2

استارت انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان زده شد

  • کد خبر : 359958
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۴۲

معاون وزیر نیرو از تصویب طرح آبرسانی از دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خبر داد.

استارت انتقال آب از دریای عمان به سه استان زده شد

به گزارش افق نیوز ، قاسم تقی زاده خامسی درباره جزئیات اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های هدف، اظهار کرد: امروز در جلسه کمیسیون عمران مجلس مساله انتقال آب دریا و نمک زدایی آب برای استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مطرح شد و این طرح مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: فراخوان این طرح در سال گذشته اعلام و طی آن از بین ۱۶ سرمایه گذار متقاضی یک شرکت انتخاب شد، این شرکت مراحل مطالعاتی را آغاز کرده و فاز دوم مطالعات در حال انجام است، مجوز های لازم برای این طرح نیز اخذ شده و اکنون این شرکت در حال دریافت مجوز نهایی محیط زیست است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه آبگیر این طرح در چابهار تحویل پیمانکار شده است، گفت: این پروژه از چابهار آغاز می شود، از زاهدان عبور می کند به نهبندان، سربیشه و نهایتا از طریق تربت حیدریه به مشهد می رسد.

خامسی با بیان اینکه سازه آبی و آب شیرین کن این طرح  با استفاده از تکنولوژی هیبریدی ساخته خواهد شد، اظهار کرد: سه نیروگاه ۴۷۰ مگاواتی در مسیر این پروژه قرار گرفته، ۱۵۱۰ کیلومتر خط انتقال تلسکوپی با قطرهای متفاوت نیز برای طرح درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای این پروژه می بایست یک میلیون متر مکعب مخزن بتنی ساخته شود، علاوه بر این به حدود ۲۳ ایستگاه پمپاژ برای کل پروژه نیاز است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه این طرح در فاز اول ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب شیرین را برای این استان ها منتقل خواهد کرد، گفت: شرکت پیمانکار با مشارکت شرکت های بزرگ این آب را برای بخش شرب و به ویژه صنعت منتقل خواهد کرد.

به گفته خامسی کل کار توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و اعتبار دولتی برای این کار پیش بینی نشده است مگر اینکه در نقاطی که آب شیرین منتقل می شود، دولت برای بخش شرب نیاز داشته باشد که در این صورت این آب را خریداری خواهد کرد.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=359958

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. استان فارس چسبیده به خلیج فارس است و از بی آبی رنج می برد آنوقت خراسان رضوی با هزار و پانصد کیلومتر فاصله با چه منطقی در اولویت است؟؟؟ البته همه می دانند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر