، رایزنی شد.

ترکیه و روسیه در توافق‌های انرژی و تسلیحاتی دوست و در چندین مورد جنگ‌های خاورمیانه دشمن هستند. این کشورها از طریق مزدوران و نیروهای نیابتی، در جنگ‌های سوریه و لیبی در طرف مقابل قرار دارند، در حالی که نیروهای ترکیه و روسیه هر دو به عنوان حافظ صلح در درگیری در قره‌باغ فعالیت می‌کنند.

بیشتر دیپلماسی اردوغان با روسیه به عنوان یک موقعیت چانه‌زنی تفسیر می‌شود و ایالات متحده را تهدید می‌کند که با پوتین وارد عمل می‌شود، اما زمانی که او از واشنگتن چیزی بگیرد، از آن فاصله می‌گیرد.

اردوغان هفته گذشته در مصاحبه با سردبیران نیویورک تایمز در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل متحد، اظهاراتی مبنی بر تضعیف ناتو از طریق خرید سیستم موشکی پیچیده روسیه را رد کرد. به گفته کارشناسان تسلیحاتی، این موشک‌های اس-۴۰۰ برای سرنگونی هواپیماهای ناتو طراحی شده‌اند.

اردوغان با تاکید بر اینکه دبیرکل ناتو و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر حق انتخاب تسلیحاتی ترکیه تاکید داشتند، گفت: ما تسلیحات خودمان را می‌خریم. اگر آمریکایی‌ها یک سامانه دفاعی پاتریوت به ما می‌فروخت، ترکیه دیگر اس-۴۰۰ نمی‌خرید.

اردوغان در پاسخ به اینکه آیا اقدامات ترکیه ارزش ایجاد تنش با ایالات متحده را داشت، بدون آنکه احساس پشیمانی داشته باشد گفت: فکر می‌کنم ارزش داشت. ما هر طور مایل باشیم، قدرت دفاعی خودمان را تقویت می‌کنیم. با این حال روابط آمریکا – ترکیه اساسا اهمیت دارد. ترکیه روابط بلندمدتی با آمریکا دارد. این باید تقویت شده و مورد حفاظت قرار بگیرد.

وی گفت: در آینده ، هیچ کس نمی تواند در مورد نوع سیستم دفاعی که از چه کشوری ، در چه سطحی به دست می آوریم دخالت کند. هیچ کس نمی تواند در آن دخالت کند. ما تنها کسانی هستیم که چنین تصمیماتی می گیریم.

روز چهارشنبه رهبر ترکیه در جریان دیدار با پوتین از توافق‌های نظامی با روسیه تمجید کرد. او در کنار پوتین گفت که همکاری به اندازه کافی پیش رفته است که “هیچ راه بازگشتی در این زمینه وجود ندارد.”

همچنین در نشست چهارشنبه، پوتین از توافق‌های حوزه انرژی تمجید کرد و گفت همسویی با روسیه، ترکیه را مقابل قیمت بالای گاز در اروپا عایق کرد. پوتین گفت: در حال حاضر، هنگامی که ما روندهای تا حدودی دشوار و آشفته‌ای را در بازار گاز اروپا مشاهده می‌کنیم ، ترکیه کاملا مطمئن و با ثبات به نظر می‌رسد.”

اردوغان هم با بیان اینکه روابط ترکیه و روسیه در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و تجاری به‌شکل بسیار متفاوتی نمایان شده است، اظهار داشت: حجم تجارت بین دو کشور به‌رغم نوسانات جزئی در وضعیت خوبی است و معتقدم در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه در رابطه با روند احداث نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو نیز خاطرنشان کرد: این پروژه در تاریخ تعیین شده به اتمام خواهد رسید. فکر می‌کنم سال آینده می‌توانیم از واحد اول بهره‌برداری کنیم.

منبع: انتخاب
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=359669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر