8

ریابکوف: توافقات آمریکا، انگلیس و استرالیا مغایر با رژیم عدم گسترش است

  • کد خبر : 359703
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

معاون وزیر خارجه روسیه در پایان مذاکرات ژنو با اشاره به مطرح شدن نگرانی مسکو از اتحاد جدید سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا، گفت: مسکو موضوع انتقال فناوری‌های نظامی هسته‌ای را در آژانس بین المللی انرژی اتمی را مطرح خواهد کرد.

ریابکوف: توافقات آمریکا، انگلیس و استرالیا مغایر با رژیم عدم گسترش است

به گزارش افق نیوز به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته (پنج‌شنبه) در پایان مذاکرات خود با “وندی شرمن” معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو درباره مسائل مربوط به ثبات راهبردی، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طرف روسی در جریان این رایزنی‌ها نگرانی خود در رابطه با ایجاد اتحاد سه‌جانبه جدید بین استرالیا، انگیس و ایالات متحده معروف به “آکوس” را به اطلاع نمایندگان آمریکایی رساند.

وی توضیح داد: «ما از نشست امروز استفاده کرده و نگرانی‌ جدی خود در رابطه با ایجاد مشارکت جدید آنها با استرالیا و انگلیس را یادآوریم شدیم که در چارچوب توافقات آکوس فناوری‌های موتورهای هسته‌ای به طرف استرالیایی و به منظور ساخت زیردریایی‌های نیروی دریایی این کشور انتقال می‌یابد.»

ریابکوف یا اشاره به اینکه اقدامات در نظر گرفته شده در چارچوب این اتحاد سه‌جانبه و دستیابی استرالیا به فناوری‌های نظامی هسته‌ای، آشکارا مغایر با رژیم عدم گسترش هسته‌ای است و در رابطه با ابعاد مختلف این مسئله، روسیه سئوالاتی را در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح خواهد کرد، افزود: «ما پیش از این نیز در خصوص این توافقات با “جان سالیوان” سفیر ایالات متحده در مسکو گفتگو کرده و اقدام مشابهی با مقامات کانبرا و لندن صورت گرفته است.»

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد که روسیه در مذاکرات ژنو به طور مفصل به برخی سئوالات مورد علاقه واشنگتن در عرصه ثبات راهبردی پاسخ داد و اکنون وظایف پیش روی، ادامه گفتگوها و باید و نباید‌های آتی مشخص‌تر شده است.

آمریکا و اروپا هنوز به پیشنهاد روسیه درباره توقف استقرار موشک‌ها پاسخ نداده‌اند

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که مقامات واشنگتن مواضع منفعل خود در رابطه با پیشنهادات مسکو درباره تعیین مهلت برای استقرار موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط را حفظ کرده و این مسئله از نظر طرف روسی همچنان مورد توجه قرار دارد. به گفته وی، مقامات مسکو تأکید دارند که کار به روی این موضوع ادامه یابد و آمادگی خود برای بررسی مسائل مربوطه را اعلام کرده‌اند، هرچند دورنمای مذاکراتی جدی، عمیق و حرفه‌ای به اراده سیاسی طرف آمریکایی بستگی خواهد داشت.

این دیپلمات افزود که کشورهای اروپایی نیز هنوز تمایلی برای مذاکره و بررسی موضوع لزوم توقف استقرار موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط نشان نمی‌دهند و طرف روسی نمی‌داند که در مذاکرات پشت دربهای بسته اروپایی‌ها در این خصوص چه می‌گذرد.

سرگئی ریابکوف همچنین اعلام کرد که سازمان‌دهی مذاکرات سه‌جانبه دبیر شورای امنیت روسیه با همتایان آمریکایی و اسرائیلی خود در سطوح مختلف در حال بررسی است، ولی تاریخ دقیق چنین نشستی هنوز تعیین نشده است.

وی یادآور شد که مسئله سطح مشارکت روسیه در نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در ایتالیا همچنان در حال بررسی است.

پیش از این، “دیمیتری پسکوف” سخنگوی کرملین اعلام کرده بود که بعد از مشخص شدن کلیه جزییات، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه تصمیم خود درباره شرکت در نشست اضطراری رهبران کشورهای گروه ۲۰ به منظور بررسی اوضاع افغانستان را اعلام خواهد کرد.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=359703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر